بر اساس گزارش های دریافتی روستای "دین باغان" منطقه پیراشکفت از توابع شهرستان ممسنی از اواخر شهریور ماه 1395 تا کنون درگیر با طغیان بیماری هستند.
کد خبر: ۳۳۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳ 25 November 2016
تابناک فارس به نقل از خبر نورآباد:منبع و علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده است و یک مورد نیز به یک روستای دیگر سرایت کرده است.شایان ذکر است منبع بیماری مبنی بر نذورات عاشورا نیز تکذیب شده است.
روستای "دین باغان" منطقه پیراشکفت از توابع شهرستان ممسنی از اواخر شهریور ماه 1395 تا کنون درگیر با طغیان بیماری هستند.
محمدی دهیار این روستا ضمن تایید این خبر بیان داشت:اوج طغیان بیماری از اواخر شهریور ماه تا اواخر مهرماه بوده و در همان زمان به مسئولان شبکه بهداشت ممسنی گزارش های لازم را ارائه دادیم.
وی بیان داشت: شبکه بهداشت میز مکاتباتی را با مرکز استان انجام دادند و موضوع با جدیت از سوی مسئولان استانی پیگیری شد و چند مرتبه نیز تیم پزشکی انها در روستا حضور پیدا کردند صورت جلسه موارد ذکر شده و بررسی بیماران قرار شد نتیجه صحیح ازمایشات و علت اصلی بیماری اعلام شود که تاکنون به ما اعلام نکرده اند.
وی در خصوص ارتباط بیماری با بهداشت آب شرب روستا بیان داشت: چنین صحبت هایی نیز ذکر شد ولی مشخص گردید مشکل از اب نبوده و گفته اند که علت ورود بیماری به روستا هنوز کشخص نیست.
دهیار روستای دین باغان در پاسخ کنترل بیماری بیان کرد: این بیماری هنوز هم در روستا افرادی را مبتلا به خود میکند و اکثر بیماران دچار سردرد، تب و لرز، تهوع، استفراغ، اسهال و دل پیچه میشوند.
وی در مورد سرکشی مسئولین و نهادها از این روستا افزود: تا کنون به جز مرکز شبکه بهداشت هیچ کدام از نهادها و یا مسئولین شهرستان از این روستا در خصوص طغیان بیماری بازدید نکرده اند.
محمدی در خصوص زمان رسیدگی به موضوع از سوی مسئولین نیز عنوان کرد در حداقل زمان و پس از یک روز مسئولین شبکه بهداشت در منطقه حاضر شدند و فردای روز صورت جلسه اکیپ پزشکی به روستا آمدند و ضمن بررسی بیماران داروی لازم را برای آنها تجویز کردند ولی به صورت مستقیم ازمایش از بیماران گرفته نشد و بسیاری از بیماران نیز جهت دادن آزمایش به بیمارستان مراجعه نکردند.
محمدی در خصوص تامین اب شرب روستا عنوان کرد: آب فعلی از چشمه تامین میشود که خیلی کم بوده و درخواست اب شرب را به نهادهای مربوطه داده ایم که متاسفانه تاکنون همکاری نکرده اند.
دهیار این روستا بیان داشت:تا کنون تعدادی از بیماران نیز جهت رسیدگی بهتر به بیمارستان مراجعه کرده اند.
وی در خصوص سرایت بیماری به دیر روستاهای اطراف بیان داشت:تا دو هفته قبل بیماری در همین روستا دیده میشد ولی در روستای "ده تیر" نیز موردی مشاهده شده است.
وی در در مورد ارائه اموزش های پیشگیری و ارائه لوازم پیشگیری از گسترش بیماری عنوان کرد: لوازمی مانند ماسک توزیع نشده است و فقط داروهایی جهت بهبودی به بیماران تحویل داده شد.
محمدی در خصوص هزینه درمان در مورد طغیان بیماری این روستا عنوان کرد: وزیت بیماران رایگان بوده ولی هزینه داروها از بیماران دریافت شده است.
همچنین به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان ممسنی آقای مهندس چراغی سخنگوی  کمیته کنترل طغیان شهرستان اعلام داشتند به دنبال طغیان بیماری در منطقه پراشکفت و اعزام تیمهای ارزیابی و عملیاتی بهداشت و درمان به منطقه ، دکتر احمد رحمانی رئیس شبکه  با همراهی متخصص عفونی دکتر سالاری و کارشناسان بهداشت محیط و بیماریهای شهرستان به منظور کنترل و پایش اقدامات انجام شده و وضعیت کنترل بیماری در منطقه از روستای دین باغان بازدید بعمل آوردند.
بنا به این گزارش ، آقای دکتر رحمانی در پایان این گزارش اظهار داشتند که خوشبختانه اقدامات بموقع انجام و بیماری تحت کنترل و خوشبختانه ظرف چند روز گذشته مورد جدیدی اعلام نشده است و اظهار امیدواری نمودند بزودی  پایان طغیان اعلام گردد.
همچنین در قسمتی دیگر آمده است: بنا به اعلام  مهندس چراغی  مدیر روابط عمومی و سخنگوی کمیته کنترل طغیان شبکه بهداشت و درمان ممسنی ، با ارزیابی و تشکیل تیمهای بهداشتی درمانی و حضور مستمر پزشک و پرسنل بهداشتی در منطقه پراشکفت بخش مرکزی ، بیماری با علائم تب و لرز ، تهوع و بی اشتهائی موسوم به بیماری مرتبط با آب و غذا تحت کنترل و اقدامات بهداشتی و درمانی به مردم منطقه و بیمران ارائه می گردد . ایشان به نقل از دکتر احمد رحمانی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ممسنی بیان داشتند علی رغم اعلام بیماری با علت آب و یا نذورت روز عاشورا ، با توجه به بررسیها و اقدامات تشخیصی صحیح نبوده و تاکنون علت مشخصی جهت شیوع این بیماری اعلام نشده است و بزودی تیمی متشکل از پزشک و متخصص عفونی و کارشناسان بهداشتی به منطقه جهت بررسی وتعیین علت بیماری اعزام خواهد شد.
حال باید دید که تدبیر مسئولان استانی و شهرستای جهت کنترل و حل طغیان بیماری و سرایت ان به ذیگر روستاها چه میباشد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار