مدیرکل تعاون روستایی استان فارس گفت: تا پایان سال جاری بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمام تعاونی‌های روستایی این استان سودآور می‌شوند.
کد خبر: ۲۲۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶ 14 May 2016
تابناک فارس به نقل از فارس: احد بهجت‌حقیقی اظهار داشت: در شبکه تعاونی‌های روستایی فارس حدود 19 درصد از 518 شرکت تعاونی زیان‌ده بوده‌اند که با ارائه برنامه‌های آموزشی در زمینه مدیریت و اقتصاد کشاورزی این 19 درصد به 14 درصد کاهش‌یافته است.

وی افزود: تا پایان سال 95 هیچ شرکت تعاونی زیان‌دهی در استان فارس وجود نخواهد داشت چرا که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این شرکت‌های زیان‌ده در دل شرکت‌های توانمند قرار می‌گیرند تا مشکل آنها برطرف شود.

این مسئول ادامه داد: در ارزیابی‌ها مشخص شد که مدیران عامل شرکت‌های زیان‌ده ضعیف بوده‌اند و گاهی مدیران سفارشی بودند که تحصیلات و تجربه مرتبط با بخش کشاورزی را نداشتند.

وی همچنین اضافه کرد: از پانزدهم فرودین‌ماه تاکنون 122 هزار و 200 تن گندم و 9 هزار تن جو به‌صورت تضمینی از کشاورزان استان فارس خریداری‌شده است.

مدیرکل تعاون روستایی فارس عنوان کرد: این میزان خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است و جو نیز امسال برای نخستین بار از طریق تعاونی‌ها خریداری و در بهابازار عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خرید گندم تا نیمه شهریورماه استمرار می‌یابد ضمن این‌که سال گذشته نیز 510 هزار تن از این محصول به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

این مسئول بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال در پایان فصل برداشت 50 هزار تن جو خریداری شود و خرید تضمینی گندم نیز 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

مدیرکل تعاون روستایی استان فارس ابراز داشت: امسال قیمت تضمینی خرید گندم بالاتر از قیمت بازار است به همین دلیل کشاورزان نیز تمایل بیشتری به فروش تضمینی آن دارند.

مدیرکل تعاون روستایی استان فارس با بیان اینکه بیشتر درآمد تعاون روستایی از طریق خرید غلات و حمل آن تأمین می‌شده اما در حال حاضر مدیریت خرید گندم از تعاون روستایی به دستگاه‌های دولتی سپرده شده است، گفت: ارگان‌های دولتی توان خرید غلات را ندارند و تعاون روستایی را به‌عنوان مباشر خرید انتخاب می‌کنند که این مسئله به معنی «لقمه را دور سر چرخاندن» است.

وی بیان کرد: تعاونی روستایی که یک ارگان عمومی محسوب شده و اگر دولت رویکرد خصوصی‌سازی‌ دارد نباید مدیریت خرید غلات را از آن بگیرد چراکه در حال حاضر به دلیل همین مسئله استان فارس و خوزستان که دو قطب تأمین غلات کشور هستند با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

بهجت‌حقیقی با تأکید بر اینکه امسال سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» است، اظهار داشت: ما نیز برای تحقق این شعار به دنبال ایجاد درآمدهای جدید در شبکه تعاونی‌های روستایی هستیم تا اقتصاد شبکه به یک محصول متکی نباشد.

وی افزود: خرید میوه شب عید از طریق تعاونی‌ها و بدون سرمایه دولتی و ارسال آن به چندین استان کشور نمونه‌ای از درآمدهای جدید است.

بهجت‌حقیقی نزدیکی استان فارس به کشورهای حوزه خلیج‌فارس را ظرفیت بالا برای صادرات محصولات کشاورزی دانست و بیان کرد: به دنبال بالا بردن سهم کشاورزان و درآمد آنها از صادرات محصولات کشاورزی هستیم و در همین راستا هر کشاورزی که 10 درصد زمین خود را به کشت بذوری که تعاون روستایی تحویل آنها می‌دهد اختصاص دهد صادرات محصولات آنها انجام خواهد شد.

مدیرکل تعاون روستایی فارس سپس تصریح کرد: در حال حاضر سیب و پرتغال استان فارس به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود و 22 تن خرما، 33 تن پرتقال و 40 تن سیب از طریق تعاونی‌های استان فارس تأمین و از طریق صادرکنندگان به حوزه خلیج‌فارس صادرشده است.

وی یادآور شد: شبکه تعاونی‌های روستایی این استان به ظرفیت 200 هزار تنی سردخانه نیازمند است اما در حال حاضر ظرفیت سردخانه‌های ما تنها 3 هزار تن است و ازاین‌رو حمایت از سرمایه‌گذاران سیلو، انبار مکانیزه و سردخانه را در دستور کار داریم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حمزه امیر تیموری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
برنامه بسیارخوبی است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار