تعداد متوسط افراد یک خانوار در کل کشور ۳٫۳ نفر در خانوار اعلام شد که نشان‎دهنده کاهش ۰٫۲ نفر در هر خانوار نسبت به سال ۱۳۹۰ است. یکی از دلایل عمده این رویداد افزایش خانوارهای تک‎نفره و افزایش سن ازدواج و تجرد قطعی است.
کد خبر: ۴۰۷۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ 15 April 2017
تابناک فارس به نقل از عیارآنلاین: فروردین ۹۶ با ارائه آخرین نتایج سرشماری عمومی کشور همراه بود، سرشماری که برای اولین بار حدود نیمی از آمار مورد نظر آن از طریق اینترنت انجام گرفت که به نوعی یک تحول در نظام جمع ­آوری آمار کشور محسوب می­شود. این روش در آمارگیری باعث شد تا از استخدام ۶۵ هزار نفر به منظور جمع­ آوری آمار صرفه ­جویی شود. صرفه اقتصادی که شاید در نگاه اول با ایجاد اشتغال در تضاد است، اما از این جهت که کشور به دلیل تغییر ظاهری سیاست­های جمعیتی و روی ­آوردن به افزایش جمعیت دیگر از کم ک­های هنگفت صندوق جمعیت سازمان ملل برای کمک به سرشماری بی­ بهره بود شاید مفید به نظر برسد.

مهم­ترین نتیجه این سرشماری اعلام جمعیت ۷۹٫۹ میلیون نفری برای کشور بود که شامل ۴۰ میلیون مرد و ۳۹ میلیون زن می­شود، اما همه این ۷۹٫۹ میلیون نفر ایرانی­ تبار نیستند زیرا کشور میزبان حدود ۲ میلیون نفر مهاجر است که عموما افغانی ­تبار هستند، به عبارتی از هر ۱۰۰ نفر ساکن ایران ۲ نفر افغانی ­تبار هستند.

تعداد متوسط افراد یک خانوار در کل کشور ۳٫۳ نفر در خانوار اعلام شد که نشان­ دهنده کاهش ۰٫۲ نفر در هر خانوار نسبت به سال ۱۳۹۰ است. یکی از دلایل عمده این رویداد افزایش خانوارهای تک­ نفره و افزایش سن ازدواج و تجرد قطعی است. نرخ رشد جمعیت نیز تا ۰٫۰۵ درصد کاهش پیدا کرد و به رقم ۱٫۲۴ درصد رسید، این یعنی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ هرساله به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱٫۲۴ نفر به جمعیت کشور افزوده شده است که البته این افزایش کند تا سال ۱۴۳۰ به صفر می­رسد. این روند در استان­های مختلف کشور متفاوت است به طوری که در استان همدان در بین سال­های ۹۰ تا ۹۵ به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱ نفر از جمعیت این استان کم شده است.

میانگین سنی کشور نیز ۱ سال افزایش پیدا کرد و اصطلاحا کشور روند پابه ­سن گذاردن را ادامه داد به طوری که از هر ۱۰۰ نفر ۶٫۱ نفر بیش از ۶۵ سال سن داشته ­اند. همچنین به ازای وجود هر ۱۰۳ مرد، ۱۰۰ نفر زن در کشور زندگی می­کنند که البته این رقم در استان­های مختلف متفاوت است، در بوشهر به ازای هر ۱۱۴ مرد ۱۰۰ نفر زن زندگی می­کنند و در گیلان این نسبت دقیقا برابر است.

به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۶٫۶ نفر در استان تهران، ۸ نفر در استان خراسان رضوی و ۶٫۵ نفر در استان اصفهان و ۶ نفر در استان فارس سکونت دارند که این ارقام در واقع نشان دهنده چهار استان پرجمعیت کشور است که مجموعا حدود ۴۰ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده­اند.

به ازای هر ۱۰۰ خانوار نیز ۸٫۵ خانوار تک نفره، ۲۱ خانوار دو نفره، ۲۸٫۵ خانوار سه نفره و ۲۷ خانوار چهارنفره در کشور زندگی می­کنند. ۱۴٫۵ خانوار نیز بیش از پنج نفر عضو دارند که نسبت به سال ۹۰ حدود ۶ واحد کاهش پیدا کرده است. در واقع نسبت خانوارهای کم جمعیت افزایش یافته و سهم خانوارهای پرجمعیت کاهش یافته است.

در هر کیلومتر مربع از خاک ایران به طور میانگین ۴۹ نفر زندگی می­کنند، این رقم در استان تهران حدود ۱۰۰۰ نفر در کیلومتر مربع و در استان سمنان ۷ نفر در کیلومتر مربع است که به ترتیب پرتراکم ­ترین و کم­ تراکم ­ترین استان­های کشور هستند.

۳۱ درصد خانوارهای ایرانی اجاره­ نشین هستند و مجموعا ۴۰ درصد خانوارها آپارتمان­نشین و ۶۰ درصد در خانه ­های غیرآپارتمانی سکونت می­کنند که بیشترین سهم آپارتمان­نشینی به ترتیب مربوط به استان­های تهران، البرز و قزوین است.

نکته جالب توجه سکونت حدود ۶۵ درصد خانوارهای ایرانی در منازل مسکونی زیر ۱۰۰ متر است، به علاوه ۱۹ درصد منازل مسکونی در تهران، ۹٫۵ درصد منازل در اصفهان و ۷٫۵ درصد از منازل در خراسان رضوی خالی از سکنه هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار