در ۵۵ کیلومتری مرکز شهرستان ممسنی پس از پیمودن ۱۲ کیلومتر در یک مسیر خاکی دو روستا با طبیعتی بکر و زیبا قرار دارد که با وجود زیبایی منحصر به فرد مردم آن از امکانات اولیه زندگی محروم هستند.
کد خبر: ۳۴۶۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 21 December 2016


تابناک فارس به نقل از تسنیم: در 55 کیلومتری مرکز شهرستان ممسنی پس از پیمودن 12 کیلومتر در یک مسیر خاکی دو روستا با طبیعتی بکر و زیبا قرار دارد که با وجود زیبایی منحصر به فرد مردم آن از امکانات اولیه زندگی محروم هستند، روستای « چناربرگ» و روستای «گویم » در جنوبی‌ترین منطقه محروم پراشکفت ممسنی قرار دارند. 

مهاجرت به علت کمبود امکانات

منطقه «پراشکفت» محروم‌ترین روستاهای ممسنی را د‌ر آخرین نقطه‌های مرزی همجوار با خاک سپید‌ان و استان کهگیلویه و بویراحمد‌ د‌ر خود‌ جای د‌اد‌ه ‌است. علی اصغر کوهپیما که دهیار دو روستای «چنار برگ» و «گویم» است، در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: نداشتن راه مناسب و آسفالته مهم‌ترین مشکل این دو روستا است و فاصله زیاد با مرکز شهرستان سبب می‌شود که پیگیری مشکلات روستا با سختی انجام شود. 

به گفته وی مشکلات و کمبود امکانات این روستا سبب شده که بسیاری از مردم به شهر مهاجرت کنند و در شهرهای اطراف به کارگری و بیگاری مشغول شوند، کوهپیما برای ذکر نمونه به مدرسه ابتدایی گویم اشاره می‌کند که زمانی 50 تا 60 دانش‌آموز در مقطع ابتدایی داشته اما در حال حاضر تنها 17 دانش‌آموز مقطع ابتدایی دارد. 

کوهپیما از زمستان‌های سرد و سخت دو روستای چناربرگ و گویم سخن می‌گوید و می‌افزاید: با وجود اینکه لوله‌کشی گاز تا 15 کیلومتری این دو روستا آمده اما مردم روستا از نعمت گاز محروم هستند و این امر نیز عاملی شده که مردم روز به روز بیشتر از روستا مهاجرت کنند. 

به گفته وی در حال حاضر روستای گویم 64 خانوار و روستای چناربرگ 38 خانوار دارند. براساس قانون روستاهای بالای 20 خانوار مشمول گازرسانی هستند اما این دو روستا با وجود برخورداری از جمعیت بالای 20 خانوار هنوز گاز ندارند. 

گویم و چناربرگ مرکز بهداشتی ندارند

یکی دیگر از مشکلات این دو روستا نداشتن مرکز بهداشت است، کوهپیما می‌گوید: مرکز بهداشتی در روستای جوزار ( روستایی در نزدیکی چناربرگ و گویم) وجود دارد که مردم روستای چناربرگ و گویم از نظر بهداشتی و درمانی زیر نظر مرکز جوزار هستند و دوری مسیر و انحرافی که در جاده فاصل بین این دو روستا با روستای جوزار وجود دارد سبب شده که مردم برای دریافت خدمات درمانی به مشکلات بسیاری روبه‌رو شوند. 

به گفته دهیار روستای گویم و چناربرگ کامل نبودن پوشش برق و قطعی مداوم آن از دیگر مشکلات این دو روستا است و با وجود پیگیری‌های مکرر هنوز اقدامی برای برطرف شدن این مشکل نشده است.

رهام پیکری، فرماندار ممسنی در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر محرومیت روستاهای منطقه پراشکفت می‌گوید: کمبود امکانات رفاهی در روستاهای این منطقه سبب شده که بسیاری از مردم روستاها را ترک کرده و به سمت مرکز شهرستان یا دیگر شهرستان‌ها مهاجرت کنند. 

به گفته وی هر چند آمار حاصل از سرشماری 95 هنوز به طور دقیق پالایش نشده اما براساس آخرین آمار 54 هزار نفر در روستاها، 16 هزار نفر جمعیت عشایری و 70 هزار نفر جمعیت شهری شهرستان ممسنی بوده اما در این مدت مهاجرت‌های زیادی از روستاها به شهر صورت گرفته است. 

محرومیت‌زدایی با توسعه گردشگری در پراشکفت

پیکری راه حل رفع محرومیت‌ها در این منطقه را توسعه گردشگری می‌داند و می‌گوید: منطقه پراشکفت و روستاهای آن به ویژه دو روستای گویم و چناربرگ به دلیل طبیعت بکر و محیط‌های تفرجگاهی زمینه مساعدی برای توسعه گردشگری دارند که با حضور سرمایه‌گذار می‌توان کمبودهای این مناطق را برطرف کرد. 

فرماندار ممسنی با اشاره به میزان بارش بسیار نزولات جوی در این دو روستا می‌گوید: این محیط امکانات مناسبی برای توسعه شاخه‌های مرتبط با کشاورزی نظیر پرورش ماهی دارد که در حال حاضر در روستای چناربرگ مرکز پرورش ماهی راه‌اندازی شده و به زودی فاز دوم آن نیز راه‌اندازی می‌شود. 

به گفته وی در شرایطی که دولت با کمبود اعتبار مواجه است باید از روش‌های دیگری برای رفع محرومیت‌ها استفاده کرد که یکی از آنها مشارکت مردم و جذب سرمایه‌گذار است. توجه به رفع محرومیت‌ها در روستاها نه تنها به ماندگاری مردم روستا کمک می‌کند بلکه مانع بروز بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ناشی از مهاجرت می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار