اخیراً اجرای 2 پروژه مهم و بزرگ صنعتی در استان فارس با مشکل محیط مواجه شدند و اجرایشان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. مشکل این 2 طرح بزرگ محیط زیستی است و حالا دولت به نوعی بر سر دوراهی اقتصاد و محیط زیست قرار دارد.
کد خبر: ۳۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴ 27 May 2015
تابناک فارس:اخیراً اجرای 2 پروژه مهم و بزرگ صنعتی در استان فارس با مشکل محیط مواجه شدند و اجرایشان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

مشکل این 2 طرح بزرگ محیط زیستی است و حالا دولت به نوعی بر سر دوراهی اقتصاد و محیط زیست قرار دارد.

یکی ازین پروژه ها مربوط به معادن غنی آهن و مسی است که از قضا در یک منطقه حفاظت شده غنی افتاده و بهره برداری از این معادن می تواند به این منطقه و گونه های موجود در آن آسیب وارد کند.

دیگر پروژه پالایشگاه دوم شیراز است که قرار است در منطقه زرقان و در جوار پارک ملی بمو (یکی از غنی ترین پارک های حیات وحش ایران) احداث شود و می گویند بلای جانی خواهد شد برای پلنگ ها و قوچ و میش های بمو.

حالا مدیر کل حفاطت محیط زیست فارس که تازه هم یر کرسی ریاست تکیه زده؛خبر از بررسی و ارزیابی محیط زیستی این 2 پروژه می دهد و هنوز قطعا تکلیف این طرح ها معلوم نیست.
 
حمزه ولوی: بر اساس موافقت نامه سازمان حفاظت محیط زیست و صنعت و معدن که در سال 54 بسته شده و سال 79 هم مورد تایید قرار گرفته بهره برداری در برخی مناطق حفاظت شده مجاز است که بهره برداری از معادن بخش هایی از منطقه بهرام گور نیز جزو همین موافقت نامه است .

وی ادامه داد : بر اساس بند ' ب ' این توافق نامه بهره برداری از معادن دراین مناطق به شرط آسیب نرسیدن به حیات وحش و طبیعت مجاز است و این موضوع اکنون در سطح ملی در حال بررسی است ولی هنوز توافق جدیدی صورت نگرفته است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد:هیچ مجوزی برای بهره برداری از معادن در منطقه بهرام گورهنوز صادر نشده است و موضوع قابل طرح، اکتشاف معادن دراین مناطق است که به صورت اکتشاف هوایی و یا گمانه زنی های زمینی با کمترین آسیب بررسی می شود.

مدیر کل محیط زیست فارس گفت : اگر بهره برداری دراین مناطق به تصویب برسد قطعا در قسمت هایی خواهد بود که آسیبی به منطقه وارد نشود ولی هنوز توافقی انجام نشده است .

منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی ریز واقع شده و در کنار برخورداری از طبیعت بکر و گونه های متنوع جانوری، معادن غنی آهن و مس را در خود جای داده است.

وی در باره طرح توسعه پالایشگاه شیراز هم گفت : اگر طرحی در زمینه بهبود فرایند و تغییر فرایند فعلی بدون توسعه فیزیکی و استقرار خطوط جدید ارائه شود سازمان محیط زیست موارد را بررسی می کند .

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد : اگر این شرایط حفظ شود و تکنولوژی برتر در پالایشگاه مستقر شود و پالایشگاه فرسوده کنونی برچیده شود ما استقبال خواهیم کرد.

به هر حال امیدواریم طوری شود که نه سیخ بسوزد و نه کباب!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار