فرونشست زمین در تخت جمشید که از سال ۹۳ آغاز شده همچنان ادامه دارد و برای انجام طرح‌های مطالعاتی و علمی برای مقابله با آن به ۴ میلیارد ریال اعتبار نیازمند است.
کد خبر: ۴۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳ 31 May 2015

تابناک فارس:فرونشست زمین که به دلایل مختلف از جمله خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیر زمینی انجام می‌شود در سه دشت مرودشت، بیضا و قره‌بلاغ استان فارس مشکلاتی را به همراه داشته است که از جمله می‌توان به ترک خوردگی و فرونشست تخت جمشید و نقش رستم اشاره کرد.

در حالی که در فروردین امسال محمدرضا هاجری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز، بهاختصاص 100 میلیاردریال برای حفظ و نگهداری تخت جمشید در بودجه 94 اشاره کرد که به همت نماینده مرودشت صورت گرفته است. حسن فیاض‌پور ، مدیر کل بحران استانداری فارس، از نیاز به 8 میلیارد ریال برای مقابله با فرونشست زمین در سه دشت نامبرده می‌گوید و اینکه سهم دشت مرودشت نیمی از این مقدار است.

اما باز هم عدم تامین منابع مالی سبب شده که این سه دشت و به ویژه تخت جمشید همچنان با فرونشست زمین مواجه باشند.

این درحالی است که فرونشست زمین به ویژه در منطقه تخت جمشید سبب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است و مسعود رضایی منفرد، سرپرست پایگاه تخت جمشید، چندی پیش گفته بود به دلیل پایین رفتن آب‌های زیر سطحی در صورت بارندگی ترک‌هایی روی نقش رستم و تخت جمشید ایجاد می‌شود.

وی معتقد است عدم کنترل بر برداشت آب از چاه‌های مجاز و حفر چاه‌های غیرمجاز در این منطقه سبب این فرونشست شده است.

عزت‌الله رئیسی اردکانی، استاد زمین‌شناسی دانشگاه شیراز، می‌گوید آنچه سبب نگرانی در منطقه تخت جمشید شده است احتمال وجود خاک رس در زمین‌های تخت جمشید است.

وی از وجود رس روی آهک در زمین‌های اطراف تخت جمشید خبر می‌دهد و می‌افزاید این امر سبب می‌شود در صورت باران و نفوذ آب به زمین حفره‌هایی روی آهک ایجاد شود و به تدریج با بزرگ شدن حفره احتمال ریزش نیز قوت می‌گیرد.

در مقابل این ادعای رئیسی، فیاض‌پور معتقد است که این فرونشست تهدیدی برای تخت جمشید نیست چراکه این بنا بسیار مستحکم و ‌نزدیک به 2500 سال پابرجا مانده است.

قدر مسلم آنچه باید مورد توجه مسئولان استان فارس قرار گیرد فارغ از اظهار نظر درباره مستحکم بودن یا نبودن تخت جمشید در اولویت قرار دادن مسئله فرونشست دشت مرودشت است. چراکه جایگاه تاریخی و اهمیت این منطقه ایجاب می‌کند پیش از وقوع اتفاق مانع آن شد.

با تامین اعتبار و انجام مطالعات مستمر و دقیق می‌توان مانع ریزش یا فرونشست تخت جمشید و نقش رستم شد و این میراث ماندگار را برای نسل‌های آینده نیز حفظ کرد.

تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
بابا خودتون خرابش كنين بره . چيه يه مشت سنگ باعت آبروريزيه.تااين سنگها راحت بشن از دست بعضيها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار