نماینده ولی فقیه در استان فارس در توصیف باتقوایان گفت: بعضی‌ها گمان می‌کنند با تقوایان یعنی عناصری که دل به نماز و دعا بسته و از جامعه و مردم رخت بر بسته‌اند و هزینه آنان به عهده دگران افتاده است، در حالی كه چنین نیست، باتقوایان اهل تلاش و فعالیتند.
کد خبر: ۳۵۹۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹ 12 January 2017
تابناک فارس به نقل از ایکنا:آیت‌الله اسدالله ایمانی، با اشاره به حدیثی از مولای متقیان و امام پرهیزکاران در توصیف با تقوایان گفت: آن حضرت درباره این افراد می‌فرماید كه افراد پرهیزکار گوشه‌نشین نیستند و از جامعه فاصله نگرفته‌اند، اهل تلاش و فعالیتند و برای روزی حلال در حال سعی و کوشش هستند.
وی افزود:‌ بعضی‌ها گمان می‌کنند با تقوایان یعنی عناصری که دل به نماز و دعا بسته و از جامعه و مردم رخت بر بسته‌اند و هزینه آنان به عهده دگران افتاده است، در حالی كه چنین نیست. آنان همان‌گونه که در مقابل شدائد صبور و بردبار و مقاومند، برای روزی حلال هم تلاشگر هستند.
آیت‌الله ایمانی با یادآوری حدیث پیامبر(ص) كه فرمودند برای عبادت، هفتاد قسمت است. بهترین اجزای عبادت دنبال روزی حلال رفتن و برای معاش بهتر تلاش كردن است، گفت:‌ این‌ها دیدگاه اسلام هستند و این روش و راه با تقوایان است.
نتیجه تفكر تكاثر، رشد فقر در جامعه است
امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود به مسئله تکاثر و فزون‌طلبی انحصارگران جامعه اشاره كرد و گفت: نتیجه تفكر آنانی که خود را بالاتر از دیگران می‌دانند و برتر از دیگران می‌شناسند و برای خود حقی بیش از دیگران قائل می‌شوند، رشد فقر در جامعه و فقیر در جامعه بسیار شدن است.
وی با تصریح اینكه اسلام برای برخورد با فقر و همچنین برخورد با تکاثر، راه‌های مختلفی را طی کرده و پیشنهاد داده که یکی از آنان محور مبارزه با فقر است نه با فقیر، گفت: ما یک کمک به فقیر داریم که باید انجام بگیرد و یک مبارزه با فقر و ناداری که باید ریشه‌های استضعاف و فقر در جامعه خشکانده شود تا فردی فقیر نشود مگر بر اثر استثنائات. در محور اول اسلام معتقد است باید کاری کرد که ثروت در دست گروه خاصی در گردش نباشد.
احتکار پول و کَنز در جامعه اسلامی حرام است
آیت‌الله ایمانی با تأكید بر اینكه اسلام بر این عقیده است که ثروت باید در جامعه بگردد، گفت: احتکار پول و کَنز در جامعه اسلامی حرام است، لذا آیه قرآن مجید داریم كه «... الَّذِینَ یكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا ینْفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ؛ ...كسانى كه زر و سیم را گنجینه مى كنند و آن را در راه خدا هزینه نمى كنند ایشان را از عذابى دردناك خبر ده» (آیه ۳۴ سوره توبه). گنج كردن طلا و نقره و ثروت گناهی نابخشودنی است و خداوند عذاب الیم را نتیجه این کار معرفی کرده و گرفتاری‌های قیامت؛ روزی همین گنجی که مخفی كرده است، همین طلا و نقره آتش شود و پیشانی و پهلوهای صاحبش را داغ کند و بسوزاند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار كرد: در فقه اسلامی هم، زکات که بر طلای مسکوک وارد شده، اگر کسی پانزده مثقال طلای مسکوک بیشتر نگهداری کند، باید زکات بدهد. آنقدر اسلام از این طلای مسکوک ذخیره شده زکات می‌گیرد تا وقتی که این طلا به ۱۵ مثقال برسد، یعنی اگر این آقا ۱۰۰ مثقال طلای مسکوک ذخیره کرده باشد و از دسترس جامعه خارج کرده باشد همه ساله باید زکات این طلا را بدهد تا وقتی که برسد به اندازه ۱۵ مثقال طلا.
اسلام بر جریان سالم ثروت در جامعه تأكید دارد
وی ادامه داد: بنابراین دیدگاه اسلام این است که ثروت در جریان بوده و جریان آن هم سالم باشد یعنی در اختیار انسان‌هایی که از این ثروت تولید کنند نه دلالی. از این ثروت بهره برداری صحیح داشته باشند نه خون مردم را مکیدن و جامعه را به فساد و تباهی کشانیدن.
آیت‌الله ایمانی با طرح این سئوال كه چرا اسلام به شدت با ربا مبارزه كرده است، گفت: چون ربا جریان پول را به دلالی هدایت كرده و از تولید به راه غیر صحیح هدایت می‌كند در حالی كه پول و ثروت باید در مسیر تولید و رسیدگی به جامعه باشد. نه کَنز شود، یعنی احتکار پول و ربا و اكل مال به باطل گناه و حرام است و جریان ناسالم پول به هر شکلی در جامعه کار غلط و ناشایستی است.
یادآوری سیره امیرالمؤمنین در مسائل اقتصادی
نماینده ولی فقیه در استان فارس سیره امیرالمؤمنین را در این مورد یادآور شد و گفت: بزرگترین درآمد برای امیرالمؤمنین علی‌بن ابیطالب(ع) در دوران خانه‌نشینی در مدینه بود. یکسال درآمد باغ امیرالمومنین را در زمان خودشان ۴۰ هزار دینار فروختند و بعد از هزینه‌های باغ که خارج شده بود. یعنی پولی که عاید امیرالمومین شد ۴۰ هزار دینار بود در یکسال و این درآمد مولا است اما این درآمد کجا می‌رود؟ بر می‌گردد به تولید و بخشی از آن هم به فقرا و مستمندان جامعه.
وی اضافه كرد: جریان سالم پول امیرالمؤمنین(ع) که ما ادعا می‌کنیم شیعه او هستیم و باید قدم جای قدم او بگذاریم، در همان سالی که ۴۰ هزار دینار درآمد امام بود، به گونه‌ای بود كه آن امام همام آخر سال برای تأمین بعضی مصارف شمشیر خودش را فروخت،
یعنی تمام درآمدها یا در تولید باغ دیگری مصرف شد و به تولیدات کشاورزی مدینه افزوده شد و یا هزینه فقرا و مستمندان جامعه شد. این که کنز و پس‌انداز ثابت و در بانك‌ها ذخیره شده و از دسترس جامعه خارج شود، غلط است.
 
بانك‌ها به جای اینكه در مسیر تولید باشند در مسیر ربا قرار دارند
آیت‌الله ایمانی به وضعیت كار بانك‌ها اشاره كرد و گفت: متأسفانه بانک‌ها به جای اینکه در مسیر تولید باشند، در مسیر دلالی و ربا و گناهِ ربا قرار گرفته‌اند و جامعه را دارند به این سمت و سوی ربا می‌کشانند در حالی كه اسلام می‌گوید پول باید در جامعه، اول جریان داشته باشد و احتکار، کنز و نگهداری غلط است. دوم این جریان، جریان سالم باشد یعنی برگردد در تولید و یا رفع نیازمندی‌های آحاد جامعه و غیر از این هر گونه مصرفی، اسراف و تبذیر است و مشکلاتی که اسراف و تبذیر برای خودش به دنبال می‌آورد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار