شهر لار، با تکیه بر تاریخ بلندش و سوار بر امواج پُر فراز و نشیب روزگار، امروز به عنوان شهری تلفیق شده از تاریخ و مدرنتیه شناخته می شود.
کد خبر: ۳۹۵۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲ 15 March 2017
تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان: شهر لار از شهرهای بسیار قدیمی کشور پهناور ایران است که سالها پیش از اسلام وجود داشته و دارای تاریخچه ای طولانی با فراز و نشیب زیاد است.

شهر لار در جنوبی ترین نقطه استان پهناور فارس و در فاصله ۳۷۵ کیلومتری شیراز و ۲۷۰ میلومتری بندرعباس واقع شده است. شهر لار مرکز شهرستان لارستان است که با دارا بودن ۶ بخش و ۸ شهر و دهها روستا و آبادی بزرگترین شهرستان استان فارس محسوب می شود.

شهر لار و لارستان بزرگ دارای فرهنگی غنی، آداب و سنن متفاوت و با آثار تاریخی بسیار است که به همین جهت این شهرستان را می توان محل مناسبی برای گردش در ایام تعطیلات نوروز نام برد.

برای آشنایی بیشتر هموطنان داخلی و خارجی در زیر تصاویر و مطالب کوتاهی از آثار تاریخی شهر لار آورده می شود:

دو شهر در یک شهر!!

شهر لار از دو بافت قدیم و جدید تشکیل شده است و این نام گذاری از سال ۱۳۳۹ در پی وقوع زلزله و تخریب این شهر صورت گرفت. چرا که پس از این حادثه طبق طرحی مدرن شهری بدون کوچه در جوار شهرقدیم لار تأسیس و از آن زمان تاکنون به تدریج بخش زیادی از جمعیت شهر لار به شهرجدید انتقال یافت.

در حال حاضر شهرقدیم لار دارای بافت های تاریخی، خانه های کاه گِلی، کوچه های باریک و غیره است و شهرجدید لار دارای ساختمان هایی مدرن، خیابان های متعدد، مراکز تجاری نوین و غیره است.

mirase lar 012

mirase lar 01

قلعه اژدهاپیکر و قبر مادر نادرشاه

قلعه اژدها پیکر یکی از آثار قدیمی شهر لار است و چون به شکل اژدها می‌باشد به این نام معروف شده است. در بالای این کوه آثار ساختمان های قدیمی مانند سرداب، مسجد، حمام، مقبره، چاه عمیق، آب انبار و غیره وجود دارد و آثار برج و بارو و قلعه و حصار آن هم هنوز ظاهر است.

با توجه به یافته‌های موجود، قدمت قلعه اژدها پیکر به دوره پیش از اسلام می‌رسد و تا یک قرن پیش این قلعه مسکونی بوده است.

در قسمت شرقی قلعه اژدهاپیکر قبر مادر نادرشاه افشار بر بالای یک تپه واقع شده‌ و ارتفاع ساختمان آن از سطح زمین ۹ متر است.

mirase lar 013

باغ نشاط و حمام تاریخی آن

عمارت باغ نشاط در دوره افشاریه بنا شده و در دوره صفویه مرکز حکومت لار بوده است. مساحت اين باغ حدود يك هكتار و پوشيده از درختان كنار و نخل است.

حمام با سقف هلالی و ستونهای سنگی مارپیچ و آهک بری های زیبا معماری جالب توجهی دارد.

فضاي داخلي حمام شامل بخش هاي مختلف از جمله گرمخانه و خزينه است و نيز بر ديوارهاي آن نقوش تزييني و خطوط نستعليق بسياري ترسيم شده است.

موزه مردم شناسی لارستان نیز در محل باغ نشاط لار وجود دارد.

mirase lar 02

آب انبارها

لارستان به دلیل برخورداری از آب و هوایی گرم در فصل تابستان، از قدیم نیازمند اماکنی برای نگهداری و ذخیره آب بوده است.

به همین دلیل در گوشه گوشه این شهرستان آثار متعددی از آب انبارها با شکل ها و اندازه های مختلف دیده می شود که با یک معماری اصیل و با تفکری مهندسی قوی با هدایت آبراهه ها به این آب انبارها، آب را برای مدت طولانی ذخیره و مورد استفاده قرار می دهند.

هنوز با گذشت سالیان متمادی از ساخت این آب انبارها، بخش زیادی از مردم لارستان آب مورد نیاز خود را از آن تأمین و مصرف می کنند.

mirase lar 05

mirase lar 06

mirase lar 07

 

بازار قیصریه لار

معروف ترین اثر باستانی که در مرکز مجموعه بافت تاریخی شهر لار قرار دارد، بازار قیصریه یعنی قدیمی ترین بازار تاریخی ایران است. سابقه تاریخی بازار قیصریه به پیش از اسلام باز می گردد و این مهم نشان از قدمت فعالیت مردمان این در زمینه تجارت می دهد تا آنجا که  تجار این شهر اقدام به ضرب سکه به نام «لارین» کرده بودند و در آن زمان تا کشورهای هندوستان و آفریقا دارای ارزش و اعتبار بوده است.

بازارهای تاریخی قیصریه اصفهان و وکیل شیراز به اقتباس از بازار قیصریه شهر لار ساخته شده است.

در اطراف بازار قیصریه لارستان، آثار متعدد تاریخی دیگری مثل سابات، خانه، مسجد، دهن شیر، زیارتگاه و غیره وجود دارد.

نقطه مقابل بازار تاریخی قیصریه شهر لار، بازار مدرن امام خمینی(ره) در سه فاز مجزا با صدها مغازه با اجناس مختلف است.

mirase lar 018

کاروانسراهای گلشن و نو

کاروانسراهای نو و گلشن از جمله دهها کاروانسراهای لارستان هستند که اکنون در جوار بازار قیصریه و در مجموعه تاریخی شهر لار قرار دارند.

این کاروانسراها دارای حجره های متعدد با ستون هایی زیبا و طاق هایی سنتی است. بنا به برخی اسناد زمان احداث این کاروانسراها مربوط به دوران قاجار و صفویه است.

mirase lar 014

mirase lar 015

mirase lar 016

امامزاده میرعلی بن الحسین(ع)

امامزاده میرعلی بن الحسین(ع) لارستان، نوه های چهارم شیعیان امام زین العابدین(ع) است که به مدت ۴۰ سال از عمر پر برکت و طولانی در شهر لار سپری شده است. گسترش تشیع در جنوب ایران از سواحل خلیج فارس تا اصفهان آن زمان ، به زحمات آن حضرت ابسته است.

بارگاه ملکوتی این امامزاده جلیل القدر در کنار قلعه اژده پیکر شهر لار بخاک قرار دارد و سالیانه پذیرای هزاران نفر از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

mirase lar 08

mirase lar 04

mirase lar 09

سابات و کاروانسرای معتمد

سابات و کاروانسرای معتمد از جمله آثار تاریخی با ارزش است که در محله کوی گاله «دم گاله » از محله قدیمی شهر لار قرار دارد. این سابات از معدود سابات های متعدد شهر لار است که باقی مانده است.

در کنار این اثر باارزش تاریخی، کاروانسرا و یک بادگیر وجود دارد.

mirase lar 011

میدان امام خمینی(ره)

این میدان در حدفاصل شهرهای قدیم و جدید لار قرار دارد و یکی از آثار معماری در عصر جدید است. میدان امام خمینی(ره) بسیار عریض است و خیابان های ورودی و خروجی زیادی به آن منتهی می شود.

mirase lar 010

مسجد جامع لار

این مکان یکی از آثار باارزش است که با تلفیق هنرهای ایرانی اسلامی توسط یکی از خیرین ساخته شده است. این مسجد دارای ۶ مناره و یک گنبد بسیار زیبا است و چشم هر بیننده ای را می نوازد.

mirase lar 03

mirase lar 017

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار