شهردار شیراز ذر مورد حفظ باغات قصردشت نیز اظهار داشت: شورای محترم زحمات بسیاری متحمل شده طرح‌های کارشناسی تدوین و آن را مصوب می‌کند اما با تأسف باید گفت که این مصوبات منجر به حفظ باغات نمی‌شود. وی افزود: ما در میدان اجرا با باغدار، وکلای مالکان و دلالان سر و کار داریم و می‌بینیم که این‌ها توجهی به مصوبات و قانون ندارند و با روش‌های متفاوت قانون را دور زده باغات را تخریب می‌کنند.
کد خبر: ۲۴۶۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸ 16 June 2016
تابناک فارس به نقل از فارس:علیرضا پاک فطرت،شهردار شیراز؛ با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر و نبود تجهیزات اطفایی اظهار داشت: اگر شورای شهر مصوب کند که شهرداری بالگرد یا سایر ادوات امدادی پیشرفته را خریداری کند ما تابع مصوبات شورا هستیم اما خرید بالگرد یا هواپیمای آب فشان را به صلاح نمی دانیم.

وی افزود: آتش‌نشانی تجهیزات پیشرفته داخل شهری را در حد امکان تامین و در موارد استثنایی خارج از محدوده شهر نیز یاری‌رسانی کرده اما این مسئله محدودیت‌هایی دارد و متولی بالگرد دستگاه‌های دیگر هستند و شهرداری امکان تخصصی تعمیرات، نگهداری، ساخت آشیانه و آموزش و استخدام خلبان بالگرد را ندارد.

شهردار شیراز تصریح کرد: هر بالگرد پیش از آن‌که پرواز کند باید بازدید فنی شود و مجوزهای ویژه دریافت کند که متولی هر دو کار نهادهای دیگری هستند.

وی بیان کرد: پد فرود سازمان بحران شهرداری تنها برای فرود بالگرد دستگاه‌های دیگر در زمان بروز بحران‌های شهری است و ما این پد را برای موارد اضطراری زمان بحران احداث کردیم.

مدیر ارشد شهری شیراز ابراز داشت: ما حتی برای پرواز پهبادهای ساده تصویربرداری از باغات قصردشت و موارد دیگر مشکل داشته و با طی مراحل متعدد کار را پیش بردیم.

شهردار شیراز ذر مورد حفظ باغات قصردشت نیز اظهار داشت: شورای محترم زحمات بسیاری متحمل شده طرح‌های کارشناسی تدوین و آن را مصوب می‌کند اما با تأسف باید گفت که این مصوبات منجر به حفظ باغات نمی‌شود.

وی افزود: ما در میدان اجرا با باغدار، وکلای مالکان و دلالان سر و کار داریم و می‌بینیم که این‌ها توجهی به مصوبات و قانون ندارند و با روش‌های متفاوت قانون را دور زده باغات را تخریب می‌کنند.

پاک‌فطرت یادآور شد: ماده 14 که بحث تغییر کاربری و تفکیک را مطرح کرده نه نیازی به کمیسیون ماده پنج دارد نه به مصوبه شورای شهر و اگر شهردار منطقه بخواهد چشمش را بندد خود راسا مجوز را می‌دهد که قانون نیز این اجازه را به وی داده است کما این‌که قبل از ما چند مکان را به نام ماده 14 با توجیه 10 درصد مجوز به‌طور کامل نابود کرده‌اند و به‌جای 10 درصد، 30 درصد ساخته و در کمیسیون ماده پنج جریمه را پرداخت کرده‌اند.

شهردار شیراز افزود: ما این مسائل را با کمیسیون ماده پنج در میان گذاشتیم و کمیسیون ماده پنج پاسخ داد خود شهرداری اختیارات دارد و می‌تواند این روند را تغییر دهد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر باغات را به 2 هزار متری تفکیک می‌کنند و از شمول قوانین ما خارج می‌شوند و البته مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان قول دادند برای تفکیک در مورد باغات، نامه آن را به شهرداری رونوشت کنند تا شهرداری اعلام نظر کند.

این مدیر شهری ابراز داشت: اخیراً یکی از باغات حاشیه چمران که سه سال پیش به 2 هزار متری تفکیک‌شده بود به 500 متری بدل شده است یعنی همان 2 هزار متری را هم به 500 متری تبدیل کرده و اصلاً شهرداری هم نمی‌آیند چون اگر 500 متری بشود دیگر باغ نیست و به‌راحتی می‌توانند پروانه بگیرند و در این مرحله اگر پروانه توسط شهرداری ارائه نشود به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد تنها به ماده 14 اتکا شود ماده 14 در عمل یک درصد مجوز می‌گیرند و درصد را افزایش داده و جریمه را می‌پردازند و هر کاری اعم از احداث استخر، چمن و آلاچیق و ... بخواهند انجام می‌دهند.

شهردار شیراز بیان کرد: ما باید قانونی داشته باشیم که اگر از درصد ماده 14 بیشتر ساختند و در کمیسیون ماده 100 جریمه شدند و مجدد به شهرداری بازگشتند آن میزانی که تخریب کرده‌اند را در بحث سهم خدمات 500 پی اخذ شود که حدود دو برابر قیمت آن ملک بشود و به‌واقع عاملی جدی و بازدارنده برای ممانعت از تخلف باشد اما این‌چنین موردی باید در سال آینده عملیاتی شود.

وی اظهار داشت: همین مورد هم شامل باغات قصر دشت نمی‌شود و باغات حوزه استحفاظی از شمول ماده 14 خارج هستند و اگر از همین اکنون این را مصوب کنیم تا سال آینده عملیاتی شود از بسیاری تخریب باغات سطح شهر (غیر از قصردشت) جلوگیری خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار