‍‍‍مسئول ثبت میراث معنوی فارس گفت: تا یک ماه دیگر 7 پرونده از آثار میراث ناملموس فارس در فهرست ملی به ثبت می رسد.
کد خبر: ۲۴۱۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰ 05 June 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:مژگان ثابت قدم با بيان اينكه هم اكنون 37 اثر و آداب و رسوم در استان فارس در فهرست ملي ميراث ناملموس (معنوي) ثبت شده است، افزود: پرونده 7 اثر صنايع دستي، آداب و رسوم و مراسم خاص استان تكميل و به تهران جهت ثبت در فهرست ملي ارسال شده است كه طبق برنامه ريزي هاي به عمل آمده در جلسه ثبت ملي ميراث ناملموس كه قرار است يك ماه ديگر برگزار شود اين پرونده ها رتبه ملي خواهند گرفت.
به گفته وي، نمايش عروسكي جي جي بي جي، نمايش عروسكي مينا، مراسم شام غريبان نوبندگان فسا، مراسم چهارشنبه سوري در قنات سعدي، خاتم شيراز، مراسم تعويض پرچم سرخ حسيني داراب و كلاه كني شهر لطيفي از پرونده هاي ارسال شده مي باشد.
ثابت قدم ادامه داد: هم اينك پرونده هاي دستمال بازي عشايري، مراسم شب برات لار و شيشه درمه بافي و پلاس بافي نيز در دست تهيه است و تا آخر امسال تكميل و ارسال خواهد شد.
مسئول ثبت ميراث ناملموس اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس همچنين اضافه كرد: تاكنون 37 اثر و آداب و رسوم استاني در فهرست ملي به ثبت رسيده كه به محض تكميل شدن پرونده ها بر تعداد رتبه هاي ملي فارس اضافه خواهد شد.
ثابت قدم در ادامه به ثبت معنوي بهارنارنج نيز اشاره كرد و گفت: ثبت بهارنارنج فعلا در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي نيست چرا كه در شاخصه هاي موجود ثبت ميراث معنوي نمي گنجد و بايد تدبيري جديد براي آن انديشيده شود.
وي همچنين اضافه كرد: در ثبت معنوي برخي از پرونده ها مانند صنايع دستي، خوراك و پوشاك و يا آداب و رسوم بايد اتفاقي و يا فناوري رخ دهد.
به طور مثال اين فناوري در پخت آش كارده كازرون و يا تهيه مهياوه لارستان مشهود است زيرا براي آماده سازي سبزي كارده، آن را در آهك
شست وشو مي دهند.اين كارشناس حوزه ميراث معنوي فارس در ادامه به رسوم قديمي و كهن فارس با قدمت بيش از يك هزار سال اشاره كرد و گفت: برخي از رسوم فارس چون تعويض پرچم سرخ حسيني و يا مراسم چهارشنبه سوري در قنات سعدي به رغم قدمت ديرينه اي كه دارد منسوخ نشده و با شور و هيجان خاصي برگزارمي شود.
ثابت قدم ادامه داد: ثبت اين مراسم در فهرست ملي نه تنها بر ماندگاري اين رسوم تاكيد دارد بلكه فرصتي براي معرفي آن در ابعاد ملي و بين المللي است و خطر منسوخ شدن آن را نيز كاهش مي دهد.
به گزارش خبرنگار ما، در حال حاضر فالوده شيرازي، جوك كاري، مراسم سينه زني قطاري، منبت، دست بافته هاي فارس، پوشاك عشايري، مراسم عزاداري امام حسين(ع) در شهرستان هاي مختلف فارس از جمله استهبان، شيراز، زرقان، تعزيه شيراز و... در فهرست ملي ميراث ناملموس جاي گرفته اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار