وسایل نقلیه موتوری پیشتاز آلاینده ها مانعی برای بی مثال بودن شهر حافظ هستند .
کد خبر: ۲۳۷۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱ 29 May 2016
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: با توجه به صنعتی نبودن شیراز، 75 درصد آلودگی هوای این شهر به علت وسایل نقلیه موتوری است که در این میان میزان فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی به عنوان یک آلاینده هوا قابل توجه است .
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس گفت: 93 درصد مینی بوس ها، 37 درصد تاکسی ها و 47 درصد اتوبوس های شهر شیراز فرسوده هستند که احتیاج به اصلاح و نوسازی دارند .
جعفری نژاد افزود: با وجود این که با همراهی وزارت نفت سوخت یورو4 در شهر شیراز توزیع می شود، تا وسایل نقلیه فرسوده اصلاح نشود، ما هوای بهتری نخواهیم داشت .
فرسودگی بخش قابل توجهی از وسایل حمل و نقل عمومی در حالی است که این وسایل با کاهش بار ترافیک می توانند نقش قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند . بخشی از خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی متعلق به سازمان ها و ارگان های دولتی و بخشی مالکیت خصوصی دارند و بخش اصلی این خطوط زیر نظر شهرداری است.
معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در پاسخ به علت فرسودگی بخش قابل توجهی از ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: 4 سال است که هیچ اتوبوس جدیدی وارد خطوط حمل و نقل عمومی نشده و هیچ حمایتی صورت نگرفته است، هر چند در این سال ها از طریق شورای شهر و شهرداری شیراز تعداد قابل توجهی اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده و بخشی از ناوگان فرسوده خارج شده است اما ! با توجه به گسترش روز افزون خودروهای شخصی و بالا بودن قیمت اتوبوس ها، به هم خوردن عرضه و تقاضا، حمایت دولت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضروری است چون تاکسی ها مالکیت خصوصی دارند و بازسازی و نوسازی کامل تاکسی های فرسوده فقط با اهتمام دولت ممکن است .
وی افزود: پلیس و محیط زیست هم با علم به این موضوع مانع توقف وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده نمی شوند، به نوعی همه درباره این مساله اغماض می کنیم و این اغماض بهای سنگینی برای شهر شیراز خواهد داشت .
شیراز یکی از هشت کلان شهر کشور است که هوای آلوده دارد، اما! با توجه به صنعتی نبودن نسبت به دیگر کلان شهر ها که هوای آلوده دارند از وضعیت بهتری برخوردار است.
باید به این نکته توجه کرد بحران آلودگی هوا در کنار بحران خشکسالی به راحتی می تواند نام شهر شعر و ادب را به یک افسانه تلخ تبدیل کند .
وضعیت آلودگی هوا در شیراز بحرانی نیست، اما بی توجهی به عوامل آلاینده پیش زمینه بروز آلودگی هوا است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار