مونواکسید کربن ، یک گاز بی رنگ ، بی بو و بی مزه است که با خواص معمولی تشخیص داده نمی شود، یکی از شایع ترین علل مسمومیت با این گاز ، نبستن شیر گاز به طور مناسب است.
کد خبر: ۳۲۰۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶ 30 October 2016
به گزارش تابناک یزد،استنشاق مقادیر نسبتا کوچک گاز مونواکسید کربن (CO2) می تواند منجر به مسمومیت شدید شود زیرا این گاز با گلبول های قرمز خون، 200 بار آسان تر از اکسیژن ترکیب می شود، بنابراین مقادیر اندک آن از انتقال اکسیژن به تمام قسمت های بدن جلوگیری می نماید.
علائم گازگرفتگی بستگی به میزان مونواکسیدکربن موجود در فضای حادثه دارد در ابتدا علائم به صورت خفیف است و به صورت گیجی، کرختی مزمن و در واقع علائمی شبیه یک آنفلوانزا خود را نشان می‌دهد که افراد در مواجهه با چنین علائمی، باید به وجود گاز مونواکسیدکربن در فضا شک کنند که در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.
سردرد، تهوع ، نبود آگاهی از زمان و مکان و بی هوشی از جمله علایم و نشانه مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است.
این قاتل خاموش به ویژه در فصل زمستان و استفاده نمودن از تجهیزات گرمایشی، بدون سر و صدا وارد محیط زندگی افراد می شود و در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی و توجه نکردن به هشدارها در زمینه نصب وسایل گرمایشی زمینه مرگ و میر ناشی از گازCO2 فراهم می‌ شود.
در این گزارش راههای جلوگیری از ورود گاز کربن مونواکسید و هشدارهای مهمی در این زمینه آمده تا دیگر شاهد وقوع جان باختن انسان در این ارتباط نباشیم.
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نسبت به افزایش مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن همزمان با سرد شدن هوا و نصب وسایل گرمایشی در منازل و مکان های مختلف هشدار داد .
محسن ملک ثابت افزود: گاز مونواکسیدکربن هیچ گونه رنگ و بویی نداشته و در اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموما در فضای بسته ایجاد می شود بنابراین استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و بدون دودکش بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت ناشی از این گاز را تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه هر وسیله گازی باید یک دودکش جداگانه داشته باشد افزود: قراردادن لوله بخاری در ظرف آب غیر استاندارد خطرناک بوده و منجر به مرگ می شود و افراد جدا از این روش خودداری نمایند.
وی اظهار کرد: شهروندان قبل از نصب بخاری ها از مسدود نبودن لوله های بخاری و وجود اتصالات صحیح دودکش ها اطمینان حاصل نمایند و حتما از لوله های بخاری بالایی پشت بام بازدید کنند.
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی یزد تصریح کرد: از بکارگیری لوله های ضربه خورده و فنری نیز هم باید جلوگیری نمایند.
**با مسمومیت با مونواکسید کربن چه کنیم؟
ملک ثابت در ادامه با بیان اینکه حادثه‌ های بد، ناگهان و فقط یک بار رخ می ‌دهند و قابل جبران نیستند افزود: در صورت مشاهده علایم گاز گرفتگی در مواجهه با فردی که دچار گاز گرفتگی شده با حفظ خونسردی فرد را از شرایطی که دچار مسمومیت شده خارج و درها و پنجره‌ها را سریع باز و تا اکسیژن کافی به او برسد باید از تجمع در کنار آن خودداری کنند.
وی گفت: همچنین سریع با اورژانش 115 تماس حاصل شود، البته باید توجه داشت این اقدامات زمانی تأثیرگذار است که فرد مدت زمان کمی را در مواجهه با گاز باشد در بسیاری از موارد که افراد در خواب هستند و مدت زمان طولانی با گازمونواکسید کربن قرار دارند، غلظت این گاز سبب آسیب مغزی شدید بر فرد و منجر به یک آسیب برگشت‌ناپذیر و مرگ مغزی می‌شود.
***مسمومیت 200 نفر در یزد بر اثر گاز گرفتگی در سال گذشته
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان یزد گفت: در سال گذشته 200 نفر به علت گاز منواکسید کربن در استان دچار گاز گرفتگی شدند که 128 نفر از این تعداد شهری و مابقی جاده ای بود.
وی یادآور شد: گاز گرفتگی جاده ای منظور این است برخی رانندگان به علت روشن کردن گاز پیک نیک در داخل خودرو دچار گاز گرفتگی می شوند.
وی اظهار کرد: 160 نفر از این تعداد به بیمارستان منتقل داده شدند که 33 مورد آنها به صورت سرپایی درمان شدند.
ملک ثابت افزود: 30 مورد از این افراد بین گروه سنی زیر 10 سال ، 31 مورد در گروه سنی 10 تا 20 سال ، 97 مورد 20 تا 40 سال، 31 مورد 40 تا 60 ساله و 18 مورد هم در گروه سنی بالای 60 سال قرار داشتند.
وی اضافه کرد : در مجموع از این تعداد سه نفر پارسال به علت گاز گرفتگی فوت کردند.
*** توجه شهروندان به رعایت نگات ایمنی وسایل گاز سوز
مدیر عامل شرکت گاز استان یزد بر رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز تاکید کرد و گفت: شهروندان در خرید و نصب لوازم گازسوز به خصوص بخاری دقت داشته باشند.
منوچهر فلاح افزود: در استفاده از کلاهک H در مبادی خروجی دودکش ها، استفاده نکردن از لوله های آکاردئونی (خرطومی) به عنوان دودکش وسایل گازسوز، استفاده از بست فلزی و شیلنگ استاندارد در نصب بخاری های گاز سوز باید دقت کرد.
این مسئول خاطر نشان کرد: از تبدیل وسایل نفت سوز به گازسوز و بخاری بدون دودکش خودداری شود.
به نظرمی رسد برای رفع این چالش و جلوگیری از جان باختن افراد بر اثر مسمومیت گاز مونواکسید کربن آگاهی بخشی و اطلاع رسانی ضروری است زیرا جامعه آگاه و مطلع امور ، کمتر دچار چنین مشکلاتی می شوند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار