محمدباقر قالیباف در حاشیه پنجاه و یکمین اجلاسیه مجمع روسای شوراها و شهرداران کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور در شیراز گفت: احساس من این است که اراده تحقق مدیریت یکپارچه شهری در دولت وجود دارد.
کد خبر: ۳۵۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴ 16 May 2015
شهردار تهران به حضور وزیر بهداشت در جلسه روز سه‌شنبه شورای اسلامی شهر تهران اشاره و اضافه کرد: در آن جلسه مسائلی مطرح شد که احتیاج به تفاهم‌نامه‌ها و تدوین آیین‌نامه‌هایی دارد و بخشی از امور نیز نیازمند بررسی و تصویب در دولت است.

قالیباف در عین‌حال به رایزنی‌های انجام شده اشاره و اضافه کرد: با چند وزیر که صحبت داشتیم از جمله آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین حوزه جنگل‌ها و مراتع، این آمادگی وجود دارد که بخش‌های اجرایی از اختیارات این وزارتخانه‌ها به شهرداری‌ها واگذار شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به نگاه مثبت دولت، این مهم در مدت زمان کوتاهی پروسه‌های لازم و قانونی را طی کرده و عملیاتی شود.

قالیباف در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایسنا در خصوص لزوم همدلی و همراهی مجلس شورای اسلامی، گفت: این موضوع در قانون پنجم توسعه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و بحث اساسی که مطرح شده، نیاز به اصلاح قوانین شهرداری‌ها است.

واکنش قالیباف به ورود دیوان محاسبات به حسابرسی شهرداری ها

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص موضوع نظارت دیوان محاسبات بر عملکرد شهرداری‌ها گفت: براساس مقررات کار شفاف‌سازی و کنترل مالی در شهرداری‌ها از طریق شورا و تعیین سازمان حسابرسی و بررسی بودجه و تفریق بودجه انجام شده و می‌شود.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم در این بخش دیوان محاسبات با توجه به گستردگی کار، نه چنین ساز و کاری دارد و نه امکان ورود وجود دارد از طرفی حتی ممکن است خللی هم در کار جاری شهرداری‌ها به‌وجود ‌آورد، لذا امیدواریم در جلسه‌ای که هفته آینده با مسئولان دیوان محاسبات داریم دوستان متقاعد شوند.

شهردار تهران در عین‌حال تصریح کرد: آن بخش از بودجه شهرداری‌ها که اعتبارات دولتی است و براساس امضای موافقت‌نامه‌هایی انجام می‌شود، ورود و بررسی از اختیارات دیوان محاسبات است و هم‌اکنون هم دیوان در شهرداری‌ها مستقر است و کار حسابرسی آن بخش را انجام می‌دهد.

دولت پولدار شود،‌ شاید شهرداری ها را هم منحل کند!

به گزارش ایسنا، قالیباف همچنین در بخش پایانی اجلاس روسای شوراها و شهرداران کلان‌شهرهای کشور در شیراز طی سخنانی گفت: وزارت بهداشت با همه وجود آماده واگذاری بخش اجرایی اختیارات خود در حوزه بهداشت به شهرداری تهران است.

وی با تصریح اینکه شهرداری‌ها به‌دلیل وجود ساز و کار لازم، توان بیشتری برای کار در حوزه بهداشت شهری دارند، از توافق‌های ضمنی با وزیر بهداشت در این خصوص خبر داد و خاطرنشان کرد که شهرداری در حوزه‌های درمان و آموزش ورودی نخواهد داشت و موضوع محدود به امور اجرایی بخش بهداشت خواهد بود.

قالیباف همچنین از آمادگی شهرداری تهران و وزارت آموزش و پرورش برای واگذاری امور مدارس به شهرداری خبر داد و تاکید کرد که در بخش جنگل‌ها و مراتع در محدوده شهرها نیز این موضوع مطرح شده است.

شهردار تهران در عین‌حال با بیان اینکه شهرداری‌ها و شوراها نیز باید این آمادگی را در مجموعه خود ایجاد کرده و زمینه را فراهم کنند، گفت: امروز به نظر من دولت در تقابل با شهرداری‌ها نیست، اگرچه ممکن است موضوع را از منظر دیگری نگاه کنند، اینکه هر موقع دولت مرکزی پول ندارد اختیارات را می‌دهد، الآن هم شاید از این باب باشد، شاید اگر پول‌دار شوند ما را هم منحل کنند چون در اقتصاد ایران نفت آلودگی در همه شئونات اقتصاد ما وجود دارد.

قالیباف با بیان اینکه تنها در سال‌های 80 و 81 زمانی که آقای جهانگیری وزیر صنعت بود شاهد دو رقمی شدن رشد صنعت بودیم، گفت: در آن زمان رشد صنایع به 11 درصد و در بالاترین میزان به 16 هم رسید، آن زمان وقتی بود که نفت از 21 دلار به زیر 10 دلار رسیده بود و دولت پول نداشت و بخشی از اختیارات خود را به بخش خصوصی داد تا عقلا وارد شوند.

وی گفت: اما بعد از آنکه نفت گران شد این اختیارات محدود و دولتی شد و در زمان رسیدن نفت به بشکه‌ای 110 دلار حتی شاهد رشد منفی در صنعت هم بودیم.

قالیباف با تصریح اینکه قصد تحلیل علت ایجاد نگاه کنونی در دولت به موضوع واگذاری بخشی از اختیارات به شهرداری‌ها نیست، گفت: نمی‌خواهم تحلیل کنم که چرا دولت امروز همراه است، برای ما نیت دولت مهم است و انشا‌ءالله که چون وزرای با تجربه‌ای داریم، با نظر بهبود شرایط این نگاه ایجاد شده است.

شهردار تهران همچنین یادآور شد که در سیاست‌های کلانی که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و به‌زودی ابلاغ خواهد شد، به مدیریت شهری توجه ویژه‌ای مبذول شده است، گفت: باید این نشست‌ها تداوم یابد تا به یک هماهنگی مطلوب در جهت تحقق مطلوبیت‌ها برسیم.

وی گفت: امیدوارم مباحث مطرح شده در این جلسه با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه‌ ششم توسعه قرار داریم به درستی تبدیل به احکامی در برنامه بشود، اگرچه به‌نظر می‌رسد اگر همه موارد مورد نظر هم در برنامه گنجانده شود، تنها 10 درصد کار انجام شده و 90 درصد آن اجرایی شدن موارد خواهد بود.

شهردار تهران همچنین لزوم توجه به کمک شهرداری‌های شهرهای بزرگ به سایر شهرها را یادآور و متذکر شد که با انجام این کمک موافق است مشروط بر اینکه در سطح شهرهای بزرگ یا در محدوده استان‌ها متمرکز باشد زیرا با تمرکز وجوه در کشور، احتمال بروز رانت و توزیع نامناسب کمک‌ها و اعتبارات وجود دارد.

قالیباف همچنین با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی یکشنبه پیش‌رو، قرار است آیین‌نامه استخدام شهرداری‌ها را بررسی کند، تصویب این طرح را موجب بروز محدودیت‌های فراوان برای شهرداری‌ها دانست و لزوم رایزنی شهرداران با نمایندگان برای حل و فصل این موضوع را یادآور شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار