مدير شركت پخش فرآورده هاي نفتي استان فارس گفت: بنزين در حال عرضه در همه جايگاه هاي سوخت شهر شيراز از نوع يورو 4 است و اين اقدام بر اساس مصوبه هيات دولت مبني بر تامين بنزين يورو 4 در كلانشهرها از جمله شيراز صورت گرفته است.
کد خبر: ۲۱۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰ 19 April 2016


تابناک فارس به نقل از ایرنا:عليرضا امين، افزود: هم اينك روزانه به طور متوسط يك ميليون و 800 هزار ليتر بنزين يورو 4 در همه جايگاه هاي عرضه بنزين در شهر شيراز عرضه مي شود و عرضه اين نوع بنزين از اوايل آبان 94 محدود به جايگاه خاصي در اين شهر نبوده است.
وي درباره مزيت هاي بنزين يورو 4 نسبت به بنزين معمولي گفت: ميزان بنزَن به عنوان عاملي سرطان زا در بنزين معمولي حدود چهار تا پنج درصد است اما اين آلاينده در بنزين يورو 4 به كمتر از يك درصد كاهش يافته است.
مدير شركت پخش فرآورده هاي نفتي منطقه فارس ادامه داد: ميزان سولفور و گوگرد در بنزين معمولي تا حدود يك هزار ppm (واحد در ميليون) نيز قابل قبول است اما اين رقم در بنزين يورو 4 حدود 50 ppm است.
گوگرد موجود در سوخت يكي از مهمترين عوامل انتشار ذرات معلق در هواست كه كاهش ميزان آن در سوخت خودروها در كاهش آلودگي هوا و ارتقاي سلامت شهروندان تاثير مثبتي به همراه دارد.
امين، با بيان اين كه بنزين يورو 4 رنگ سبز كم رنگ دارد، گفت: عدد مربوط به شاخص احتراق و اُكتان در بنزين معمولي 87 است كه اين شاخص در بنزين يورو 4 ارتقا يافته و به حدود 90 رسيده است.
وي اظهار كرد: با وجود آن كه بنزين يورو 4 هم اينك در پالايشگاه شيراز توليد نمي شود اما محدوديتي در تامين اين نوع فرآورده نفتي مورد نياز شهر شيراز نداريم و با وجود افزايش ميزان توزيع بنزين در ايام تعطيلات نوروز 95 همه جايگاه هاي عرضه سوخت اين شهر، بنزين يورو 4 عرصه مي كردند.

** ركورد مصرف بنزين فارس در 29 اسفند 94
مدير شركت پخش فرآورده هاي نفتي استان فارس گفت: از روز بيست و ششم اسفند 94 تا چهاردهم فروردين 95، افزون بر 94 ميليون ليتر بنزين در اين استان توزيع شد.
امين، ميزان متوسط توزيع بنزين در 248 جايگاه سوخت فعال در استان فارس را روزانه چهار ميليون و 500 هزار ليتر بيان كرد و افزود: در روز بيست و نهم اسفند 94، آمار توزيع بنزين در اين استان به اوج رسيد و هفت ميليون و 200 هزار ليتر بنزين توزيع شد.
به گفته اين مقام مسئول، فرآورده هاي نفتي مورد نياز استان فارس به وسيله يك هزار و 150 تانكر حمل سوخت از پالايشگاه هاي شيراز، آبادان، ماهشهر، بوشهر، بندرعباس، سيرجان و يزد به جايگاه هاي سوخت حمل مي شود.

** افزايش مصرف بنزين، كاهش مصرف گازوييل و نفت سفيد
مدير شركت پخش فرآورده هاي نفتي استان فارس اظهار كرد: مصرف كل بنزين در استان فارس در سال 94 افزون بر يك ميليارد و 657 ميليون ليتر بود كه نسبت به سال 93، حدود سه درصد افزايش مصرف اين فرآورده را نشان مي دهد.
وي گفت: با اين وجود، ميزان مصرف نفت سفيد، نفت گاز (گازوييل) و نفت كوره در اين استان در سال 94 نسبت به سال 93كاهش داشت.
امين بيان داشت: مصرف نفت سفيد در سال 94 حدود 170 ميليون ليتر بود كه به دنبال اقدامات صورت گرفته در زمينه گازكشي به روستاها، كاهش 21 درصدي مصرف اين فرآورده نفتي را نسبت به سال 93 در استان فارس شاهد بوديم.
وي ادامه داد: مصرف نفت گاز (گازوييل) مورد نياز بخش هاي كشاورزي و صنعت صرف نظر از نفت گاز مصرفي در نيروگاه ها در استان فارس يك ميليارد و 623 ميليون ليتر در سال 94 بود كه نسبت به سال 93 كاهش 14 درصدي را نشان مي دهد.
مدير شركت پخش فرآورده هاي نفتي استان فارس اظهار كرد: كاهش قاچاق نفت گاز به دنبال يكسان شدن قيمت ها و اقدام هاي صورت گرفته در جلوگيري از قاچاق سوخت از عوامل اصلي كاهش آمار مصرف اين فرآورده نفتي نسبت به سال 93 محسوب مي شود.
امين ادامه داد: همچنين در استان فارس در سال 94 حدود 102 ميليون ليتر نفت كوره براي مصرف در كوره هاي آجرپزي، كارخانه هاي سيمان، صنايع تبديلي گوجه فرنگي و ... توزيع شد كه با توجه به قطع نشدن گاز مورد نياز صنايع تبديلي و برخي كارخانه هاي سيمان در فصل زمستان 94، ميزان مصرف اين فرآورده نسبت به سال 93 كاهش داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار