مرحله مقدماتی حفاظت و مرمت سنگ نگاره انسان بالدار در پاسارگاد آغاز شد.
کد خبر: ۲۲۵۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳ 07 May 2016


اجرای طرح حفاظت و مرمت سنگ نگاره های پاسارگادتابناک فارس به نقل از خبرگزاری صداو سیما: مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: طرح با همکاری مرمت گران ایرانی و ایتالیایی پاییز امسال اجرا می شود امامراحل مقدماتی شامل نقشه برداری، کارهای مربوط به مستندنگاری و ثبت آن آغاز شده است.

حمید فدایی با بیان اینکه در طرح حفاظت و مرمت انسان بالدار در مجموعه پاسارگاد حفاظت، مرمت، مستند نگاری دقیق، استحکام بخشی، ساماندهی شرایط نگهداری و پوشش در سایت ها انجام می شود گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پس از انجام عملی مقدمات طرح مرمت و حفاظت از سنگ نگاره انسان بالدار، عملیات اجرایی مرمت و حفاظت از این سنگ نگاره در شش هفته انجام می شود.

وی با بیان اینکه اعتبار مرمت و حفاظت این سنگ نگاره را هیئت ایتالیایی تامین می کندافزود برآورد اعتبار ما برای مرمت و حفاظت از سنگ نگاره انسان بالدار 100 هزار یورو بوده است که در مرحله نخست حداقل 50 هزار یورو معادل حدود 300 میلیون تومان را این هیات تامین کرده است.

سنگ نگاره انسان بالدار تصویر مردی را نشان می دهد که بزرگتر از اندازه طبیعی یک انسان است و ارتفاعش از فرق سر تا کف پا به دو متر و 35 سانتی متر می رسد.

تصویر حجاری شده روی سنگ نیم رخ و رو به سمت چپ است به طوری که تصویر به طرف داخل و سمت مرکز تالار قرار دارد.

برخی از کارشناسان و محققان بر این باورند که این نقش، تصویری از کوروش است زیرا آرامگاه وی در فاصله کمی تا این اثر قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار