امروزه لپ تاپ ها از محبوب ترین رایانه های مورد استفاده هستند که کاربرد آنها افزایش چشمگیری پیدا کرده است، چرا که قابلیت انطباق بالایی دارند و از نظر محل استفاده هیچ محدودیتی ندارند و همه جا و با هر هدفی قابل استفاده هستند.
کد خبر: ۳۸۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱ 20 February 2017
تابناک فارس به نقل از برنا: کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای دانشکده بهداشت شیراز، گفت: عوامل مهم و موثری در بروز مشکلات ارگونومیکی ناشی از استفاده از لپ تاپ ها وجود دارد که می توانیم به مدت زمان و نوع فعالیت، وزن لپ تاپ ها، ابعاد لپ تاپ، شرایط محیطی مانند شدت روشنایی و زاویه تابش و موقعیت قرارگیری لپ تاپ اشاره کنیم.
"فروغ زارع دریسی" افزود: لپ تاپ ها به دلیل ماهیتی که دارند، مشکلات جدیدی برای کاربران ایجاد می کنند که از همه مهم تر افزایش دردهای اسکلتی عضلانی در اندام های فوقانی است، اصلاح چیدمان و وضعیت قرار گیری لپ تاپ از مهم ترین عواملی است که می تواند در کاهش این آسیب ها موثر باشد.
او اضافه کرد: یک کاربر که لپ تاپ با فاصله و ارتفاع زیاد نسبت به بدنش و دسترسی بازوهای او قرار گرفته باشد را تصور کنید، به طوری که کاربر مجبور است برای کار با آن کشش بیش از اندازه ای به بازوانش وارد کند و در نتیجه شانه ها، گردن، پشت، بازوها و دست های او به شدت دردناک می شوند.
این کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای، ادامه داد: اگر کاربر، لپ تاپ را در فاصله بین ران و سینه(روی زانوها) قرار دهد، در این حالت بازوها در وضعیت مطلوبی هستند و هیچ فشار اضافی به آنها وارد نمی شود اما، سر کاربر که به پایین خم باشد، باعث انقباض و در نتیجه دردناک شدن عضلات پشت، گردن، شانه ها و سینه می شود.
زارع دریسی گفت: حتی در شرایطی که لپ تاپ روی سطح یک میز استاندارد برای کار با رایانه رومیزی قرار گرفته باشد، اگر سطح میز خیلی پایین باشد، به علت فاصله کم کاربر تا لپ تاپ، نگاه کردن به صفحه نمایشگر به راحتی امکان پذیر نیست و می تواند منجر به افزایش آسیب های مختلف در نواحی مختلف بدن کاربر شود.
او افزود: دلایل و عواملی که می توانند بر روی سلامت کاربران لپ تاپ اثر بگذارند، بی شمار هستند، شرایط نور و روشنایی، درخشندگی، زاویه دید نامناسب، صفحه کلید کوچک، وسعت محدود و اشاره گری که به عنوان موس در لپ تاپ استفاده می شود و فشارهای تکراری، از این عوامل است.
این کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای، در پایان گفت: افراد می توانند با استفاده از رهنمودهای علمی و تخصصی بهداشت حرفه ای و به ویژه دانش ارگونومی، تجهیزات مناسب را انتخاب و در شرایط و موقعیت های ارگونومیک و بی خطر به انجام فعالیت های خود بپردازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار