نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر نسخه‌هایی که برای اقتصاد ایران می‌نویسند به‌هیچ‌عنوان با وضعیت مملکت ما تطبیق ندارد و بیشتر کیلویی و احساسی و متأسفانه برای جلب آرا بوده و از علم و حکمت تهی است.
کد خبر: ۳۸۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷ 23 February 2017
تابناک فارس به نقل از فارس: محمد خوش‌چهره بعدازظهر امروز در آیین پایانی سیزدهمین جشنواره فعالیت‌های برتر علمی دانشجویان بسیجی استان فارس با اشاره به آفت خام‌فروشی در اقتصاد کشور، اظهار داشت: اقتصاد با بالابردن تولید ملی رونق می‌گیرد نه اینکه مدام خام‌فروشی نفت کنیم و انتظار داشته باشیم مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: اقتصاد ما یک اقتصاد شکننده است چراکه وابسته به عوامل برون‌زا بوده و این بدترین نوع اقتصاد است چراکه وقتی اقتصاد به متغیر برون‌زا وابسته بود، برنامه‌ریزی آن دیگر در دست خودمان نیست و هرچه عوامل خارجی تصمیم بگیرند، اینجا اعمال می‌شود و بی‌ثباتی اقتصادی نیز به همین دلیل است.

این اقتصاددان برجسته کشور افزود: رونق اقتصادی زمانی شکل می‌گیرد که تولید ملی بالا رود و با بالارفتن تولید ملی درآمد کشور نیز افزایش خواهد یافت و با این افزایش سطح رفاه مردم بالا خواهد رفت که متأسفانه دولت‌ها به‌جای بالابردن تولید ملی از دوپینگ خام فروشی نفت استفاده کرده و اقتصاد کشور را به این روز انداخته‌اند.

خوش‌چهره تصریح کرد: زمانی که سلطه‌گران خارجی این وابستگی ما را به خام‌فروشی نفت می‌بینند از این مسئله نهایت سوءاستفاده را می‌کنند و با مکانیزم‌هایی که دارند فشارها را بر کشور بیشتر می‌کنند که بیشتر این فشار بارش بر دوش مردم خواهد بود.

وی با اشاره به این نکته که اقتصاد ما با کمک و قرض خارجی درست نخواهد شد، افزود: امروز محصولاتی مانند روغن و چای و میوه و... را از خارج وارد می‌کنیم و انتظار داریم تولید ملی نیز افزایش یابد که این یک آرزوی محال است.

این نماینده مجلس افزود: پیش از آنکه به نسخه‌نویسی غربی‌ها برای درمان اقتصاد کشور مراجعه کنیم باید دردها را شناخت و با یک نگاه علمی و بنیانی ریشه بیماری اقتصاد را خشکاند نه اینکه فقط بیاییم به نیت‌های انتخاباتی، عارضه‌ها را اعلام کنیم و راهکاری برای رفع آن بلد نباشیم.

خوش‌چهره با اشاره به اینکه اکثر آقایانی که برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می‌شوند از بنده می‌خواهند مشورت اقتصادی بگیرند، تصریح کرد: زمانی که با این اشخاص صحبت می‌کنم، می‌بینم این افراد علم چندانی راجع به اقتصاد ندارند، آن‌وقت متوجه می‌شوم که اگر در رأس دولت قرار بگیرند چه اتفاقات ناخوشایندی خواهد افتاد که در همین دوره قبل ریاست جمهوری بیشتر نامزدها خواستار مشورت از بنده بودند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اشکال‌های ما در کشور شیوه نامناسب آسیب‌شناسی مشکلات موجود است، تصریح کرد: در ابراز مشکلات اقتصادی بیشتر به عارضه‌ها پرداخته می‌شود و ما می‌بینیم که در زمان انتخابات همه می‌آیند و مشکلاتی مانند بیکاری و شکاف طبقاتی و... را بیان می‌کنند اما این فقط ابراز عارضه‌ها است درصورتی‌که باید به دنبال شناخت عوامل بنیادی به وجود آمدن این عارضه‌ها بود.

خوش‌چهره افزود: کسی که ریشه‌های مشکلات اقتصادی را خوب بشناسد باید این عوامل را با استدلال‌های علمی بیان کند و پس‌ازآن با اولویت مباحث را مطرح کند تا به درمان برسد که متأسفانه بیشتر سیاسیون تنها ادعای شناخت دلایل را دارند.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه باید در تمام کارها به دنبال ترویج احسان یعنی کار را به بهترین وجه ممکن انجام دادن بود، اظهار داشت: چند وقت پیش دولتی‌ها می‌گفتند در کشور رکود هست پس باید وام بدهیم و... که متأسفانه این‌ها تشخیص درستی نیست چراکه ما فقط عارضه‌ها را می‌بینیم درحالی‌که باید ریشه رکود در اقتصاد را پیدا کرد.

وی افزود: بیشتر نسخه‌هایی که برای اقتصاد ایران می‌نویسند به‌هیچ‌عنوان با وضعیت مملکت ما تطبیق ندارد و بیشتر کیلویی و احساسی و متأسفانه برای جلب آرا بوده و از علم و حکمت تهی است.

خوش‌چهره ادامه داد: آن آقایی که می‌گوید یک‌ساله یا 6 ماهه اقتصاد را درست می‌کند، بنده هر وقت به این حرف وی فکر می‌کنم به‌عنوان یک معلم دانشگاه دلم می‌لرزد که چگونه این فرد به خود جرات می‌دهد در مورد اقتصادی که مشکلات بسیاری دارد به همین راحتی حرف زده و ادعای حل مشکل را دارد! درصورتی‌که عالمان می‌دانند که کار به همین راحتی‌ها نیست.

این اقتصاددان برجسته کشور افزود: متأسفانه در نظام سیاسی و اجتماعی اداره کشور با یک حب و بغض عجیبی بین افراد روبه‌رو هستیم، یعنی حاضریم کسی را که حرف درستی نیز می‌زند به دلیل اینکه همفکر و هم جناح ما نیست، خرابش کنیم، درحالی‌که راه و اندیشه امام به ما یاد داد که ما درستی یا نادرستی کار را ببینیم نه اینکه چون فلان آقا در حزب مقابل من است، حرف درست او را نیز قبول نکنیم.

خوش‌چهره افزود: این دعواهای جناحی هیچ سودی برای مملکت و مردم ندارد و این وسط مردم مانده‌اند که به حرف چه کسی گوش دهند و دچار تحیر شده‌اند و واقعیت این است که بیشتر این سیاسیون نیز علمی حرف نمی‌زنند و بیشتر به دنبال منافع فردی و گروهی خود هستند.

وی ادامه داد: این نشناختن دردهای اقتصادی به‌صورت علمی و ریشه‌ای ضربه‌های سنگینی به مردم وارد می‌کند که به‌عنوان نمونه در همین بحث نظام مالیاتی به دلیل ضعف ساختارها واسطه و سوداگر و دلال که باید مالیات بیشتری نیز بدهد، به‌راحتی از زیر بار مالیات فرار کرده و تنها چند کارمند و... می‌مانند که حقوقشان را دولت می‌دهد که این به‌هیچ‌عنوان با عدالت جور در نمی‌آید.

این استاد دانشگاه با ذکر مجدد این نکته که با کمک خارجی این اقتصاد درست نخواهد شد، افزود: تا زمانی که علمی با مشکلات اقتصادی برخورد نکرده و تنها عارضه‌ها را فهرست کنیم و به مردم اعلام کنیم بدون اینکه ریشه‌های درد را بشناسیم، اقتصاد مملکت درست نمی‌شود و در این راه تکیه‌بر توان داخلی و بالابردن تولید ملی بدون خام فروشی نفت، یک راه برون‌رفت از مشکلات عدیده فعلی است و باید به کارآفرینان واقعی مملکت و نیروهای خلاق بها داد و از آن‌ها حمایت کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار