مرتضی مبرایی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به برگزاری جشنواره ملی لباس های محلی در روزهای ۱۵، ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت همزمان با هفته شیراز، گفت: افراد در سه گروه مدرسین، شرکت کنندگان و غرفه داران در جشنواره حضور می یابند.
کد خبر: ۲۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳ 22 April 2015

تابناک فارس به نقل از مهر: وی بیان کرد: ۱۴۴ مدرس از سراسر کشور در ۱۵ گروه در جشنواره حضور می یابند و دوخت لباس های محلی اقوام و استان های مختلف کشور را آموزش می دهند.

نمایشگاه لباس محلی در جنب جشنواره برگزار می شود

مدیر کل فنی و حرفه ای فارس با بیان اینکه گروه دیگر ۱۳۷ نفر هستند که در کلاس های آموزشی مدرسین شرکت می کنند، گفت: در کنار جشنواره نیز نمایشگاهی از لباس های محلی اقوام ترتیب داده شده که ۵۰ غرفه برای آن برنامه ریزی شده است.

مبرایی به محل برگزاری جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: افتتاحیه جشنواره صبح روز ۱۵ اردیبهشت در محل هتل شیراز و پس از آن، برنامه های اصلی جشنواره در مجتمع شهید ربانی برگزار می شود.

وی عنوان کرد: چهار کمیته راهبردی، تخصصی، تبلیغات و پشتیبانی امور جشنواره را برنامه ریزی و پیگیری کرده اند.

مدیر کل فنی و حرفه ای فارس گفت: شناخت و آموزش لباس های محلی ایران اسلامی، توجه به فرهنگ و پوشش غنی عشایر و روستاییان کشور، تحقیق بر انواع لباس های محلی کشور و اجرای طرح توانمند سازی عشایر و وروستاییان با ایجاد اشتغال پایدار از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی لباس های محلی است.

مبرایی بیان کرد: امیدوار هستیم که این جشنواره طی سال های آینده سالانه یا حداقل به شکل دوسالانه همزمان با هفته شیراز در این شهر برگزار شود.

بیش از هشت هزار نفر ساعت در بخش دولتی آموزش دیدند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه عملکرد سازمان فنی و حرفه ای استان فارس طی سال گذشته پرداخت و عنوان داشت: در سال ۹۳ تعهد فنی و حرفه ای فارس برای آموزش در بخش دولتی هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ساعت بود که عملکرد ما آموزش هشت میلیون و ۷۲۰ هزار نفر ساعت در قالب ۴۱ هزار و ۵۰۰ نفر دوره بود.

مدیر کل فنی و حرفه ای فارس با اشاره به اینکه ۳۱۱ کارگاه آموزشی در این راستا در استان فعالیت می کنند، اظهار داشت: این آموزش ها در بخش های ثابت و سیار، صنایع و صنوف، جوار دانشگاه، زندان ها، پادگان ها، سکونتگاه های رسمی و غیر رسمی، کمپ های ترک اعتیاد و روستایی و عشایری ارائه شده اند.

مبرایی با بیان اینکه ۷۶۳ آموزشگاه آزاد در سطح استان فعالیت می کنند، ابراز داشت: در بخش خصوصی و موسسات آزاد سطح استان نیز تعهد فنی و حرفه ای آموزش ۱۷ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر ساعت بود که در عملکرد، آموزش ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار نفر ساعت در بخش خواهران، پنج میلیون و ۴۹۶ هزار نفر ساعت در بخش برادران و در مجموع ۱۷ میلیون و ۴۷۲ هزار نفر ساعت محقق شد.

وی با عنوان اینکه در حوزه سنجش و ارزیابی سال گذشته ۱۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر در آزمون های مختلف شرکت کرده اند، گفت: از این تعداد ۱۰۴ هزار نفر در هشت مرحله آزمون های هماهنگ، پنج هزار و ۸۰۰ نفر در هشت مرحله آزمون های تفاهم نامه، هشت هزار و ۵۰۰ نفر در هشت مرحله آزمون های صنعت ساختمان و دو هزار و ۱۰۰ نفر در چهار مرحله آزمون های ادواری شرکت کرده اند.

۱۷۴ برنامه در سال ۹۴ برای فنی و حرفه ای فارس در نظر گرفته شده است

مدیر کل فنی و حرفه ای فارس بیان کرد: در ابتدای سال یک سند اجرایی در ۲۶ فصل به فنی و حرفه ای فارس ابلاغ شده که دارای ۱۷۴ برنامه اجرایی است.

مبرایی افزود: توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، روستاییان و عشایر، مربیان و کارشناسان مراکز فنی حرفه ای و ارتقا سطح دانش مربیان بعضی از عناوین این برنامه هاست.

وی گفت: واگذاری امور به بخش خصوصی یکی دیگر از برنامه ها است که امسال سعی بر این است در جهت توسعه آموزشگاه های آزاد گام برداشته شود.

مدیر کل فنی و حرفه ای فارس همچنین از اعزام یک گروه دو نفره روباتیک از استان فارس به مسابقات جهانی در بلژیک خبر داد و گفت: این گروه در مرحله کشوری بالاترین نمره را در طول تاریخ مسابقات در کشور کسب کردند.

مبرایی گفت: تنها پروژه های باقیمانده فنی و حرفه ای فارس پروژه مرکز سنجش و پروژه مرکز آموزش هتلداری است که سعی داریم با استفاده از ظرفیت های داخلی سازمان به نتیجه برسند.

یکی از اهداف جشنواره ملی لباس های محلی جلوگیری از منسوخ شدن لباس اقوام کشور است

رئيس انجمن صنفی مؤسسان آموزشگاه‌های آزاد طراحي دوخت و صنايع دستي شيراز نیز که از دبیران جشنواره ملی پوشاک محلی است، بیان کرد: با توجه به اینکه لباس بخشی از هویت هر ملت محسوب می شود و این وظیفه ماست که از این میراث حفاظت کنیم، قرار بر این شد که جشنواره لباس های محلی به این شکل برگزار شود تا در جهت جلوگیری از منسوخ شدن لباس های محلی، کارآفرینی و آشنایی با لباس های اقوام گام برداشته شود.

پروین باغبانباشی گفت: مربیان آموزشگاه، اساتید دانشگاه، کارشناسان صنایع دستی و دانشجویان هنر از مخاطبان این جشنواره هستند.

وی ابراز کرد: مدرسان کارگاه های جشنواره از استان های کردستان، لرستان، مازندران، سیستان و بلوچستان، چهارمحال بختیاری، زنجان، بوشهر، قزوین، کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان و فارس هستند.

هفت داور کار گروه های جشنواره را ارزیابی می کنند

رئیس موسسات کارآموزی آزاد استان فارس نیز طی این نشست خبری گفت: از تمام استان های کشور در این جشنواره حضور دارند ولی هر یک از استان ها در گروه های مختلفی شرکت کرده اند.

محمد عرفان مهر با اشاره به اینکه کار بر اجرای این جشنواره از شهریور ۹۳ آغاز شد، یادآوری کرد: ثبت نام در این جشنواره از هفته اول اسفند شروع شد و ۳۱ فروردین پایان یافت.

وی بیان کرد: مدرسان جشنواره در ۱۵ گروه چهار الی شش نفره آموزش های خود را به شرکت کنندگان ارائه می دهند و هفت نفر داور که از پیشکسوتان و اساتید دانشگاه در این حوزه هستند بر اساس شاخص هایی به هر یک از گروه های امتیاز می دهند تا در نهایت گروه های برتر جشنواره معرفی شوند.

رئیس موسسات کارآموزی آزاد استان فارس گفت: در روز اختتامیه به افرادی که در کارگاه ها شرکت کرده اند گواهی ۳۰ ساعته آموزش ضمن خدمت تعلق می گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار