کد خبر: ۳۹۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰ 11 March 2017

با فرارسیدن روزهای پایان سال بازار ویژه نامه های نوروزی در روز شنبه کاملاً داغ بود و برخی روزنامه ها آن را منتشر کرده اند که حاوی تعدادی گزارش و گفت و گو با مقامات سیاسی و همچنین فرهیختگان است. این در حالی است که موضوعات انتخاباتی و کشمشکش میان جناح های مختلف سیاسی از دیگر موضوعات مهم این روزهای سیاست در ایران است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های امروز موضوع کشمشک های انتخاباتی را در کانون توجه قرار داده اند.

دفاع تاج زاده از تائید صلاحیت بقایی/ ادعای تالاب خواری توسط برادر یکی از نمایندگان مجلس 

روزنامه شرق در گزارش اصلی خود به پاسخ جانگیری به آیت الله جنتی پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«پاسخ جهانگيري به آيت‌الله جنتي » نوشت:« روز سه‌شنبه، ١٧ اسفند که دومین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری آغاز به کار  کرد، آیت‌الله جنتی که ریاست این مجلس را برعهده دارد در سخنرانی افتتاحیه، به مشکلات  اقتصادی کشور اشاره‌ای کرد و از دولت درباره اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد. سخنانی که باعث شد معاون‌اول قوه مجریه که ریاست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برعهده دارد، نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی بنویسد و دستاوردهای دولت در اين زمينه را تشريح کند.آیت‌الله احمد جنتی در سخنان افتتاحیه خبرگان رهبری گفته بود: «درحال‌حاضر در مملکت مشکلات عمده‌ای داریم، بحث معیشت و بی‌کاری دردهایی است که باید برای درمان آن اقدامی کنیم. درباره اقتصاد مقاومتی و پیشرفت‌های آن رئیس‌جمهور محترم گزارش دهند و اگر هم کم‌کاری شده است از مردم عذرخواهی شود».به گزارش ایسنا، او همچنین گفته بود: «رئیس‌جمهوری باید گزارشی از اجرای اقتصاد مقاومتی به مردم ارائه دهد و کارهایی را که انجام داده روی زمین و نه صرفا با سخن‌گفتن، نشان دهد و اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نکرده، حتی‌المقدور از مردم عذرخواهی کند».»

 

صادق زیباکلام نیز در یادداتشی در روزنامه ایران با عنوان«فقط دولت» نوشت:« نامه اسحاق جهانگیری به رئیس مجلس خبرگان رهبری حاوی نکاتی قابل تأمل درباره واقعیتهای اقتصاد ایران است. امروز در مواجهه با معضلات اقتصادی، همه انگشت اتهام را به سمت دولت به معنای قوه مجریه نشانه می‌گیرند. اگر رکود است، تنها از دولت انتظار معجزه دارند؛ اگر بیکاری بالاست؛ از دولت به معنای قوه مجریه انتظار معجزه دارند؛ اگر کسادی گریبانگیر اقتصاد ماست، از دولت به معنای قوه مجریه انتظار توقف رکود دارند و قس علی هذا. متأسفانه روالی باب شده و بسیاری از اقشار تحصیلکرده هم ناخودآگاه به آن تأسی می‌کنند و آن روال اینکه صرفاً و فقط دولت به معنای قوه مجریه را موظف و مکلف به پاسخگویی درباره مسائل اقتصادی، یا درست‌تر گفته باشیم، کمبودهای اقتصادی می‌دانند. در اینکه طبق قانون اساسی، قوه مجریه باید پاسخگوی اقتصاد باشد، هیچ ابهامی وجود ندارد و در این هم تردیدی نیست که اولین نهادی که برای پاسخگویی پیرامون نابسامانی‌ها و ناملایمات اقتصادی می‌بایست به آن مراجعه کنیم، قوهمجریه است. اما (و این امای بزرگی است) این سؤال کمتر مطرح شده است

که چه میزان از اقتصاد خرد و کلان ایران در دست دولت است؟ آیا تنها دولت است که برای اقتصاد برنامه می‌ریزد؟ آیا برنامه‌های سالانه به معنای بودجه و برنامه‌های 5 ساله توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تنها از سوی دولت و بدون مشارکت قوا و نهادهای دیگر، تنظیم و تصویب می‌شود؟»

 

علی علوی نیز در یادداتشی در روزنامه جوان با عنوان« بي‌بي‌سي چرا اين قدر حرص ما را مي‌خورد؟! » نوشت:« چرا بي‌بي‌سي اين قدر حرص دولت يازدهم را مي‌خورد؟! اين يك پرسش سياسي يا فلسفي يا حتي اقتصادي نيست، اين صرفا يك «پرسش تأسف‌آور» است! چرا بي‌بي‌سي اخبار خدمات دولت يازدهم را پوشش مي‌دهد و به رويكرد 40 سال گذشته خود پشت كرده است؟! مثلاً چرا خبر پر ابهام سهام عدالت را برخلاف واقعيت‌هايي كه اقتصاددانان از اين موضوع افشا كرده‌اند، به عنوان يكي از عملكردهاي مثبت دولت يازدهم منتشر مي‌كند؟ بي‌بي‌سي فارسي از دولت يازدهم چه انتظاري دارد يا چه چيزي را انتظار مي‌كشد يا بر عكس، دولت ايران چه انتظاري را براي بي‌بي‌سي فارسي برآورده كرده كه اين مقدار الفت و مهرباني ايجاد شده است! الفتي كه مسعود بهنود را وادار كرده است صفحه اول روزنامه جوان را تفسير كند تا نقد‌هاي دولتي آن را به زعم خود نقد زدايي و مخاطبان خود را روشن كند!

طرح از روزنامه قانون

 دفاع تاج زاده از تائید صلاحیت بقایی/ ادعای تالاب خواری توسط برادر یکی از نمایندگان مجلس

بهنود صراحتاً مي‌پرسد چرا روزنامه جوان درباره پلاسكو از قاليباف و بنياد مستضعفان سؤال نمي‌كند و پاپيچ وعده‌هاي دولت شده است؟ بر فرض محال كه چنين باشد و روزنامه جوان دليلي براي مطالبه 12 وعده عمل نشده دولت در حادثه پلاسكو داشته باشد، بهنود چه دليلي دارد كه حرص دولت يازدهم را مي‌خورد؟! »

روزنامه کیهان نیز در ستون گفت و شنود خود در این باره نوشت:

« گفت: یکی از دولتمردان اعلام کرده است که «عملکرد دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی فراتر از حد انتظار بوده است»!

گفتم: ولی علاوه بر همه اسناد و شواهد، کارشناسان برجسته اقتصادی نیز معتقدند دولت در انجام اقتصاد مقاومتی نه فقط پیشرفتی نداشته، بلکه عقبگرد هم داشته است.

گفت: ایشان گفته است اقتصاد مقاومتی نسبت به آغاز سال و سال‌های قبل مقاومتی‌تر هم شده است!

گفتم: ملاک اقتصاد مقاومتی رونق صادرات، تقویت تولید داخل، کاهش وابستگی به واردات، ایجاد اشتغال، افزایش قدرت خرید مردم و... است که دولت یازدهم در همه این زمینه‌ها عقبگرد داشته است. پس کجای اقتصاد مقاومتی به قول ایشان مقاوم‌تر شده است؟!

گفت: چه عرض کنم؟!

گفتم: شخصی روزنامه را سر و ته به دست گرفته بود، یکی پرسید؛ چه خبر؟ و طرف گفت؛ یک اتوبوس چپ کرده!»

ورود احمدی نژادی ها به انتخابات

دفاع تاج زاده از تائید صلاحیت بقایی/ ادعای تالاب خواری توسط برادر یکی از نمایندگان مجلس 

درحالی که روزنامه های اصولگرا نسبت به ورود احمدی نژاد به انتخابات موضع سکوت گرفته اند، روزنامه های اصلاح طلب دائم این موضوع را بزرگنمایی می کنند.

روزنامه افتاب یزد امروز در گزارشی با عنوان« سیا سیون ثابت قدم کدامند؟» با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد 22 روز پس از آنکه در بیانیه‌ رسمی‌اعلام کرده بود وارد انتخابات نمی‌شود، اظهارات خود را نقض و از بقایی حمایت مـی‌کند. می نویسد:« تناقض در قول و عمل احمدی‌نژاد غیرقابل کتمان است، به خصوص آخرین گفتارش درباره عدم حمایت از کاندایداها که فاصله زمانی بیان و نقض آن به کمتر از یک ماه می‌رسد. حال این سوال در اذهان شکل می‌گیرد که چگونه یک کنشگر سیاسی که زمانی بر مسند قدرت نشسته بود، این چنین رفتار می‌کند. در پاسخ به این پرسش، محمد کیانوش راد، عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی‌به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: احمدی‌نژاد در اینگونه رفتارها مشخص نیست که در پی چه اهدافی است. این مسئله را باید بیشتر به عنوان نوعی خودنمایی و ماندن در سرتیتر خبرها ارزیابی کرد، ضمن اینکه نشان دهنده گسست بیشتر احمدی‌نژاد از اصولگرایان است.»

 

مصطفی تاج زاده در گفت و گویی با روزنامه شرق با عنوان« استقبال از آمدن احمدي‌نژادي‌ها» بیان داشت:« به نظر من آقای روحانی هم در انتخابات شرکت می‌کند، هم صلاحیت او تأیید می‌شود و هم رأی می‌آورد، چراکه رقیب ندارد. علت هم این است که مردم با اینکه مشکلات دارند؛ اما هیچ نامزدی که بتواند چشم‌انداز روشن‌تری از آقای روحانی پیشِ‌روی آنها قرار دهد، نمی‌بینند. حق شهروندی آقای احمدی‌نژاد و دوستانش است که در عرصه فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی حاضر باشند و خود را در معرض نقد و رأی و نظر مردم قرار بدهند. ازاین‌رو انتقادی اگر به آنها وارد است این است که چرا آنها از این حقوق برای مخالفان و منتقدان خود دفاع نمی‌کنند و در این زمینه‌ها سکوت کرده‌اند. این تحرکات زمانی می‌تواند برای جامعه مهم باشد که همراه با ارائه برنامه باشد، آن هم بعد از تجربه هشت‌ساله درزمینه حضور در دولت؛ بنابراین بجاست حالا که این گروه تصمیم گرفته‌اند برای انتخابات فعال بشوند، برنامه‌های خود را در عرصه‌های مختلف به استحضار مردم برسانند؛ خصوصا در مواردی که جامعه ابهام زیادی دارد. برای مثال خیلی خوب است که آنها نظر خود را درباره برجام به طور صریح بگویند و اینکه آیا هنوز هم فکر مي‌کنند ما باید با سیاست نگاه به شرق، مذاکره با غرب را قطع کنیم، به قطع‌نامه‌ها توجه نکنیم. همچنین خوب است که برنامه‌های خود را در زمینه‌های اقتصادی و ناهنجاری‌های اجتماعي عرضه بدارند. در مجموع از نظر من اصل تحرکات، قابل نقد نیست و حق آنهاست. اگرچه این انتظار وجود دارد که از این حق برای همگان و همه ایرانیان دفاع کنند. من به‌شخصه طرفدار تأييد صلاحیت همه کسانی هستم که دادگاه آنها را به طور مشخص و قانونی از حقوق خود محروم نکرده باشد. قبلا هم از تأييد صلاحیت آقایان مشایی و احمدی‌نژاد دفاع کردم. الان هم فکر می‌کنم آقای بقایی در مقایسه با دیگر اصولگرایانی که می‌خواهند نامزد بشوند، دلیلی برای رد صلاحیتش وجود ندارد. مگر اینکه شورای نگهبان، بخواهد مستندات خود را دراین‌باره به جامعه عرضه کند؛ البته من ریاست‌جمهوری بقایی برای جامعه را فاجعه می‌دانم و یقین دارم که اگر تأييد صلاحیت هم بشود، به‌هیچ‌وجه رأی کافی نمی‌آورد؛ اما باید بین حقوق آنها و نداشتن برنامه برای اداره کشور، تميیز قائل شد. درهرحال حق انتخاب را باید به ملت داد. بااین‌حال با توجه به شناختی که از شورای نگهبان دارم، تصورم این است که بنای آنها بر این است که از این سه نفر هیچ‌کدام در عرصه رقابت‌های انتخاباتی نباشند.»

تالاب خواری

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان« تالاب‌خــواري »با اشاره به اینکه «محيط‌زيست» نيز برابر دخل و تصرف در تالاب انزلی سكوت كرد نوشت:« عرصه منابع‌طبيعي در كشور هر روز آب مي‌رود؛ يك روز جنگل‌خواري روز بعد كوه‌خواري و دريا‌خواري اما اين‌بار نوبت به تالاب‌خواري رسيده است. اتفاق عجيبي كه درباره اين تالاب‌خواري در انزلي رخ داده است سكوت معنا‌دار اداره محيط زيست استان گيلان است. محيط زيستي كه هميشه يك پاي اعتراض و شكايت از متخلفان بود، هيچ واكنشي به اين موضوع نشان نداده است. ايران روزگاري سرآمد حفاظت از تالاب‌هاي جهان بود و كنوانسيون حفاظت از تالاب‌هاي جهان،كنوانسيون رامسر را راه‌اندازي كرد. اما هم‌اكنون در ليست قرمز اين كنواسيون قرار گرفته است و بسياري از تالاب‌هاي كشور از ليست آن خارج شده‌اند و بسياري نيز در صف انتظار خروج از اين كنوانسيون هستند.

پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی استان گیلان طی نامه‌ای به معصومه ابتکار ،درخواستی را درباره‌ دخل و تصرف در تالاب بین‌المللی انزلی و بی‌توجهی مدیرکل محیط‌زیست گیلان نسبت به این رویداد، مطرح کرد. این نامه که خطاب به معاون محترم رییس‌جمهور و ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور، نوشته شده و به مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایاتِ سازمان حفاظت محیط‌زیست، مرتضی فرید، نیز رونوشت شده است، به سکوت تامل‌برانگیز اداره‌کل محیط زیست گیلان نسبت به تصرف و تغییر کاربری در تالاب بین‌المللی انزلی توسط برادر یکی از نمایندگان مجلس پرداخته است.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار