کد خبر: ۳۵۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵ 29 December 2016
به گزارش تابناک یزد،ساکنان نزدیک به شهرک فولاد استان در منطقه خضرآباد از شدت آلایندگی این واحدها به تنگ آمده‌اند و عقیده دارند که این واحدها استانداردهای زیست محیطی را برای جلوگیری از آلودگی هوا رعایت نمی‌کنند و اداره کل حفاظت محیط زیست باید نظارت‌ها را در مورد آنها تشدید کند.
اهالی خضرآباد با اشاره به این که همواره دود در هوای محدوده شهرک فولاد مشاهده می‌شود، از این وضعیت ابراز نگرانی می‌کنند و نگران سلامتی‌شان هستند. آنها عقیده دارند اگر این واحدها به فیلترهایی هم مجهز هستند، یا این فیلترها به درستی عمل نمی‌کنند یا صاحبان صنایع برای کاهش هزینه‌ها از فیلترها استفاده نمی‌کنند.شکایت از فعالیت واحدهای فولادی و آلایندگی بیش از حد آنها، تنها مربوط به واحدهای مستقر در شهرک فولاد نیست بلکه واحدهای فولادی نزدیک به شهر یزد نیز دردسرساز هستند و شهروندان همواره از آلودگی آنها می‎‎نالند.

نگرانی اعضای شورای اسلامی شهر یزد
اخیراً اعضای شورای اسلامی شهر یزد در جلسه‎‎ای علنی از آلایندگی واحدهای فولادی ابراز نگرانی کردند، به طوری که «مرتضی شایق» یکی از اعضای این شورا با اشاره به وضعیت نامناسب هوا و آلودگی آن در شهر یزد، اظهار کرد که با وضعیت آلودگی هوای شهر یزد، کلنگ‎‎زنی برای ساخت کارخانه فولاد تعجب‎‎برانگیز است.
«سیدمحمدرضا مدرسی» از دیگر اعضای شورای شهر هم خواستار مکاتبه با «سیدابوالفضل موسوی بیوکی» نماینده یزد و اشکذر در مجلس شد تا مراتب برای پیگیری و جلوگیری از حادتر شدن مشکلات مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام «عباس زارع» رئیس شورای اسلامی شهر هم خواستار حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در صحن علنی شورا و ارائه توضیح در این باره شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه ساخت واحد فولادی جدید هنوز در حد کلنگ‎‎زنی است و می‌توان با تعامل، همکاری و همفکری این مشکل را برطرف کرد چرا که شهروندان از آلودگی هوا نگران و خواستار تصمیم‌گیری‌های درست برای مدیریت بحران آلودگی هوای شهر هستند.

دغدغه‌های اهالی خضرآباد
یکی از اهالی خضرآباد با اشاره به دود سیاه رنگی که بالای واحدهای شهرک فولاد وجود دارد، اظهار می‌کند: این آلودگی با هر وزش باد به سمت شهر خضرآباد و حتی شهر یزد حرکت می‌کند و وارد ریه‌های شهروندان می‌شود.«رضا معصومی» ادامه می‌دهد: واحدهایی که با سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی در حال فعالیت هستند باید مجاب شوند که سیستم تهویه مناسب نیز روی کارخانه‌ها نصب کنند چرا که دود کسب و کار و درآمدزایی آنها نباید به چشم مردم برود.
وی عنوان می‌کند: ماموران اداره کل حفاظت محیط زیست باید نظارت و بازرسی‌ها را تشدید کنند.

نزدیکی واحدهای فولادی به مناطق مسکونی
یکی از شهروندان ساکن خیرآباد یزد هم با بیان این‌که ساکنان این منطقه از شهر، هوای آلوده ناشی از فعالیت واحد فولادی بزرگ مستقر در این نقطه از شهر را  استنشاق می‌کنند، می‌گوید: به نظر می‌رسد که زور اداره کل حفاظت محیط زیست استان به واحدهای آلاینده نمی‌رسد.
«محمود تیموری‌زاده» ادامه می‌دهد: صدای شهروندان به جایی نمی‌رسد و واحدهای فولادی یکی پس از دیگری مجوز می‌گیرند و کنار گوش مردم فعالیت می‌کنند، در حالی که این واحدها به دلیل آلودگی باید فاصله استانداردی  با مناطق مسکونی داشته باشند.

لزوم تعطیل کردن واحدهای آلاینده
مدیر کل محیط زیست فارس نیز با بیان این که از 3 سال گذشته تا امروز، هیچ مجوز جدیدی برای واحدهای فولادی صادر نشده است، می‌گوید: در این مدت هیچ واحدی که حتی از گذشته مجوز گرفته بوده راه‎اندازی نشده است.
«سیدحسین سادات موسوی» می‌افزاید: گشت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان همواره از واحدهای صنعتی استان بازدید می‌کند تا  آنها استانداردهای زیست‎‎محیطی را برای کاهش آلودگی هوا رعایت کنند و با واحدهای متخلف نیز برخورد جدی صورت می‌گیرد.
وی اظهار کرد: در چند ماه گذشته از فعالیت 5 واحد فولادی آلاینده جلوگیری شده که برخی از آنها به تعهدات خود عمل کردند و فعالیت خود را از سر گرفتند اما 2 واحد همچنان تعطیل هستند و مهلت کافی برای نصب فیلتر به آنها داده خواهد شد.
این مسئول یکی از دلایل آلودگی هوای شهرک فولاد را تجمع واحدهای فولادی در این شهرک عنوان و بیان می‌کند: بیش از 10 واحد تولیدی فولاد در این شهرک مستقر هستند که برخی از آنها هنوز فیلتر ندارند و همین موضوع باعث شده است که آلودگی این شهرک قابل توجه باشد.وی ابراز امیدواری می‌کند که با حمایت مسئولان استان، مدیریت واحدهای آلاینده به خوبی صورت گیرد چرا که در شرایط اقتصادی امروز، تعطیل کردن واحدها به دلیل آلودگی، مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
سادات موسوی ادامه داد: از یک سو همه واحدهای فولادی فیلتر ندارند و از سوی دیگر، فیلترها در صنعت فولاد به صورت کامل عمل نمی‌کنند و کارایی آنها در بهترین حالت بین 80 تا 90 درصد است، از این رو باید راهکارهای بهتری برای کاهش آلایندگی واحدهای فولادی در دستور کار قرار گیرد.

   ضرورت به روز رسانی تکنولوژی تولید
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بر ضرورت به روز رسانی تکنولوژی تولید در واحدهای فولادی تاکید می‌کند و می‌افزاید: سیستم‌های سنتی تولید فولاد باید کنار گذاشته شود.«سیدحسین سادات موسوی» می‌گوید: در این صورت می‌توان با نظارت دقیق‌تر اداره کل حفاظت محیط زیست و همراهی مسئولان استان، جلوی فعالیت واحدهای آلاینده را گرفت.وی اظهار می‌کند: رکود اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم در برخورد با واحدهای آلاینده تاثیرگذار است اما تلاش می‌کنیم که با نظارت و پایش‌های مناسب این آلودگی را به حداقل برسانیم.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
امید نیمه جان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
و درامدش به جیب راحت طلبان ودو تابعیتها وانهایی که بدون تحقیق مجوز صادر کرده اند
یاور غمخواری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
ودرامد ان به جیب مدیران غیر بومی و مسولین رفاه طلبان کاخ نشین ودو تابعیتی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار