بی اعتنایی به وضعیت دریاچه مهارلو در سفر رئیس سازمان محیط زیست کشور به استان فارس شاید به نوعی چراغ سبز دادن به کسانی است که قصد دارند با احداث سد تنگ سرخ، دریاچه و منطقه گردشگری مهارلو را به خاک سیاه بنشانند.
کد خبر: ۳۹۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶ 16 March 2017
تابناک فارس به نقل از سروستان ما:  حدود ده روز پیش  معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به شهرستان نی ریز رفت و با شرکت در جلسه حامیان دریاچه بختگان( کمپین صدای بختگان) ضمن ابراز همدردی! همکاری!! در جهت حل معضل خشکسالی این دریاچه خشک شده قول مساعد همکاری همه جانبه را در راستای احیای دریاچه بختگان را به اهالی نی ریز داد.

نکته جالب اینجاست که شنیده شده وی مسیر شیراز- نی ریز را به وسیله خودرو و از راه  زمینی به صورت رفت و برگشت طی کرده و دو مرتبه از کنار دریاچه مهارلو عبور کرده و هیچ توجهی به این دریاچه که به دلیل زیاده خواهی مدیران استان نشین (احداث سد تنگ سرخ) دو سال متوالی است که حدود 6 ماه از سال کاملا خشک می شود و به لطف بارندگی ها عمر طبیعی آن به کمتر از 6 ماه در طول سال رسیده، نداشته است.

این اتفاق تلخ در حالی روی داد که خانم ابتکار اصلی ترین و تنهاترین مخالف احداث سد تنگ سرخ به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن دریاچه مهارلو طی سه سال گذشته بود اما احتمالا بی تفاوتی خانم ابتکار نسبت به این دریاچه زیبای منطقه جنوب کشور به نوعی چراغ سبز دادن به کسانی است که در جهت رسیدن به منافع شان (احداث سد تنگ سرخ) قصد دارند دریاچه و منطقه نمونه گردشگری مهارلو را به خاک سیاه بکشانند!

حال سوال اینجاست که مسئولین ارشد شهرستان، شورای اسلامی شهرستان، مدیران استانی و حتی نماینده حوزه انتخابیه سروستان که از همان روز های آغازین تشکیل کمپین صدای بختگان به عضویت آن درآمد، چه توجیهی در قبال این فرصت از دست رفته درخصوص دریاچه زیبای مهارلو داشته اند و آیا همچنان به سکوت سنگین خویش در خصوص معضلات سروستان ادامه خواهند داد؟

دریاچه ای که بیش از نیم قرن است به عنوان منبع خوراک پتروشیمی مرودشت در حال استفاده می باشد و ریالی از درآمد چند هزار میلیاردی آن به شهرستان سروستان تعلق نگرفته! و کار بجایی رسید که شرکت مذکور سالیانه چند صد میلیون تومان نمک مازاد خود را به استانهای دیگر می فروشد!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حمزه ولوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
پاسخ به نویسنده محترم
به نویسنده محترم توصیه می شود اگر قرار است مطلبی را در رسانه منتشر نمایند، ابتدا در خصوص جوانب مختلف موضوع تحقیق نموده و از صحت و سقم شنیده ها و نقل قول ها آگاهی بایند و سپس اقدام به انتشار مطلب بنمایند.
در مورد سفر سرکار خانم دکتر ابتکار معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان فارس لازم است به چند نکته به شرح زیر اشاره نمایم:
1- برای انجام هریک از سفرهای مقامات ارشد دولتی و یا هر مقامی دیگری که دارای مشغله زیاد و محدودیت زمانی است یک برنامه سفر تهیه میشود که می بایست کارها و بازدیدهای های مشخصی در زمان مشخص در آن برنامه پیش بینی و اجرا گردد و اگر این زمان بندی رعایت نشود امکان انجام هیچ یک از کارهای پیش بینی شده فراهم نمی گردد. لذا در این سفر هم بر اساس برنامه اقدام شد و بنابراین عدم بازدید از دریاچه پریشان یا کافتر به دلیل کم اهمیت بودن این دو دریاچه و یا عدم توجه ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست به این دو دریاچه نبوده است.

2- سرکار خانم دکتر ابتکار بر خلاف آنچه که در مطلب شما آمده دو بار به صورت زمینی از کنار دریاچه مهارلو نگذشته، بلکه صبح روز 16 اسفند از فرودگاه شیراز مستقیما برای بازدید از طرح CDM پتروشیمی به مرودشت رفته و پس از افتتاح طرح مذکور و شرکت در مراسم تجلیل از خانواده شهدای محیط زیست، از راه سعادت شهر به شهرستان ارسنجان عزیمت نموده و پس از بازدید از جنگل بناب ، ملاقات با مردم این شهرستان در سایت گوزن زرد ارسنجان ، بازدید از دریاچه طشک ،گلبلاران مزار شهدای آباده طشک و انجام فریضه نماز و صرف نهار در آباده طشک به سمت نی ریز عزیمت و در مسیر از دریاچه بختگان هم بازدید نموده اند. در این مسیر ملاقات های مختلفی انجام شده و 3 مورد سخنرانی داشته اند بطوری که از یک طرف بدلیل تاخیر هواپیما و از طرف دیگر به دلیل درخواست مردم و مسئولین برای انجام بازدیدهای کوتاه پیش بینی نشده با تاخیر به شهر نی ریز وارد شده و پس از گلباران مزار شهدای شهر نی ریز به اتفاق حضرت آیت الله فقیه نماینده محترم مجلس خبرگان و امام جمعه نی ریز در همایش توسعه شهرستان نی ریز در افق 1404 ( که اتفاقا هدف اصلی سفر شرکت در این همایش بوده) حضور یافته و پس انجام 6 سخنرانی مختلف (و همچنین سخنرانی ایشان) شهر نی ریز را ترک و مستقیما جهت انجام پرواز به فرودگاه شیراز عزیمت نموده اند.
3- ایشان صبح روز 16 اسفند به محض ورود به فرودگاه شیراز اظهار داشتند که دریاچه مهارلو را از درون هواپیما کاملا مشاهده نموده و از اینکه دریاچه آبگیری شده بسیار خوشحال بودند و در زمان بازگشت از نی ریز علیرغم اینکه وقتی به حاشیه دریاچه مهارلو رسیدیم هوا تاریک بود اما با توجه به این که وضعیت دریاچه قابل مشاهده بوده در خصوص مسائل مربوط به دریاچه بطور کامل پرس و جو نمودند.
4- شما فرموده اید که "....هیچ توجهی به این دریاچه که به دلیل زیاده خواهی مدیران استان نشین (احداث سد تنگ سرخ) دو سال متوالی است که حدود 6 ماه از سال کاملا خشک می شود و....... نداشته است"
عزیز برادر، توجه بفرمایید که سد تنگ سرخ هنوز احداث نشده، پس چگونه می تواند باعث خشک شدن دریاچه مهارلو شود. مگر اینکه بگوییم بعضی از اکوسیستم ها آنقدر حساس اند که لازم نیست ما اقدامی انجام دهیم و کافیست نیت کنیم تا آنها صدمه ببینند که این مقوله ی
کاملا جدیدی است.
خواهش من از شما ین است که این مطالب را در پاسخ به نوشته دوست عزیزمان منتشر بفرمایید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار