برخورد جدی با پدیده کوه خواری می تواند جان بسیاری از حیوانات را نجات داده و زیست بوم مناطق را حفظ کند.
کد خبر: ۳۰۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ 28 September 2016
ایجادیه، سرزمینی که کوه خواران می تازند/ کوه خواری در روز روشن
 
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از تیتر شهر، مناطق شمالی تهران بر دامنه البرز جنوبی بنا شده اند و آب و هوای مطلوب آن سبب شده بسیاری از مردم برای خرید خانه در این مناطق مشتاق هستند. به دلیل محدودیت زمین و قیمت بسیار بالای آن عده ای فرصت طلب با ایجاد رابطه و پرداخت وجوه پنهانی به حریم کوه تجاوز کرده و با تخریب آن زمین محل ساخت آپارتمان ها را کوه خواری می کنند. هرچند پدیده کوه خواری تنها به تهران محدود نمی شود اما این مسئله زیر سایه سنگین شهرداری تهران بسیار بحث برانگیز است.

در سال 1387 در شمال منطقه جماران با تراشیدن کوه و صاف کردن زمین های آن منطقه ای به نام ایجادیه احداث شد و اولین بنای ساخته شده توسط شرکت نفت ایران ثبت گردید. سپس بسیاری از سرمایه گذاران با یورش به این منطقه ظرف مدت 5 سال آنجا را از یک محیط طبیعی به یک منطقه مسکونی بدل کردند. هرچند کوه خواری در بیانات رهبر انقلاب هم مورد شماتت قرار گرفته است . ایشان پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و تاکید داشته اند در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاهها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.اما کوه خواران با نادیده گرفتن بسیاری از ضوابط همچنان در مسیر غلط خود حرکت می کنند و این درحالی است که هیچ گاه شهرداری تهران برای مقابله با این پدیده زننده اقدامی جدی انجام نداد.

منطقه ایجادیه که سراسر با کوه خواری و زمین خواری های گسترده انجام شده است از نظر قانون شهرداری هیچ اشکالی ندارد و روی کاغذ همه چیز درست و حساب شده است اما زمانی که از نزدیک این منطقه تهران را مشاهده می کنید خواهید دید این زمین مرتفع قطعا جز منابع طبیعی بوده که این چنین مورد تجاوز قرار گرفته است.

در گزارش کمیسیون اصل 90 آمده است " زمين‌خواري، جرم پيچيده‌اي است که دست‌هاي زيادي در پس آن ديده مي‌شود، برخورد قاطع قضايي مي‌تواند اين دست‌ها را قطع کند. هرچند به نظر مي‌رسد سازمان‌هاي دولتي بايد در واگذاري‌ها دقت کنند تا زمين‌ها و مستغلات به نام مردم و کام زمين‌خواران رها نشود."

به رغم تمام غوغاهای فراوانی که درباره زمین‌خواری و کوه خواری صورت می‌گردد هیچ‌گاه این فعالیت به صورت مشخص تعریف نشده و در هیچ قانونی فعالیتی به نام زمین‌خواری و کوه خواری، مورد جرم‌انگاری قرار نگرفته است. به نظر می‌رسد باید از مسئولین امر این سوال را به صورت جدی مطرح کرد که منظور شما از زمین‌خواری چیست؟

نکته مهم و اساسی دیگر در بحث زمین خواری مبحث امنیت است. به این مفهوم که در هرجامعه ای امنیت امنیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، بهداشتی، غذایی، شغلی و ... مهم است اما نباید از امنیت حفاظت از مراتع، زمین و دارایی های ملی طبیعی کشور ها غافل شد. زیرا با تجاوزی که صورت می گیرد یک اکوسیستم نابود می شود و خسارات جبران ناپذیری به وجود می آید. یکی از این اتفاقات بسیار معروف احداث اتوبان یاسینی و در امتداد آن جاده سرخه حصار بود. تا قبل از احداث این جاده تعداد زیادی گرگ و روباه برای شکار به مناطق جنوبی حرکت می کردند، در زمستان به دلیل سرمای شدید در ارتفاعات شکار و شکارچی به جنوب آمده و با ایجاد تعادل زیستی به بقای خود ادامه می دادند اما با احداث این جاده مسیر ارتباطی حیوانات بخش شمالی با جنوبی قطع شد و پس از آن تعداد بسیاری از حیوانات قسمت های شمالی به دلیل سرماه جان خود را از دست دادند. این مثال کوچک نشان می دهد زمینخواری و کوه خواری تا چه میزان خسارت بار و دقیقا عین جنایت است زیرا با نابودی بخشی از زیست بوم منطقه حیوانات زیادی جان خود را از دست می دهند.

مدت هاست بر لزوم مبارزه با زمین خواری تاکید می شود اما همچنان شاهد هستیم بستر و کوهپایه کوه ها محل تاسیس برج های چند طبقه می شود. حتی از پارک های ملی و حیات وحش نمی گذرند و زمین ها تکه تکه شده و در آن ویلا و ساختمان سبز می شود.

هر از چند گاهی چند بنا تخریب می شود و لی شبانه و به جای آن چند بنای جدید سبز می شوند.زمین خواری پدیده ایست که همه بر سر مبارزه با آن اتفاق نظر دارند اما حقیقت این است در شرایطی که حتی تعریف مشخصی از این جرم ارائه نشده عزم عمومی مشخصی برای مبارزه با آن مشاهده نمی شود.متاسفانه پدیده زمین خواری محدود به محله، شهر، روستا، استان یا بخش خاصی نیست و در سراسرکشور به اشکال مختلف پراکنده شده است.به نظر می رسد ارائه یک طرح همه جانبه برای مبارزه با این پدیده شوم و همکاری نهاد ها وسازمان های در گیر در این خصوص ضرورتی است که باید هرچه سریعتر به آن توجه شود.
 منبع : تیتر شهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار