پاسخ نویسنده ممسنی به منتقدان قشقایی در خصوص کتاب ایلخانی
کاش عزیزان صاحب قلم در ایل شریف قشقایی که خوشبختانه کم هم نیستند، از منظر متفاوتی به کتاب ایلخانی بنگرند و بهانه را از بهانه جویان بستانند.
کد خبر: ۳۷۲۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷ 04 February 2017
دو نفر از رؤسای سابق ایل قشقایی به نامه های خسرو و ناصرقشقایی از ماوای ۲۵ ساله خود (لاس و گلاس در آمریکا و مونیخ در آلمان غربی) به ایران آمده و بلافاصله به فارس عزیمت و مدعی ریاست ایل قشقایی شدند. برادران قشقایی با حمایت بنی صدر، تلاش زیادی کردند تا عشایر فارس را مجدداً زیر پرچم خود گرد آورند و یک آشوب تجزیه طلبانه جدید را در منطقه حساس کوچ ایل قشقایی (یعنی از جنوب اصفهان تا خلیج فارس) پدید آورند.

خسرو قشقایی قبل از بازگشت به ایران، به واشنگتن رفته و طرح عملیات را با مقامات سازمان ”سیا" هماهنگ ساخته بود. او در ایران با نام مستعار ”اس.دی.راتر." با یکی از مأمورین سازمان سیا به نام ”اهرن" تماس داشت و توسط عامل خود (جهان پولاد کشکولی) ماهیانه یک میلیون دلار دریافت می کرد.

توطئه برادران قشقایی، علی رغم تمهیدات مفصل مادی و فرهنگی به نتیجه نرسید. برخلاف تحقیقات مفصل مؤسسات پژوهشی ”سیا" در طی سالهای ۱۳۴۳ تا۱۳۵۷ که از طریق یکی از عوامل خود در رأس اداره کل آموزش عشایر کشور، منطقه را تحت پوشش و مطالعه دقیق داشتند، خسرو و ناصر قشقایی موفق به جلب حداقل حمایت مردمی از میان توده عشایر نشدند، سرانجام، شورش نافرجامی که به غائله ”اردوی خان" شهرت یافت، تنها توانست عده معدودی (حدود ۱۷۰نفر) را به عنوان اعضاء ثابت به خود جذب کند که شورش آنها نیز با مداخله قوای انتظامی پایان یافت.


محمد محمودی نویسنده بزرگ ممسنی در جدیدترین کتاب خودبه نام ((آخرین ایلخانی)) به صورت کامل و همراه با جزئیات به این واقعه ی تاریخی پرداخته است و در این خصوص می گوید:  «ایلخانی» شامل داستانی تاریخی از خانان ایل قشقایی‌ست. این کتاب نگاهی دارد به زندگی ایلات قشقایی از زندگی در سده اخیر و اتفاقاتی که در این بازه زمانی برای آنها رخ داده است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر تلاش‌هایی شده از سوی برخی از کارشناسان و نویسندگان تا نقش خانان را در تاریخ معاصر مثبت نشان دهند. به همین دلیل، به سراغ این موضوع رفتم و تاریخ را با زبانی داستانی روایت کردم. علاوه بر این، داستان در فضای روستا و ایلات روایت می‌شود از این جهت نوعی بازگشت به هویتم را در این کتاب احساس می‌کنم.

به گفته این نویسنده، خانان ایلاتی نقش مهم و تأثیرگذاری در تاریخ معاصر ایران داشتند که این موضوع را می‌توان از دوره احمد شاه تا دوره پهلوی به وضوح دید. من این کتاب را بعد از انجام یک‌سری مطالعات تاریخی نوشته‌ام.

حال نویسنده کتاب ایلخانی در این خصوص نامه ای سرگشاده ای نوشته است تا شاید بتواند توجه منتقدان خود را به وجهه دیگر این اثر هدایت کند، متن نامه ی محمد محمودی نورآبادی به شرح زیر است:

آیا ماجرای اردوی مهکویه، خط قرمز نظام بوده است؟


با انتشار خبر چاپ کتاب آخرین ایلخانی، یکی از  پرسش هایی که همواره مطرح بوده، این است که ماجرای حوادث اردو، خط قرمز جمهوری اسلامی می باشد؟ و اگر نویسنده ای وابستگی به نظام سیاسی - فرهنگی و یا حتی امنیتی  نداشته باشد، امکان و اجازه ی ورود به این حوزه را ندارد!


این در حالیست که پیشتر کسانی مثل مرحوم ناصرخان قشقایی و ایرج کشکولی، دیدگاه های خود را در خارج از کشور در این خصوص بیان کرده و سپس همان مصاحبه ها در کشور تبدیل به کتاب شده و اکنون به عنوان بخشی از ادبیات شفاهی دوران معاصر در دست رس می باشد. هرچند که به جد می توان ادعا کرد که آنچه در این منابع مشهود است، به هیچ وجه همه ی ماجرا نیست.
مثلا ریشه ها و دلایل شکل گیری اردو اصلا گفته نشده و در جبهه ی مقابل اردو، کسی در آن منابع و یا منابع دیگر اظهار نظر نکرده بود!
با این حال وقتی از افراد صاحب قلم در ایل جلیل قشقایی می پرسیدم که چرا به این موضوع پرداخته نمی شود، جواب در دو سطح خلاصه می شد؛

۱- اینکه موضع اردو خط قرمز نظام است و نمی شود به آن پرداخت.

وقتی جواب می دادیم که اگر خط قرمز نظام بوده، چرا آن ماجرا در خاطرات شفاهی آقای ناصر خان و ایرج کشکولی دیده می شود و چاپ هم شده است؟ بلافاصله جواب دوم را مقابل خود می دیدیم:

 ۲-  نویسندگان قشقایی به این دلیل به آن موضع ورود نمی کنند، چون می دانند اگر به جزئیات آن پرداخته شود، باعث ایجاد کدورت و رنجش در بین برخی از تیره های ایل خواهد شد...

این جانب در طول قریب به چهارسالی که درگیر منابع مختلف مرتبط با تاریخی این قوم بوده ام، دلیل دوم را عین واقعیت دانسته و دلیل اول را صرف بهانه می بینم.


هر انسان آگاهی به راحتی متوجه می شود که با پرداختن به این موضوع، نظام جمهوری اسلامی  آسیبی نمی بیند. فقط شاید به برخی تصمیمات آنی و بی موقع آن زمان از طرف برخی مدیران و یا فرماندهان آن روز پرداخته شود که آن هم کاملا طبیعی است و هیچ نظامی نمی تواند خود و عواملش را از عیب و ایراد و مبرا بداند. مخصوصا که قرار است آن عوامل با هر ضعف و کاستی، خود را فاتح آن حوادث هم بدانند.


 پس در این سوی اردو، جای نگرانی برای پرداختن به آن به نظر نمی آید. تازه در خاطرات ایرج کشکولی و ناصرخان، تعداد تلفات اردوی سپاه را چهارصد... و یا سیصد و هشتاد و شش نفر عنوان می کنند که واقعیت هم ندارد و بلکه کل تلفات‌ دو طرف در رویارویی نهایی به بیست نفر نمی رسد. یا تعداد تانک های حمله کننده ی به اردو بالای بیست تانک عنوان می شود که چنین چیزی نبوده و فقط دو نفربر ژاندارمری حضور پیدا می کنند و در آن شرایط جنگ تحمیلی، همه اداوت جنگی درگیر آن طرف بودند و تانکی وجود نداشته که شکار شود...

با این حال همین آثار با همه ی ضعف و کاستی و مبالغه، مجوز گرفته و چاپ و نشر می شوند!

پس "حقیقت" در دل همان پاسخ دوم نهفته است. پاسخی که طی این سال ها تلاش کرده همچنان موضوعی نه چندان پیچیده را پیچیده و در ابهام نگه دارد.
 این روزها که با نوشتار و یا تماس های جوانان قشقایی مواجه می شوم، همواره این پرسش که چرا از این جعبه ی اردو، یک بار و برای همیشه رمز گشایی نمی شود، مطرح بوده است.

آخرین ایلخانی به فراخور بضاعت توانسته این بار را به دوش بکشد. باری که با شکل گیری این موج حمله ها، چندان هم سبک نبوده است. امید که توانسته باشیم این طلسم را شکسته تا من بعد بهانه ای برای نقد و تحلیل آن وقایع تلخ وجود نداشته باشد.
 
کاش عزیزان صاحب قلم در ایل شریف قشقایی که خوشبختانه کم هم نیستند، از این منظر نیز به اثر بنده بنگرند و بهانه را از بهانه جویان بستانند.
 
امید که خداوند به همه ی ما شرح صدری  عطا کند که سخن حق را از زبان هرکسی و از هر قوم و نژادی بشنویم، چه به سود و چه به زیانمان که عاقبت با پرهیزکاران خواهد بود...
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
دروغ ،شرم آوره
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
با سلام
نتیجه گیری شما با بررسی های جزیی که خود به ان اعتراف نمودید همان حکایت جاج حسین شریتمداری مدیر مسیول روزنامه کیهان است در خصوص ریس جمهور محترم سابق کشور جناب اقای خاتمی بزرگوار است در خصوص رشوه و... از سازمانهای اطلاعاتی دشمنان ایران عزیز . چرا که در صورت صحت جزیی این موضوع بایستی به اقتدار و جایگاه ارزشمند سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی و قضایی کشورمان که بر همگان واضح است تردید کنیم
ترک اوغلی ازتهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
سلام.. برادران ودست کاران تابناک از هیچ دشمنی علیه ترک زبان ها دست بردار نیست بارها این سایت دشمنی علیه ترک زبان کشور رو کرده تا زمیه نابودی هویت ترک ها فراهم شود این سرزمین زندگی اقوام مختلف هست وخواهد بود ودرطول تاریخ 3حکومت فارس داشتیم بیشتر حکومت ها دست ترک ها بود هیچ موقع فارس ها مورد تبعيض نژادی قرارداشتند اما امروزه ترک هابیشترین تبعیض نژادی قرار دارند جای متهم وشاکی در این کشور عوض شده خطاب به تابناک.. نژاد آریایی هیچ موقع بومی این سرزمین نبودند تاریخ ایران کنونی با تحریف تاریخ وجعل تاریخ مواجه هست ودرمان پهلوی ها تاریخ ایران وارونه شد کوروش سازی درهمين راستاست شما اسم کوروش قبل از پهلوی ها روی فرزندان این سرزمین پیدا کنید ترک ها تجزیه طلب نیستند اما فاقد حقوق اولیه هستند دشمنان مطالبات زبانی وفرهنگی نژاد پرستان فارس هستند.. تابناک بخاطر بسپار امروزه درکشورمون جای متهم وشاکی واقعاً عوض شده........ ایران مقتدر درداخل کشور شکل می گیرد.. ایران بدون ترک یعنی ایران بدون شیعه.. از دشمنی دست بردار.. تفکرات والگویت را از سوییس کپی برداری کن نه کشور ترکیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
ببخشید اما خیلی مغرضانه و بی انصافانه نگذاشتید, چطور آنزمان که بیست هزار تفنگ چی آماده به رکاب قشقایی تحت اداره صولت الدوله بود و سرهاشان هرکدام بلی و سری تو سرها داشتند تجزیه طلب نشدند با آنکه قدرتش را داشتند و بر ملی گرایی و مصدق و نفت و دفاع کشور جلوی انگلیس بجای دریافت رشوه ,قدرت ,بقول خودتان تجزیه گری و حتی زمان کودتای ۲۸ مرداد مصدق را به وزارت و قدرت نفروختند و تنها نیروی بودند که قیام کردند و تبعید را به جان خریدند همانطور که صولت الدوله رضا شاه رو فقط چون مهمان بودنکشت و برعکسش شد و رشوه انگلیس ها را می زد همه جا عزت داشتند, حالا بعد از چندین سال تبعید و افول قدرت و نفوذ در عشایر اومده و میخواد تجزیه کنه !
وجدان هم چیز خوبی ست !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
قشقایی ها هیچوقت تجزیه طلب نبودند واین وصله ها به این قوم وطن پرست و اسطوره های آنان نمی‌چسبد که اگر می‌چسبید سالها قبل تر از این حوادث امکانش بود ولی قشقایی به دفاع از وطن پرداخت و به انگلیسی ها و دشمنان ایران پیغام فرستاد که هر عقابی که بر فراز جنوب ایران به طمع پرواز کند باید بال و پرش را باج دهد .بس از دشمنی کور با این ایل وقوم پاک !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
اين چه دشمني با ترك زبان ها و مخصوصا سران قوم قشقايي هست كه نژاد هاي ديگر دارند؟؟وجدان هم چيز خوبيست جناب محمودي .با وجود آگاهي كامل به اين مسأله ولي خلاف آن را براي تخريب يك ايل و نژاد به كار برده اي .چه سودي قرار است تحقق يابد با بي وجداني !؟؟؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
محمودی نویسنده بزرگ باید بدونه روایت تاریخی سند میخواد. و گرنه به رمان های تاریخی که قصه پردازی است باید ایستاده ش…
ارسلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
یکی از کسانی که پس از دستگیری ایلخان قشقایی به ایشان جسارت میکند و با خودکار به چشم خسروخان میزند محسن رضایی بود. فراموش نمیکنیم
لبلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
واقعا من فارسم جاخوردم چطورممکنه مادرمنطقه سردسیری درمسیر ایل قشقایی درمنطقه ییلاقی قرار داشتیم خانواده ماپدروعموهام سران ایل قشایی را می شناسند باورنمی کنم زمانی که در شهرداری شیراز می خواستن خسروخان اعدام کنندپدرگفت خسروخان اب خواست داخل کاسه اب اوردند بالگد گشید زیرش گفت من تولیوان بلور اب می خورم پدرم خیلی ناراحت ومتاثرشده بودپدرم
نکیسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
تجزیه طلب تویی که داری باین مزخرفات تخم نفاق می کاری قشقایی به هیچ کس باج نمی ده ،هیچ کس
ایل قشقایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
تاریخ دستوری همینه ،به امید سرنگونی تفرقه افکنان وناحق نویسان
ترک قشقایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
با عرض سلام وادب خدمت شما
اصالت وپاکی خانانان وکت خداها ورییس خاندانها وسادگی وبی الایشی مردان وزنان ایل قشقایی بر کسی پوشیده نیست مخصوصأ لرها البته داخل پرانتز بگم که همه جا خوب هست بد هم هست وطن پرست هست خائن هم هست
قشقایی دارای زبان وقدمت هست که نه جنابعالی نه امثال تو که جیره خور هستند نمیتونن خدشه ای با این چیزا بهش وارد کنن
و شماها به خاطر بی هویتی خودتون دنبال هویت تو ایل بزرگ قشقایی میگردین به نظر من برید در چادر امثال حسین قلی خان رستم تحقیق کنید که مربوط لرها است
ایرانبانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
نظر دهندگان قشقایی نیستند پانترک های عامل یهود هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
خجالت چیز خوبیست که البته از آن بی بهره اید. سگ گله خسرو خان به شما هزار شرف دارد.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
آقای نویسنده اگه قشقائی نبود که از نفوذ انگلیسی ها به جنوب جلوگیری کنه که الان جنابعالی چشم سبز و بور بودین تا تهش رو بخون که چی میگم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار