آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: بارندگی روزهای اخیر در برخی از نقاط کشور تبدیل به سیل شد و خسارت هایی را به مردم وارد کرد، بنابراین دولت و همه قشرهای مردم وظیفه دارند به فریاد آسیب دیدگان برسند.
کد خبر: ۳۸۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰ 23 February 2017
 وی روز چهارشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم بیان داشت: امسال شاهد نزولات جوی پربرکتی بودیم، اما در کنار آن مشکل ها و آسیب هایی ایجاد شد و سیل مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد، در اینجا همه مسئولیت دارند از دولت تا همه قشرهای مردم از خسارت دیدگان حمایت کنند.

**اجازه استفاده از وجوه شرعی برای حمایت از سیل زدگان
وی افزود: دولت کارهایی انجام داده است اما باید بیش از این باشد، مردم هم باید به داد خسارت دیدگان برسند و در این رابطه اجازه استفاده از وجوه شرعی برای حمایت از این مردم مظلوم سیل زده را داده ایم و مردم می توانند از تبرعات و یک سوم سهم مبارک امام برای کمک به آسیب دیدگان استفاده کنند؛ چه بهتر است که از تبرعات برای کمک به مظلومان استفاده شود؛ خود ما هم در این رابطه مقدار قابل توجهی آرد به مناطق سیل زده کمک کردیم و امیدواریم این کمک ها توسط دیگران ادامه یابد.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که باید به فکر اصلاح وضعیت ساخت و سازها در کشور بود، ادامه داد: سیل اخیر مساله ای نبود که رسانه ها چند روزی به آن بپردازند و بعد فراموش شود، چراکه عمق اتفاق زیاد است؛ باید خانه ها در شهرها و روستاهای کشورمستحکم ساخته شود تا یک سیل نتواند به 16 هزار خانه آسیب وارد کند؛ اگرواحدهای مسکونی اصولی ساخته شود می تواند در برابر سیل و زلزله مقاومت کند و چنین خسارت هایی به وجود نمی آید.
در روزهای پایانی بهمن ماه 95 وقوع باران های شدید در مرکز و جنوب ایران علاوه بر آب گرفتگی 211 شهر و روستا در کشور 11 استان کشور درگیر باران و مشکلات مربوط به آن بودند که به علت شدت بارندگی ها در استان فارس و بوشهر موجب وقوع سیل در این استان ها و ایجاد خسارت های گسترده به زیرساخت های و منازل این استان ها گردید.
میزان بارندگی های استان بوشهر که بیش از 2 برابر میانگین سالانه بود موجب بروز سیل در هشت شهرستان بوشهر، قطع برق در برخی از مناطق و وارد کردن خسارات به تاسیسات آبرسانی 208 روستای این استان، آبگرفتگی منازل در شهرها و روستاها، خسارت به راه ها، پل ها، ابنیه فنی و تاسیسات زیربنایی آب، برق، مخابرات و بخش های کشاورزی، دامداری، شیلات و نیز پرورش میگو شد.
در استان فارس نیز با پنج شبانه روز بارش باران و ثبت رکورد بارش 400 میلی لیتر بارندگی موجب وقوع سیل و آب گرفتگی منازل و معابر در این استان شد.
وی در ادامه افزود: بانک ها هم با وجود تاکید فراوان باز هم گرفتن جریمه دیر کرد را از مشتریان توجیه می کنند و می گویند به آنها گفته بودیم که اگر اقساط تاخیر شود، جریمه می گیریم و جالب آن که در رسانه ها شنیدم بیشترین درآمد بانک ها با مبلغی در حدود 60 هزار میلیارد تومان مربوط به همین جریمه های دیرکرد است.
وی ادامه داد: گرفتن جریمه دیرکرد خلاف شرع و ربای آشکار است و کسانی که به دنبال توجیه گناه هستند نسبت به کسانی که قبول دارند این مساله اشکال شرعی دارد، مرتکب خطایی بسیار بزرگ تر می شوند، چراکه گناه ریا هم پای آنها نوشته می شود.
این مرجع تقلید گفت: نتیجه این اتفاق ها، مستجاب نشدن دعاهای مردم و سیاه شدن قلب هاست، چراکه آثار مخرب گناه به چشم همگان وارد می شود؛ امید است که این سخنان هشداری باشد برای همگان و بدانیم هیچ کس از حرام خوری به جایی نمی رسد.
آیت الله مکارم شیرازی همچنین با تاکید بر اهمیت مساله درختکاری در اسلام، افزود: در آیه های قرآن کریم و روایت های به جا مانده از اهل بیت(ع) بارها نسبت به مساله حفظ محیط زیست و درختکاری تاکید و از آن به عنوان سنت الهی یاد شده است.
وی بیان کرد: درختکاری با توجه به مکانیزم فعالیت گیاه که آلودگی هوا را می گیرد و اکسیژن پس می دهد، از عوامل مهم حفظ پاکیزگی هواست و در اسلام مساله درختکاری به عنوان یکی از محور های حیات مطرح است.
وی ادامه داد: حفاظت از جنگل ها وجلوگیری از نابودی آنها بدون شک از عوامل مهم پیشرفت کشور است، چرا که تولید اکسیژن مورد نیاز افراد جامعه و همه موجودات زنده توسط درختان تامین می شود.
15 اسفندماه هر سال به عنوان روز درختکاری نامیده شده است و مردم ایران در روزهای پایانی اسفندماه به رسم دیرینه به کاشت نهال و درخت در سطح شهرها و روستاها می پردازند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار