معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:تقریبا تا اواسط بهمن امسال بارندگی کشور 40 درصد از متوسط کمتر بود اما از اواسط بهمن با جبهه‌هایی که در کشور ورود پیدا کرد استان فارس به وضعیت نرمال رسیده است.
کد خبر: ۳۸۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷ 21 February 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:عباس کشاورز امروز در نشست خبری همایش بزرگداشت روز ملی آب گفت: احکام برنامه ششم توسعه این تکالیف را روشن کرده و ما هم در بخش کشاورزی در 3 سال گذشته توانسته‌ایم بهره‌وری آب را ۲۰ درصد افزایش دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مجموعه اقدامات بخش کشاورزی در دو سال گذشته نشان داد که هدف‌گذاری ما کاملا اطمینان بخش بوده است، افزود: در زمینه تولید نیشکر هیچ برنامه افزایش تولید در سطح نداریم و برای تولید برنج، یونجه، چغندر هم برنامه‌های کاملا روشنی داریم.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما در راستای تعادل بخشی و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی انتقال کشت سبزی و صیفی به گلخانه‌هاست، گفت: تا زمانی که این مهم محقق نشده است، کشت سبزی و صیفی باید در کشور به صورت نشایی و یا میکرو انجام شود.

کشاورز گفت: به هر دلیلی که دچار مشکل بحران آب شده باشیم، کند و کاو گذشته مشکلی را حل نمی‌کند، اما هدف از برگزاری همایش بزرگداشت روز ملی آب اطلاع‌رسانی به جامعه پیرامون مسائل آب است.

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در مورد اقدامات انجام شده برای گرفتن حق آبه‌های مرزی بیان داشت: در مورد موضوع حق آبه‌های مرزی از اول انقلاب اسلامی تا این دولت هیچ توجه و اقدام ویژه‌ای نشده بود، اما در دولت فعلی در این رابطه اقداماتی شده است.

کشاورز افزود: اقداماتی در مورد طرح آب‌های مرزی غرب کشور و همچنین زابل انجام شده است و ما در اسناد بالادستی احکام حکومتی سختی در رابطه با آب‌های مرزی که مصوب سال 79 است داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موضوع ریزگردها بیان داشت: بخشی از مشکلات ناشی از این بخش مربوط به فشار ترکیه در برداشت آب از بالا دست‌ رودخانه‌های دجله و فرات است که در دوران جنگ تحمیلی عراق با ما ، این کشور با سوء استفاده از این فرصت این موضوع را اکنون برای ما رقم زده است و ما اکنون می‌بینیم که مسئولان وزارت خارجه و محیط زیست کشور به این موضوع پرداخته‌اند.

کشاورز گفت: در تمام دورانی که بنده در دولت حضور داشته‌ام اولین بار است که در دولتی می‌بینم که کارگروهی برای آب‌های مرزی برگزار شده و از نظر من موضوع آب‌های مرزی روی میز دولت قرار دارد و در صدد اقدامات جدی‌تر است.

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران افزود: اتاق بازرگانی ایران با نگرش اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی موضوع آب را رصد می‌کند و دولت هم در 5 سال گذشته پیشنهادات ما را تقریبا در زمینه حل بحران آب پذیرفته است و کارگروه‌های متعددی را با نهادهای دولتی ایجاد کرده‌ایم و در حال پیشبرد کارها هستیم و به نظر می‌رسد، شکل جدیدی از مدیریت جامع آب با حضور اتاق بازرگانی در جامعه شکل می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سؤال که با توجه به بارش‌های امسال از لحاظ وضعیت آبی، کشور در چه وضعیتی قرار دارد بیان داشت: برخلاف سال گذشته امسال پاییز خوبی نداشتیم.

کشاورز بیان داشت: تقریبا تا اواسط بهمن امسال بارندگی کشور 40 درصد از متوسط کمتر بود، شمال غرب تا شمال شرق تا خراسان رضوی به لحاظ بارندگی سال استثنایی را تجربه کرد، اما از اواسط بهمن با جبهه‌هایی که در کشور ورود پیدا کرد استان فارس به وضعیت نرمال رسیده و کرمان وضعیت بهتری پیدا کرده است و خراسان جنوبی هم 2 میلی متر بیشتر از اندازه متوسط بارش داشته است.

وی با بیان اینکه 38 درصد در سطح ملی وضعیت بارندگی بهبود یافته است، گفت: با توجه به بارش برف از آذرماه امسال در مناطق مرتفع این موضوع باعث شده که تا حدودی از منظر منابع آب اطمینان بیشتری پیدا  داشته باشیم و باید گفت در این شرایط 2 درصد از متوسط کمتر هستیم.

همایش بزرگداشت روز ملی آب روز چهارشنبه 11 اسفند 95 با شعار نجات آب، ضرورت ملی، رسالت جهانی با همت اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار