جعفر قادری؛عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی بر لزوم رفع موانع بخش تولید و جذب منابع به سمت بخش تولید تاکید کرد.
کد خبر: ۳۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵ 05 May 2015

تابناک فارس به نقل از ایسنا:جعفر قادری اظهار کرد: در حال حاضر کاهش نرخ سود تنها 2 درصد اعمال شده و نرخ سود سپرده‌های یک ساله از 22 درصد به 20 درصد رسیده که با توجه به تورم 14/5 درصد عملا نرخ سود واقعی چیزی حدود 5/5 درصد است که نرخ قابل قبولی است.

وی اضافه کرد:‌ فکر نمی‌کنم کسی حاضر شود در این شرایط منابعش را از سیستم بانکی خارج کند و سرمایه گذاری مطمئن 5/5 درصد سود واقعی را رها کند و به سمت فعالیتهای توام با ریسک بالا برود.

نماینده مردم شیراز با تاکید بر این که کاهش نرخ سود بانکی باید بیش از این میزان باشد تا تولید رونق بگیرد گفت: کاهش نرخ سود سپرده می‌تواند منجر به کاهش سود تسهیلات شود و این موضوع هزینه تولید را کاهش می‌دهد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره‌ی این نگرانی که ممکن است سپرده‌ها از بانک‌ها خارج و به سمت بازار سکه و ارز و مسکن برود گفت: در بازار ارز با توجه به اینکه چشم انداز محدود کننده‌ای وجود ندارد این نگرانی هم نیست که با محدودیت عرضه ارز مواجه شویم بلکه بیشتر نگاهها به سمت این است که ممکن است در مذاکرات گشایش‌هایی ایجاد شود و بتوانیم عرضه ارز را بیشتر کنیم و اگر نرخ ارز کاهش پیدا نکند لااقل ثابت بماند، بنابراین از ناحیه ارز خیلی جای نگرانی نیست.

قادری با بیان اینکه برای جلوگیری از سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار مسکن باید از ابزارهای مالیاتی استفاده کرد ادامه داد: دولت باید لوایحی را ارائه کند، از جمله مالیات بر واحدهای مسکونی رها شده و تا خانه‌ها و زمین‌های مازاد بر نیاز مشمول مالیات قابل توجهی شود و کسی بیش از نیازش مسکن را نگهداری نکند، اگر هم کسی مالک واحد مسکونی است آن را در قالب اجاره واگذار کند.

وی با بیان اینکه موانع بخش تولید باید برطرف شود یادآور شد: باید زمینه برای جذب منابع موجود به سمت بخش تولید فراهم شود. اگر بانک‌ها قید و بندها را برای دادن تسهیلات کم کنند و موانع اداری برای سرمایه‌گذاری‌ها کم شود می‌توان نقدینگی را به بهترین شکل به سمت تولید سوق داد.

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در پایان گفت که اگر در کنار کاهش نرخ سود بانکی سیاست‌های مکمل وجود داشته باشد و جلوی بخش‌هایی که احتمال دلالی، واسطه بازی و احتکار دارند گرفته شود منابع نیز به سمت تولید سوق داده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار