مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از تهیه اطلس و ساماندهی اطلاعات آثار تاریخی استان خبر داد.
کد خبر: ۴۲۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱ 12 May 2017
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران :امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: تهیه این طرح مهمترین اولویت زیرساختی این اداره کل است که روند انجام آن از اواخر سال 95 آغاز شد و با توجه به گستردگی محدوده و تعدد آثار تاریخی استان تدابیر مختلفی در انجام آن اندیشیده شده است.  
 
 
وی با اشاره به تشکیل گروه نقشه باستان شناسی استان فارس افزود: با توجه به تعدد آثار تاریخی و گستردگی وسعت فارس لازم است تدبیری اندیشیده شود تا طرح تهیه نقشه باستان شناسی استان در صورت نبود تامین اعتبار لازم متوقف نشود.  
 
امیری تصریح کرد: بنابراین از میان تعدادی از همکاران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که در شهرستان ها (29 شهرستان) مستقر بودند گروهی 29 نفره با هدف تهیه نقشه تشکیل شد .
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بر لزوم ساماندهی اطلاعات و گزارش های باستان شناسی فارس تاکید و اظهار کرد: با توجه به تغییرات عمده اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین توسعه عمرانی و صنعتی کشور، مسائل اساسی مدیران حوزه میراث فرهنگی، حفاظت بیشتر آثار فرهنگی و کاهش آسیب های ناشی از توسعه به میراث فرهنگی کشور است و در این زمینه شناسایی، ثبت و مدیریت اطلاعات مکانی مرتبط با میراث فرهنگی، از بنیادی ترین و مهمترین بخش های حفاظت آثار محسوب می شود . از این رو تهیه پایگاه داده مکانی (جی آی اس) ابزاری کارا در راستای مدیریت بهتر آثار خواهد بود .
 
امیری با اشاره به اینکه نبود اطلاعات جامع از وضعیت مناطق تاریخی فرهنگی مانع از رشد و توسعه پایدار در استان خواهد بود، افزود: یکی از اهداف طرح تهیه اطلس آثار تاریخی، شناسایی و معرفی آثار تاریخی مناطق مختلف استان است و این امر نیازمند همکاری گسترده با دیگر دستگاه های دولتی و غیر دولتی است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: گام اول در تهیه اطلس باستان شناسی، ساماندهی اطلاعات آن دسته از آثار تاریخی استان است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .  
 
وی بیان کرد: مقوله ثبت آثار تاریخی در استان فارس از همان ابتدای آغاز به کار اداره کل باستان شناسی شروع شد و آثاری چون تخت جمشید، نقش رستم، پاسارگاد و شهر گور فیروزآباد در سال 1310 شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .  
 
امیری افزود: روند ثبت ملی آثار تاریخی استان از همان زمان تا به امروز ادامه داشته و تاکنون تعداد 2 هزار و 882 اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی و 4 اثر در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است .همچنين پرونده 250 اثر تاریخی برای ثبت در فهرست ملی و 2 پرونده برای ثبت در فهرست جهانی در سال جاری در دست اقدام است.  
 
وی ادامه داد: بیش از صد سال است که بخش های وسیعی از استان توسط گروه های مختلف باستان شناسی مورد بررسی باستان شناختی قرار گرفته است اما همه این فعالیت ها با اهداف خاص پژوهشی انجام شده و اطلاعات مکانی بسیاری از محوطه ها نیز ناکافی بوده و یا ناقص است. بنابراین لازم است تا تمام گستره استان با در نظر گرفتن تقسیمات سیاسی مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد .  
 
وی با اشاره به اینکه روند ثبت آثار تاریخی فارس در فهرست ملی از سال 1310 آغاز و تا کنون ادامه دارد، افزود: برای شناخت و ساماندهی اطلاعاتی همه آثار تاریخی و فرهنگی استان لازم است تا یک پایگاه جامع اطلاعات آثار تاریخی فرهنگی راه اندازی شود تا بتوان بستر مناسبی برای استفاده از یک سیستم تخصصی و یک پارچه مدیریت و تحلیل اطلاعات مکانی در آثار تاریخی استان به وجود آورد .  
 
امیری تصریح کرد: مهمترین هدف واحد نقشه باستان شناسی، راه اندازی یک سیستم اطلاعات مکانی برای ذخیره سازی، بازیابی و نمایش اطلاعات بخش های مختلف مدیریتی و پژوهشی در اداره کل به منظور ساماندهی اطلاعات و تسهیل در انجام امور اجرایی و اداری و همچنین دسترسی مناسب پژوهشگران به اطلاعات آثار تاریخی استان خواهد بود .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار