مقامات گردشگری ایران – ترکیه در دیدار مشترک بر لزوم برقراری ثبات امنیتی در منطقه به منظور گسترش تعاملات گردشگری تاکید کردند. در سه ماهه نخست امسال (2016) حدود 465 هزار ایرانی به ترکیه رفتند که نسبت به مدت زمان مشابه حدود 1.5 درصد رشد داشته و در مقابل حدود یک‌هزار شهروند تُرک به ایران سفر کرده‌اند.
کد خبر: ۲۲۸۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳ 12 May 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه که در راس هیاتی 25 نفره از فعالان گردشگری و سرمایه‌گذاران این کشور به ایران سفر کرده است، پیش از ظهر امروز (پنجشنبه 23 اردیبهشت) دیدار مشترکی با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران داشت تا مذاکرات دوجانبه درباره‌ی توسعه همکاری‌های گردشگری دو کشور صورت گیرد.

در این دیدار، بخش خصوصی گردشگری ایران و ترکیه مذاکراتی را در زمینه‌ی برگزاری تورهای مشترک، سرمایه‌گذاری در زمینه هتل و همکاری‌های گردشگری آغاز کردند که بعد از ظهر امروز پس از برگزاری کمیته فنی، صورتجلسه‌ای از تفاهم‌های انجام شده تهیه و شامگاه امروز پنج‌شنبه - 23 اردیبهشت‌ماه - به امضای معاون رییس جمهور ایران و وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه خواهد رسید.

مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دیدار با هیات ترک اظهار کرد: سفر این هیات به دنبال تفاهمی که یک ماه گذشته در سفر آقای روحانی به آنکارا انجام شد، صورت گرفته است. قرار بود نشستی در آنتالیا برگزار شود که تصمیم گرفتیم این دیدار در ایران انجام شود و پیگیری‌های بعدی در ترکیه صورت گیرد.

وی بیان کرد: امیدوارم سفر هیات گردشگری ترک به ایران با توجه به اراده جدی روسای جمهور دو کشور برای گسترش روابط فرهنگی، دستاوردهای اجرایی و عملیاتی مشهودی داشته باشد.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: یک ماه پیش مذاکرات مفصلی در حاشیه سفر رییس جمهور به آنکارا صورت گرفت. دیدگاه‌های ایران به ترکیه به یکدیگر نزدیک است و با توجه به مذاکرات سازنده‌ای که بین روسای جمهور دو کشور صورت گرفت، اراده جدی برای توسعه همکاری‌های گردشگری و انجام اقدامات متقابل وجود دارد.

سلطانی‌فر با یادآوری محورهای مورد تاکید طرفین در نشست آنکارا اظهار کرد: در دیدار تهران، روش‌های عملیاتی تفاهم‌های قبلی مشخص خواهد شد. اولین بحث مورد تاکید روسای جمهور دو کشور، فراهم‌کردن شرایط حضور سرمایه‌گذاران در ایران و ترکیه بود. آقایان اردوغان و داوود اوغلو بارها برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری مخصوصا ایجاد هتل در ایران اعلام آمادگی کردند و من مطمئنم امروز به تفاهم مشخص و کمّی در این باره خواهیم رسید.

وی ایجاد تعامل و هماهنگی در زمینه‌ی توازن گردشگران ایران و ترکیه را دومین محور مورد تاکید دو کشور دانست و افزود: تعداد زیادی از ایرانیان هر سال به ترکیه سفر می‌کنند و یا از فرودگاه استانبول به منظور ترانزیت بهره می‌برند، البته که ترکیه مقصد خوبی برای گردشگران ایرانی است، اما فکر می‌کنم جاذبه‌های گردشگری ایران به ویژه در بخش مذهب و تاریخ به شدت مورد توجه مسلمانان ترکیه باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: امیدوارم در شرایط جدید ایران پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، زمینه برای حضور بیشتر گردشگران ترکیه در ایران فراهم شود و ما بتوانیم آمار گردشگران ورودی از این کشور را ارتقاء دهیم.

معاون رییس جمهور همچنین برگزاری تورهای تلفیقی را محور مورد تاکید دیگری برشمرد و گفت: قرار است ما برای حضور اتباع هندوستان، چین، اندونزی و سایر گردشگران کشورهای مسلمان که راغب‌اند اوقات خود را در محیط های سالم و خانوادگی بگذرانند مقصد مشترکی طراحی کنیم تا علاوه بر گردشگران دو کشور، تورهای تلفیقی به منظور میزبانی از گردشگران کشور ثالث برگزار شود. این ایده و فرمول خوبی برای رشد و توسعه گردشگری ایران و ترکیه است.

سلطانی‌فر همچنین با یادآوری اقدامات ترکیه از سه دهه قبل تاکنون برای توسعه گردشگری اظهار کرد: این کشور برنامه‌ریزی برای گسترش صنعت گردشگری را از نزدیک به سه دهه قبل آغاز کرده و همواره جزو 10 کشور برتر دنیا بوده و استفاده از اندوخته‌های آن در زمانی که ایران می‌خواهد حرکت جدیدی را آغاز کند فرصتی مغتنم است.

وی سپس با اشاره به سیاست‌های ایران برای تسهیل صدور روادید به منظور جذب گردشگران بیشتر گفت: هرچند که ایران از مدت‌ها پیش چنین توافقی را با ترکیه داشت، اما سعی می‌شود در بخش ایرلاین و هتل تعاملات دیگری با ترک‌ها صورت گیرد. ما امروز در پایان مذاکرات سند اجرایی مشخص می‌کنیم و وارد فاز عملیاتی خواهیم شد.

«ماهیر اونال»، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز با ابراز تمایل برای گسترش همکاری‌های دو کشور در بخش گردشگری به عنوان یکی از پروژه‌های پیشرو و مورد اهمیت در ترکیه اظهار کرد: در این سفر تمام بازیگران مهم گردشگری ترکیه مرا همراهی می‌کنند. پروتکلی که قرار است در پایان این دیدار امضاء شود، روابط دو کشور را به بالاترین سطح می‌رساند.

به گفته او در سال 2015 یک میلیون و 700 هزار نفر از ایران به ترکیه سفر کردند. در سه ماهه نخست امسال (2016) حدود 465 هزار ایرانی به ترکیه رفتند که نسبت به مدت زمان مشابه حدود 1.5 درصد رشد داشته و در مقابل حدود یک‌هزار شهروند تُرک به ایران سفر کرده‌اند.

این یعنی به ازای هر 465 ایرانی که به ترکیه ارز و پول وارد می کنند فقط یک ترک به ایران می آید و در این مسابقه ایران 500 به یک و با اقتدار کامل نتیجه را به ترکیه باخته است.

اونال گفت: این آمارها نشان می‌دهد تعداد گردشگرانی که از ترکیه به ایران می‌آیند باید افزایش یابند. لازمه‌ی این کار توسعه زیرساخت و گسترش روابط جهانی ایران است از سوی دیگر باید تعداد پروازها افزایش و گردشگری دو کشور مدیریت شود. ما برای همین به ایران آمده‌ایم.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه اضافه کرد: ترکیه یکی از بهترین زیربناهای گردشگری جهان را دارد که می‌تواند تجربیات خود را با ایران به اشتراک بگذارد.

وی افزایش پروازهای ایران و ترکیه را مهم‌ترین هدف این هیات دانست و بیان کرد: حمایت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در این زمینه اهمیت زیادی دارد، ایران و ترکیه امتیازات زیادی در گردشگری دارند؛ هر دو تمدنی تاریخی هستند که داستان‌های زیادی برای بازگو کردن به گردشگران جهان دارند.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه سپس با تاکید بر لزوم استقرار و ثبات در منطقه گفت: این مساله‌ای مهمی است که باید به آن توجه کنیم. در دوره‌ی پیش‌رو ایران و ترکیه با همکاری‌هایی در سطح بالا برای به ثبات رسیدن امنیت در منطقه می‌توانند تلاش کنند.

«اونال» در پایان این دیدار با همراهی مسعود سلطانی‌فر برای بازدید به کاخ گلستان رفت. هیات گردشگری ترکیه که شامل کارشناسان گردشگری اداره کل روابط خارجی و همکاری‌های اتحادیه اروپا، مشاور مطبوعاتی، مشاوران وزیر، مدیر کل تبلیغات، مدیر کل اموال فرهنگی و موزه‌ها، مدیر کل سرمایه‌گذاری و تاسیسات، رییس روابط خارجی و دپارتمان همکاری‌های اروپا، رییس دپارتمان و رییس اداره اموال فرهنگی و موزه‌ها،کارشناسان گردشگری اداره کل سرمایه‌گذاری و تاسیسات این وزارتخانه ، اعضای جامعه تورگردانان و فدراسیون و جامعه هتلداران و همچنین جامعه سرمایه‌گذاران گردشگری این کشور می‌شود فردا با همراهی وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه به شیراز خواهند رفت و سپس ایران را ترک خواهند کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار