به گفته رئیس پارک ملی بختگان دریاچه های بختگان و طشک به میزان 60 درصد آگیری شده اند، ولی با توجه به تبخیر زیاد آب آنها اگر حقابه آنها تامین نشود دوباره با خشکی و پیامدهای آن روبرو خواهیم بود.
کد خبر: ۳۸۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴ 21 February 2017
تابناک فارس به نقل از شیرازه: با احیاء تالاب طشک و بختگان حیات دوباره ای به حیات جانوری ، گیاهی ، کشاورزی و جوامع انسانی جان تازه ای خواهد بخشید و بر اقتصاد کشاورزی ، گردشگری تاثیر شایانی خواهد گذاشت.

گفتنی است: که اگر راه ورود  آب به سیل بندها، سد های خاکی، گوراب ها و تغذیه های مصنوعی منحرف و به سمت تالاب هدایت می گردید امروز شاهد جان گرفتن این اکوسیستم عظیم آبی بودیم ، باز هم از  خداوند منان شاکریم که به بارندگی ها تداوم بخشید و بخش وسیعی از تالاب بی جان بختگان  را با باران رحمتش آبیاری نمود تا امیدی بر احیاء مجدد تالاب داشته باشیم .

محمد جانی رئیس پارک ملی بختگان با اعلام آبگیری 60 درصدی این دو دریاچه گفت: خوشبختانه در بارندگی اخیر دریاچه های بختگان و طشک آبگیری خوبی شدند که موجب خوشحالی همه به ویژه کشاورزان و طبیعت دوستان گردید.

وی افزود: برآوردها نشان می دهد که بر اثر جاری شدن سیلاب و روان آبها در محدود این دو دریاچه به ویژه رودخانه فصلی شهر آباده طشک هر دقیه دهها متر مکعب آب به این دریاچه ها به ویژه دریاچه طشک می ریزد که تاکنون۶۰درصد آبگیری شده اند.

مهندس محمدجانی افزود: متاسفانه میزان تبخیر این دو دریاچه بالاست و اگر ورود آب به آنها تداوم نداشته باشد حقابه این دو دریاچه داده نشود باز هم شاهد خشکی مجدد آنها خواهیم بود.

 شایان ذکر است: جواد مهدی پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست نی ریز نیز قبلا با اشاره به بازدید به عمل آمده از تالاب بختگان واقع در حوزه تحت مدیریت اداره محیط زیست نی ریز از پوزه میل ( روستای محمد آباد خیر ) تا حاجی آباد و غدیرگه شاهد کامل آبگیری سطحی تالاب بوده که حتی آب در نزدیکی روستاهای محمد آباد خیر و حاجی آباد  و تا نزدیکی آسفالت پیشروی کرده است، خبرداده بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار