کد خبر: ۲۲۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵ 13 April 2015
به گزارش تابناک فارس:

ایران در رتبه 152 جهان از نظر سرعت و کیفیت سرویس اینترنت قرار دارد. تهران با متوسط سرعت 9،3 مگا بایت در ثانیه در رتبه اول و شهر شیراز با سرعت 8.26 مگابایت در ثانیه در رتبه دوم ایران قرار دارد.
در سال 1371 تعداد کمی از دانشگاه های ایران نظیر دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان از طریق پروتکل UUCP به اینترنت متصل شدند تا با دنیای خارج نامه الکترونیکی رد و بدل کنند، اما ایران از سال 1372 به شبکه جهانی پیوست. نخستین رایانه ای که در ایران به اینترنت متصل شد مرکز تحقیقات فیزیک نظری بود.

در حال حاضر نیز این مرکز یکی از مرکزهای خدمات اینترنت در ایران است. در سال 1373 موسسه ندا رایانه تاسیس شد. در همین سال مؤسسه ندا رایانه فعالیت بازرگانی خود را بعنوان اوّلین شرکت خدمات سرویس اینترنتی (ISP) آغاز کرد.

در سال 1374 مجلس ایران تأسیس شرکت 'امور ارتباطات دیتا' تحت نظر شرکت مخابرات ایران را تصویب کرد و مسؤلیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور به طور انحصاری در اختیار این شرکت قرار گرفت. همچنین در سال 1377 پروژه یونیکد در ایران با قرارداد شورای عالی انفورماتیک و همکاری بنیاد دانش و هنر واقع در انگلستان و با نظارت و مدیریت فنّی دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان 'فارسی وب' آغاز به کار کرد. هدف پروژه این بود که با گنجاندن کامل و جامع الفبای فارسی در استاندارد یونیکد، نشر فارسی در کامپیوتر، به ویژه اینترنت و وب، استاندارد شود و اصولاً مشکل قلم و یا (فونت) های غیر استاندارد موجود در نرم افزارهای ایرانی رفع شود.



** سرعت اینترنت در ایران و کشورهای جهان

آخرین نمودار منتشر شده توسط وب سایت معتبر 'نت ایندکس' در خصوص متوسط سرعت دانلود اینترنت خانگی در کشورهای مختلف جهان نشان می دهد که سنگاپور با متوسط سرعت 115.85 در جایگاه نخست سریع ترین کشورهای اینترنتی جهان قرار دارد. این رتبه بندی بر اساس میلیون ها تستی که برای بررسی متوسط سرعت دانلود اینترنت در کشورهای مختلف جهان توسط وب سایت Speedtest.net و تحت نظارت گروه اوکلا (Ookla) انجام می شود در بازه های زمانی 30 روزه مورد بازبینی قرار می گیرد. همچنین کشور هنگ کنگ با سرعت 102.06 Mbps، سنت پیر و میکلون با سرعت78.41 Mbps، کشور رومانی با سرعت 78.41 Mbps در مقام های بعدی جای گرفته و پس از آن به ترتیب کشورهای ژاپن، کره جنوبی و سوئد قرار دارد. در آخرین رتبه بندی ایران بعد از مراکش و تانزانیا در رتبه 152 جهان از نظر سرعت و کیفیت سرویس اینترنت قرار دارد.

اگر کمی به عقب برگردیم مشاهده می کنیم که در سال 1993، ایران دومین کشور در خاورمیانه بود که به اینترنت متصل شد. از آن زمان تا کنون تعداد کاربران اینترنت در ایران روند فزاینده ای داشته است، اما بر اساس آمار دسامبر 2012 ایران به لحاظ سرعت اینترنت در دسترسی برای کاربران خانگی، در بین 178 کشور در جایگاه 164 قرار داشت و از بین کشورهای خاورمیانه تنها مصر و سوریه رتبه پایین تری داشتند. همچنین در فصل اول سال 2013 ایران در بین کشورهای جهان جزء کندترین کشورها در زمینه ارائه اینترنت پرسرعت محسوب می شد و در سال 2014 ایران با متوسط اینترنت bps 3.07 در ردیف 169 کشور جهان قرار گرفت. اما باید توجه داشت که این سرعت به استناد میانگین سرعت کاربران متصل شده به این وب سایت مورد تایید قرار گرفته و برای همه‎ افراد مشخص است که میانگین سرعت کاربران کشورمان برای اتصال به اینترنت به مراتب پایین‎تر از این میزان است.
آخرین بررسی وضعیت سرعت اینترنت در جهان نشان می دهد که تهران با متوسط سرعت 9،3 مگا بایت در ثانیه در رتبه اول و شهر شیراز با سرعت 8.26 مگابایت در ثانیه در رتبه دوم قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار