کد خبر: ۲۴۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲ 16 June 2016
گودرز علیدوست رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه درودزن: حجم نرمال دریاچه سد درودزن 960 میلیون متر مکعب است که حجم فعلی مخزن سد به 334 میلیون متر مکعب رسیده است که از این میزان، 330 میلیون متر مکعب حجم پایداری سد درودزن محسوب می‌شود. این سد با 35 میلیون متر مکعب تبخیر سالانه آب دریاچه روبه‌رو است و در صورت وجود طرح یا ایده پژوهشی جهت مقابله با تبخیر آب و تخلیه مخزن دریاچه درودزن، از آن استقبال می‌کنیم.

حجم آب شرب مصرفی سالیانه شیراز 105 میلیون متر مکعب است که 70 میلیون متر مکعب آن از آب های زیرزمینی و مابقی از دریاچه سد درودزن تامین می‌شود که خط اول آبرسانی در مجموع با سه ایستگاه پمپاژ، 1 واحد تصفیه‌خانه، 1 واحد ازن‌زنی و چهار واحد کلرزنی در حال تولید، تصفیه و انتقال آب به مشترکان مناطق یاد شده است.

در مجموع 138 هزار متر مکعب مخزن آب شرب در مسیر خط انتقال آب وجود دارد که جهت بهبود کیفیت آب، این مخازن سالیانه دو مرتبه شستشو و ضدعفونی می‌شوند هزینه مواد شیمیایی که در تصفیه خانه استفاده می شود سالی 600 میلیون تومان است.

علیدوست:شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب شهری، روستایی و استان، همه مشتری گاز کلر هستند و با توجه به نبود این گاز در استان، باید آنها را از استان‌های تهران، اصفهان و سمنان تهیه کنیم که این امر هزینه‌بر و مشکل است جا دارد با توجه به نیاز شرکت‌ها و وجود پتانسیل تولید گاز کلر در استان فارس، برنامه‌ریزی لازم جهت تولید این گاز که جهت میکروب‌زدایی و رفع آلودگی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد صورت پذیرد.

طی سه سال اخیر با هزینه کردن 30 میلیارد ریال از اعتبارات جاری آب منطقه ای فارس، مجموعه تصفیه‌خانه به طور کامل نوسازی و بهسازی شده است.

همچنین با هزینه کرد حدود 87 میلیارد ریال، اقدام به احداث و توسعه تصفیه‌خانه موجود شده که در مجموع با احداث تصفیه‌خانه فیلترهای تحت فشار،700 لیتر در ثانیه به ظرفیت تصفیه آب تصفیه‌خانه موجود اضافه شده است.

سرپرست آبرسانی شیراز از سد درودزن  استاندارد بودن تصفیه‌خانه و آزمایشگاه را در حدی دانست که در سال‌های اخیر هیچ گونه مکاتبه‌ای از سوی واحدهای نظارتی در مورد کیفیت آب نداشته‌ایم. میزان کدورت مجاز برای آب شرب عدد 5 و میزان مطلوب یک است، در صورتیکه پس از بازسازی و نوسازی مجموعه تصفیه‌خانه کوه سبز، این عدد به0.8 رسیده که استاندارد بسیار مطلوبی برای آب شرب است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار