باغ‌های کهن شیراز به عنوان میراث سبز این شهر برای ماندگاری نیازمند بازنگری در قانون حفظ باغات و تصویب قوانین جدید در شورای اسلامی شهر شیراز است.
کد خبر: ۳۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲ 07 May 2015

تابناک فارس به نقل از تسنیم: باغ‌های قصرالدشت سابقه دیرینه تاریخی دارند، وسعت این باغ‌ها در روزگارانی که سابقه آن به یک قرن نیز می‌رسد بیش از سه هزار و 500 هکتار بوده است.

این‌باغ‌ها ریه تنفسی شهر محسوب شده و میوه‌های خوش طعم باغ‌های قصرالدشت نیز معروف بوده است. با گذشت سال‌های سال، امروز وسعت این باغ‌های زیبا به یک‌هزار هکتار رسیده و دیگر کمتر می‌شود سیب‌های سرخ، سفید و ترش، انارهای دانه سرخ و زردآلوهای طلایی را در این باغ‌ها یافت.

شیراز همواره به باغ‌های سرسبز و خرم معروف بوده است،اما امروز کوچه باغ‌ها و باغ‌های آن پشت دیوارهای بلند ساختمان‌ها پنهان شده و به زمین‌های مخروبه تبدیل شده‌ تا با خشکیدن آنها، مالکان برای گرفتن مجوز نقشه در دست، پله‌های شهرداری‌مناطق را بالا و پایین کنند.

در دهه‌‌ اخیر اگرچه مسئولان طرح ساماندهی باغ‌های قصرالدشت را دنبال می‌کنند، اما باز هم برخی افراد سودجو با روش‌های مختلف، شبانه باغ‌ها را به آتش کشانده و یا با استفاده از مواد نفتی آنان را خشک کرده‌اند.

به گفته افراد محلی،صاحبان برخی از این باغ‌ها یا در خارج از کشور به سر می‌برند یا فوت کرده‌اند و باغ در دست ورثه است و آنها نیز آن را به حال خود رها کرده‌اند.افراد سودجو نیز با بهره‌گیری از صاحبان بی‌تفاوت آنها،درصدد تفکیک باغ‌ها برآمده‌اند تا سود ناچیزی نیز به صاحبان آنان تعلق گیرد.

نباید به تاثیر سوء نابودی باغ‌های قصرالدشت بی‌توجه بود

در این زمینه نیز کارشناسان محیط زیست از تخریب‌های اتفاق افتاده در باغ‌های قصرالدشت نگران بوده و خواستار توجه بیش از پیش به این موضوع هستند.

همچنین موضوع تخریب باغ‌ها همواره مورد توجه و دغدغه مردم و دوستداران محیط زیست بوده و تاکید آنان نیز بر این است: نباید به تاثیرا سوء نابودی باغ‌های قصرالدشت بی‌توجه بود بلکه باید با متخلفان به اشد مجازات برخورد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز با اشاره به موضوع تخریب باغ‌های قصرالدشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز اظهار داشت: در سال‌های اخیر به علت بالا بودن ارزش زمین‌های محدوده قصرالدشت افرادی سودجو در موارد متعدد اقدام به آتش زدن عمدی باغ‌های قصرالدشت و سپس تغییر کاربری زمین‌های آن اقدام کرده‌اند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه باغ‌های قصرالدشت جزء سرمایه‌های ملی محسوب شده و میراث طبیعی شیراز هستند بیان کرد: برای حفظ این باغ‌های ارزشمند باید برنامه ویژه در نظر گرفته شده و متولیان و مسئولان در سایه همدلی و همزبانی همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه حفظ فضای سبز درون شهر تاثیر بسزایی در ایجاد فضای پاک و تصفیه هوای داخل شهرها دارد گفت: توسعه فضای سبز نیز نیازمند پرداخت هزینه‌های بسیار سنگین و زمان طولانی است و باید در این راه تلاش مضاعف کرد.

شهرداری طرح جدید برای حفظ باغ‌های قصرالدشت ارائه دهد

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز نیز با اشاره به اینکه سطح باغ‌ها در دهه‌های گذشته کاهش داشته است اظهار داشت: شهرداری باید طرحی جدید برای حفظ باغ‌ها و صیانت از ارتفاعات به شورای شهر ارائه کند.

بهرام پارسایی با تاکید براینکه مسئولان شهری نسبت به ابطال هرگونه قرارداد غیرقانونی در زمینه ساخت‌وساز در ارتفاعات شیراز اقدام کنند بیان کرد: با توجه به کاهش شدید سطح باغ‌های شیراز در دهه‌های گذشته می‌توان پی‌برد که قوانین موجود در این زمینه دارای ضعف زیاد بوده که نتوانسته در نگهداری باغ‌ها اثرگذار باشد.

عضو دیگر شورای شهر نیز اظهار داشت: حوادث مختلف با هدف تخریب باغ‌های قصرالدشت نشان دهنده این است که دست‌هایی به دنبال قلع و قمع کردن باغات کهن قصرالدشت و ساختمان‌سازی است.

دستگاه قضا با متخلفان برخورد قاطع کند

غلامعلی ترابی با بیان اینکه امروز باید در حفظ باغ‌های قصرالدشت بیشتر تلاش کرد گفت: این باغ‌های کهن ریه‌های تنفسی شهر هستند اما روز به روز قطع آن ادامه دارد و از تعداد درختان کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در پنج تا 10 سال گذشته تخریب‌ها در حال ادامه یافتن است و در این زمینه دستگاه قضایی باید توجه بیشتری داشته و با متخلفان برخورد قاطع کند.

حفظ باغ‌های قصرالدشت با آبیاری به موقع و برخورد با سودجویان محقق می‌شود

مدیرستاد آبادگری باغ‌های قصرالدشت شیراز نیز در گفت‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت: حفظ و احیای باغ‌های کهن شیراز با آبیاری به موقع،مبارزه با آفات، تبدیل باغ‌ها به باغ‌خانواده و برخورد قاطع قضایی با سودجویان در اولویت برنامه‌های شهرداری شیراز است.

شهزاد رونق‌زاده افزود: سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و 500 هکتار نیز می‌رسیده است اما امروز آنچه مورد حفاظت قرار می‌گیرد بیش از یک‌هزار هکتار است.

وی بیان کرد: امروز باغ‌های قصرالدشت،مهدی‌آباد،چمران و محمودیه برای شهر شیراز میراثی ارزشمند و گرانبها هستند که در حال حاضر در قالب مجتمع باغی گروه یک توسط شهرداری شیراز در حال مراقبت و حفظ است.

رونق‌زاده تصریح کرد: در این زمینه قوانین سختی در گروه یک اندیشیده شده که بر اساس آن باید این باغ‌ها حفظ و هرگونه تغیرکابری و ساخت و ساز در آن ایجاد نشود.

مدیرستاد آبادگری باغ‌های قصرالدشت شیراز بیان کرد: از سال‌های گذشته با تشکیل ستاد باغات, از تخریب بسیاری از باغ‌ها جلوگیری شده و مجوزی برای ساخت مجتمع‌های مسکونی در گروه یک داده نشده است.

شهرداری برای حفظ باغ‌ها آنان را خریداری می‌کند

وی افزود: یکی از روش‌هایی که در ستاد باغات مود توجه قرار گرفته خریداری باغ توسط شهرداری از باغ‌دارانی است که در این شهر ساکن نبوده و یا انگیزه لازم را برای حفظ باغ ندارند.

رونق‌زاده خاطرنشان کرد: امروز شهردای شیراز همچنین با برنامه‌ریزی احیای باغ‌های مختلف از جمله باغ‌های انگوری دیم را در مساحتی به وسعت 250 هکتار در کوه‌های جبل دراکبرعهده گرفته و بخش زیادی از آن را احیا کرده است.

وی گفت: حفظ باغ‌ها در کوه‌های اطراف شیراز در راستای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و زمین‌خواری‌هایی است که ممکن است صورت گیرد.

مدیرستادآبادگری باغ‌های قصرالدشت شیراز یکی از راه‌های حفظ باغ‌های کهن قصرالدشت و سایرباغ‌های شیراز از آبیاری به موقع دانست و گفت: در این زمینه 18 حلقه چاه حفر شده و مدت زمان آبیاری از 70 روز به 25 روز کاهش یافته و امسال نیز دو حلقه چاه به تعداد این چاه‌ها افزوده می‌شود تا حیات باغ‌ها بیش از پیش ادامه یابد.

رونق‌زاده با بیان اینکه نظارت بر اداره باغ‌ها و کنترل تخلفات نیز یکی دیگر از اولویت‌های ستادآبادگری باغات شهرداری شیراز است گفت: امروز اگر تخریبی انجام می‌شود توسط باغداران اصیل شیرازی نیست و این تخریب‌ها توسط افراد منفعت‌طلب و سودجو صورت می‌گیرد.

مدیر ستاد آبادگری باغ‌های قصرالدشت شیراز با بیان اینکه امروز باغداران اصیل شیرازی تمام همکاری لازم و همیشگی را در حفظ باغ‌ها دارند خاطرنشان کرد: آنچه به یک دغدغه تبدیل شده سودجویانی هستند که با قصد تخریب باغ‌ها و تبدیل آن به مجتمع‌های مسکونی نسبت به خرید باغ اقدام می‌کنند که در این زمینه نیز ستاد باغات کنترل لازم را داشته و با متخلفان برخورد قانونی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هر باغی که در گروه یک باغ‌ها باشد به هیچ عنوان اجازه تغییر کاربری به آن داده نمی‌شود و مراجع قضایی نیز جرائم سنگینی برای آنان در نظر گرفته‌ است خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز آماده است هرباغی که مربوط به نهادهای مختلف است آن را خریداری و با معیارهای اصولی حفظ و احیا کند تا ریه‌های تنفسی شهر بیش از پیش توسعه و گسترش یابد.

رونق‌زاده تصریح کرد: باغ‌های شیراز همیشه ذخیره ارزشمند برای شهر است و هر باغی که دسترسی مناسب داشته باشد شهرداری شیراز آنان را تبدیل به باغ خانواده می‌کند تا در اختیار مردم قرار گیرد.

3 باغ جدید خانواده‌ در باغ‌های شیراز احداث می‌شود

مدیرستادآبادگری باغ‌های قصرالدشت شیراز بیان کرد: تاکنون چند باغ در شیراز به باغ خانواده تبدیل شده و امسال نیز باغ‌های جدید خانواده در بلوار چمران، ایمان شمالی و در بلوار میرزای شیرازی کوی جماران با هدف حفظ ماهیت باغ‌ها و ترویج فرهنگ استفاده مناسب مردم احداث و در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش تسینم،آنچه امروز در حفظ باغ‌های قصرالدشت به عنوان یک مطالبه جدی مردمی باید مورد توجه قرار گیرد انسجام و همدلی دستگاه‌های متولی در برخورد با سودجویانی است که با روش‌های مختلف به‌دنبال خشکانیدن درختان و یا ایجاد حریق درآن هستند.

همچنین صیانت از باغ‌های کهن و قدیمی شیراز نیازمند ایجاد گشت‌های ویژه، تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه‌های مربوط برای جلوگیری از بروز آفت در درختان و برخوردهای قضایی با متخلفان به همراه بازنگری در طرح حفظ باغ‌ها با تغییر قوانین مربوطه توسط شورای اسلامی شهر شیراز است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یه دهه شصتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
شیراز جان اگه نفس تنگی گرفتی، تهرااااان با تمام وجود حاضره بهت (تنفس مصنوعی) بده. مدیونی اگه تعارف کنیاااااااااا.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
تهران خودش احتیاج به تنفس داره . اگه خواستی بگو تا شیراز بهش تنفس بده.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار