رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: گزارش آخرین ارزیابی ها و برآورد میزان خسارت های ناشی از سیل اخیر در استان فارس تا پایان هفته آینده تقدیم دولت می شود.
کد خبر: ۳۸۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲ 19 February 2017
 علیرضا تابش که برای بررسی زیان های ناشی از سیل اخیر در فارس به همراه هیاتی از مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به این استان سفر کرده است در بازدید از مناطق سیل زده شهرستان فسا اظهار داشت: واحدهای آسیب دیده در این سیل با سرعت بازسازی خواهد شد و برای انجام این کار وام بلاعوض و تسهیلات به اینگونه واحدها پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: گروه هایی از سوی این بیناد، همه واحدهای آسیب دیده را مورد بررسی قرار داده و برای آنها تشکیل پرونده می دهند و پس از آن این واحدها در برنامه بازسازی این نهاد قرار می گیرند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: برای کمک به خسارت دیدگان، وام های قرض الحسنه با سود چهار درصد برای ساخت و همچنین وام های بلاعوض در نظر گرفته شده است که میزان آن باید در جلسه هیات دولت بررسی و مصوب شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه سیل اخیر در مناطق مختلف کشور خسارت های بسیاری ایجاد کرده است، گفت: برخی از استان ها بیش از سایر مناطق آسیب دیده اند و این بنیاد نیز با رعایت اولویت خدمت به مناطق محروم و خدمت در شرایط بحران، می کوشد در کوتاه ترین زمان ممکن بخش قابل توجهی از خسارت ها را جبران کند.
تابش اظهار کرد: می کوشیم با بسیج امکانات و هماهنگی های لازم، تسهیلات ویژه بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی که در این سیل خسارت دیده اند را تا پیش از فرا رسیدن نوروز 96 تامین شود.
تابش در ادامه سفر خود به شهرستان فسا از روستای دیندارلو بخش ششده و قره بلاغ این شهرستان نیز دیدن کرد و در مورد جا به جایی این روستا بیان داشت: دانشگاه های شیراز و تهران می توانند بر روی پروژه تحقیقاتی جا به جایی این روستا مطالعه کنند و بنیاد مسکن، هزینه های تحقیقیاتی و مطالعاتی آن را تامین خواهد کرد.
وی افزود: با استناد به نتایج مطالعات مجامع علمی و دانشگاهی مشخص خواهد شد که کل روستای دیندارلو یا بخش هایی که در معرض رانش زمین قرار دارد و یا بخش هایی که دچار فروچاله شده است، باید جابه جا شود.
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان فسا هم در این بازدید گفت: 150 واحد مسکونی در روستای دیندارلو در معرض خسارت ناشی از رانش زمین قرار گرفته است.
سلیمان کرمی گفت: این واحد ها عمدتا تخلیه شده اما بارندگی و سیل اخیر، مشکلات جدیدی در روستا ایجاد کرده که باعث نگرانی مردم شده است و ما ناگزیر شدیم بیش از 100 خانوار روستایی را از این روستا تخلیه کنیم.
او بیان کرد: زمین به طول حدود 300 متر، عرض 2 تا سه متر و ارتفاع و ژرفای سه متر در روستای دیندارلو شکاف خورده که بنا به برخی دیدگاه های کارشناسی، بیم آن می رود به مناطق مسکونی این روستا نزدیک شود و خانه های روستاییان را در خود ببلعد.
فرماندار ویژه فسا افزود: این شکاف نسبتا بزرگ را کارشناسان و متخصصان علوم زمین، پدیده فرونشست نام نهاده اند و براین باورند که این پدیده درسال های اخیربه علت گستردگی خشکسالی ها و برداشت های بی رویه آب، دامنگیر بسیاری از دشت های استان فارس شده است.
شکاف عمیق زمین در روستای دیندارلو فسا و بروز پدیده فرو نشست در این روستا، پیشتر نیز مدیران، مسئولان و کارشناسان را در این منطقه گرد هم آورد.
کارشناسان در نشست های متعددی که تا کنون برگزار شده با ابراز نگرانی از پدیده به وجود آمده تاکید کردند که هر چه زودتر باید برای حل مشکل فرونشست و یا کنترل این پدیده تصمیم گیری شود.
مدیران، مسئولان و کارشناسانی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس، نمایندگان سازمان های زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور، سازمان جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، دبیرخانه کارگروه مخاطرات زلزله، مدیریت بحران، کارشناسان دفتر فنی استانداری فارس و دفتر فنی فرمانداری شهرستان فسا در زمان های مختلف از نزدیک از این فرونشست بازدید کرده اند.
هم اینک 2 هزار و 500 نفر در قالب 800 خانوار در روستای دیندارلو بخش ششده و قره بلاغ شهرستان فسا ساکن هستند.

** سیل به واحدهای بافت فرسوده فارس بیشترین زیان را رسانده
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین در بازدید از مناطق سیل زده شهرستان داراب، با اشاره به اینکه از همه ظرفیت ها برای بازسازی مناطق سیل زده این استان بهره می گیریم، اظهار داشت: واحد های مقاوم که پیشتر از تسهیلات مقاوم سازی استفاده کرده اند، در سیل اخیر یا آسیب ندیده اند یا آبگرفتگی جزیی داشتند اما واحدهای بافت فرسوده که بازسازی نشده بودند بیشترین زیان را متحمل شده اند.
تابش گفت: پیشتر بنیاد مسکن، 20 تا 40 میلیون ریال کمک بلاعوض و 200 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه برای ساخت واحدهای روستایی و 60 میلیون ریال کمک بلا عوض و 300 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه برای بازسازی هر واحد شهری به متقاضیان پرداخت می کرد و تلاش ما بر این است که حداقل همین رقم برای بازسازی واحد های مسکونی استان فارس همچنان حفظ شود.

** سکونت 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت های فرسوده
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه از مناطق سیل زده شهرستان زرین دشت نیز بازدید کرد و گفت: احیا و بهسازی بافت های فرسوده در کشور یک اقدام تحسین برانگیز از سوی دولت است اما همچنان 76 هزار هکتار بافت فرسوده در کشورمان وجود دارد و 20 میلیون نفر در این مناطق زندگی می‌کنند.
تابش ادامه داد: بنیاد مسکن سالانه به 200 هزار واحد روستایی با تامین اعتباری حدود 4 هزار میلیارد تومان و با بهره پنج درصد تسهیلات پرداخت می کند.
این مقام مسئول افزود: استفاده از این تسهیلات تاثیر بسزایی در مقاوم سازی بافت های فرسوده روستایی دارد و با توجه به شرایط به وجود آمده در این شهرستان سعی می شود در کوتاه ترین زمان ممکن تسهیلات لازم برای جبران خسارت های ناشی از سیل تامین شود.
تابش گفت: سقف وام مسکن روستایی 200میلیون ریال با بازپرداخت 12 ساله تعیین شده است که این خود فرصت ارزشمندی برای بهره مندی هر چه بیشتر روستاییان برای مقاوم سازی بافت های فرسوده است.
وی اضافه کرد: همچنین در سال جاری 2 هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی و بهسازی معابر روستاهای کشور مصوب شده است.

** برخورداری همه واحدهای آسیب دیده فارس از تسهیلات
تابش همچنین در بازدید از مناطق سیل زده شهرستان جهرم اظهار داشت: تصمیم گیری نهایی برای پرداخت تسهیلات بازسازی و ترمیم واحدهای مسکونی آسیب دیده در هیات دولت اتخاذ می شود.
تابش بیان کرد: این تسهیلات مشتمل بر 2 بخش بازسازی و تعمیر است و همه واحد های خسارت دیده مشمول این تسهیلات خواهند شد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با تاکید بر لزوم استانداردسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده، گفت: برای واحدهای تجاری آسیب دیده نیز تسهیلات در نظر گرفته می شود.
تابش ادامه داد: این وام ها در قالب تسهیلات تعمیر به مالکان اختصاص می یابد و وام های معیشتی نیز در دستور برنامه های بنیاد مسکن قرار دارد و تلاش بر این است که این تسهیلات تا پیش از فرا رسیدن سال 96 به متقاضیان پرداخت شود.
شهرستان های فسا، داراب، زرین دشت و جهرم در جنوب شرقی شیراز واقع شده اند.
2 سامانه بارشی از شامگاه 24 بهمن ماه 95 هوای استان فارس را تحت تاثیر قرار داد. این بارش ها که تا ساعت های پایانی روز 28 بهمن ادامه یافت و اگر چه خوشحالی مردم این استان را در پی داشت اما در ادامه موجب جاری شدن سیلاب شد و به برخی از زیرساخت ها، منازل روستاییان و بافت فرسوده برخی شهرهای فارس به ویژه در شهرستان های جهرم، فسا و داراب زیان رساند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار