رئيس پژوهشكده سلامت دانشگاه علوم پزشكي شيراز می گوید:در حال حاضر نياز جامعه به درمان به طور كاذب در حال افزايش است، اگر ما بتوانيم هم افراد جامعه را توانمند كنيم و هم محيط جامعه را سالم،مفرح و سرشار از آرامش كنيم، مي توان از بروز مراجعات بي رويه مردم به مراكز درماني، مصرف دارو و بستري شدن جلوگيري كنيم.
کد خبر: ۴۲۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰ 14 May 2017
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:از زمان های دور اضطراب و نگرانی یکی از بزرگترین بلاهای زندگی انسانها بوده است. عوارض ناشی از آن در زندگی فردی و اجتماعی کاملا محسوس است.

«آرامش» و استرس و فشار های عصبی نقش بسیار مهمی در «سلامت» و «بیماری» فرد و جامعه دارد و نمی توان از آن به آسانی گذشت.گاهی اوقات اضطراب و نگرانی به خاطر آینده، حال گذشته و ... در برابر ذهن انسان خودنمایی میكند و وارد ذهن انسان می شود كه باعث بروز بيماري هاي روحي و رواني مي گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه های این بیماریها با دكتر حسن جولايي، رئيس پژوهشكده سلامت دانشگاه علوم پزشكي شيراز به گفت و گو نشسته ایم، وی می گوید: در تعريف سلامت 4 بعد در نظر گرفته شده است كه شامل سلامت جسم،سلامت روحي - رواني، سلامت اجتماعي و سلامت معنوي مي شود و ساير ابعاد سلامت به سلامت روحي - رواني برميگردد كه سلامت معنوي به آرامش روحي - رواني فرد و تعامل بين توانايي هاي او براي تطبيق با محيط بيروني و عوامل محيطي با نيازهاي منطقي و معقول فرد بر مي گردد.
جولايي می افزاید: در تعريف جديد سلامت، عمدتا تاكيد به بعد سلامت روحي - رواني مي شود تا بعد سلامت جسمي و این مسئله بدين مفهوم است كه چقدر انسان اين توانايي را دارد تا شرايط بيروني را در راستاي سلامت منطقي خود قرار دهد.

رئيس پژوهشكده سلامت دانشگاه علوم پزشكي شيراز ادامه می دهد: منشا اين توانايي، سلامت معنوي و ارتباطي است كه انسان با خدا برقرار مي كند. پس از سلامت معنوي، سلامت روحي - رواني حائز اهميت است و به عوامل دروني فرد مربوط مي شود.
وی به تعريف سلامت رواني سازمان بهداشت جهاني اشاره می کند و می افزاید: سلامت رواني احساس بهزيستن است به نحوي كه شخص، توانايي هاي خود را كاملا شناخته و اين توانمنديها را رشد بدهد و بتواند بر فشارهاي دروني و بيروني خود غلبه كرده و به فردي مفيد براي خود و جامعه تبديل شود و در امور جامعه مشاركت داشته باشد.

به گفته جولايي، بحث سلامت اجتماعي به برقراري روابط سالم اجتماعي بين افراد بر مي گردد به نحوي كه فرد در جامعه احساس كند به جايگاه واقعي خود دست يافته است و جامعه او را ارج مي نهد و احساس رضايت از موقعيت خود در جامعه را در خود احساس كند.

رئيس پژوهشكده سلامت دانشگاه علوم پزشكي شيراز می گوید: هر كدام از ابعاد سلامتي (جسمي، رواني، معنوي و اجتماعي) كه دچار آسيب شود به طور مستقيم روي فرد اثرگذار بوده و وي را دچار اختلال رفتاري و روحي - رواني مي كند و حتي روي جسم شخص نيز اثر غيرمستقيم مي گذارد.
وی اظهار ميدارد: بسياري از بيماري هاي جامعه امروز، تحت تاثير عوامل روحي - رواني و فشارها و استرسها ايجاد مي شود، افزون بر این عوامل بيروني و دروني ميتوانند سلامت روحي، رواني و سلامت معنوي و سلامت اجتماعي افراد را به خطر بیندازد.

جولایی بیان می کند: افرادي كه مهارت هاي لازم زندگي و چگونگي مواجهه با موقعيت هاي استرس زا را نداشته باشندمستعد مبتلا به اختلال در يكي از 3 ابعاد سلامت هستند.

وی به عوامل محيطي که منجر به بیماری های روحی و روانی می شود اشاره می کند و می افزاید: عوامل محيطي شامل ساز و كارها، قوانين و مقررات وعوامل اجتماعي، فرهنگي مي توانند زمينه ساز بيماريهاي روحي و رواني شوند.

به باور رئيس پژوهشكده سلامت دانشگاه علوم پزشكي شيراز، بيماري هاي روحي - رواني مي تواند در قالب استرس و اضطراب و يا تظاهرات جسمي همچون انواع سرطان ها، چاقيو لاغري و بيماري هاي قلبي - عروقي بروز كند.

وی اضافه می کند: در حال حاضر نياز جامعه به درمان به طور كاذب در حال افزايش است، اگر ما بتوانيم هم افراد جامعه را توانمند كنيم و هم محيط جامعه را سالم،مفرح و سرشار از آرامش كنيم،
مي توان از بروز مراجعات بي رويه مردم به مراكز درماني، مصرف دارو و بستري شدن جلوگيري كنيم.
به گفته برخی پزشکان از سال 1341 جراحی مغز و اعصاب ایران، به طلایه داری در جهان و خاورمیانه تبدیل شده است؛ چرا که این کشور پزشکان و متخصصان بزرگی در عرصه جهانی داشته و دارد. در همین رابطه استان فارس نیز از استان هایی است که سالهاست در زمینه مغز و اعصاب، موفقیتهاي بسیار خوبی را کسب کرده است و شهرستان شیراز نیز در درمان این نوع بیماری ها سهم به سزایی داشته است.
در همین ارتباط دانشيار دانشگاه علوم پزشكي گروه مغز و اعصاب در شیراز مي گويد: در سال هاي اخير بيشترين بار، بيماري هاي مغز و اعصاب به دوش بيمارستان هاي دولتي از جمله بيمارستان نمازي شيراز افتاده است.
عبدالحميد شريعت اظهار مي كند: حجم انبوه مراجعه كنندگان به بيمارستان نمازي شيراز و تعداد كم پزشكان در اين بيمارستان مشكلات بسیاری را به وجود آورده است.

به گفته اين پزشك مغز و اعصاب درگذشته تعداد مراجعه كنندگان به بیمارستان دولتی كمتر بوده است و برخي برای درمان بیماریهای مغز و اعصاب به بخش خصوصي مراجعه مي كردند اما اكنون در شیراز همه حجم این نوع بيماري ها در بخش دولتي(بیمارستان نمازی)متمركز شده است.

وی ادامه می دهد: با وجود افزایش مراجعه کنندگان به مراکز دولتی ، همچنان تعداد پزشكان از گذشته تاكنون ثابت مانده است و باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری در حوزه مغز و اعصاب این شهرستان شده است.

از جمله این مشکلات کمبود پزشکان در این حوزه به مدت زمان زیاد در نوبت پزشک ماندن برای ویزیت و معاینه این بیماران منجر شده است .

شريعت به تخت هاي پر اين بيمارستان اشاره مي كند و مي گويد: بيش از 50 درصد بيماران مغز و اعصاب دچار سكته مغزي شده اند و نياز به بستري دارند اما با تختهای پر این بیمارستان مواجه میشوند، چرا كه بيمارستان نمازي ظرفيت اين حجم از مراجعه كنندگان و بيماران را ندارد.

وی اضافه مي كند: بيمارستان نمازي به دليل اينكه ظرفیت پذیرش بيماران اورژانسي ،سرپايي و بستري را دارد ، نوبت دهي و رسيدگي به اين حجم از بيماران نيازمند پزشكان و امكانات بيشتري است.
شريعت مي گويد: یکی دیگر از مشکلات بیماران مغز و اعصاب در این شهرستان این است که يك بيمار براي گرفتن يك ام آر آي به دليل حجم انبوه بيماران مجبور به بستري شدن چند روزه ميشود تا نوبت ام آر آي وي فرا برسد.
به باور این پزشك مغز و اعصاب كمبود امكانات، مدت بستري بيمار را طولاني مي كند و اين مساله به پر شدن تخت ها و كمبود جا در این بیمارستان منجر شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار