مراتع زیبای شهرستان سپیدان این روزها در فصل بهار طبیعت مورد هجوم گردشگران ومسافرانی است که نابودی گل اشک یا لاله واژگون را نشانه گرفته اند.
کد خبر: ۴۲۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹ 14 May 2017
تابناک فارس به نقل از ماگون: مسافران وگردشگرانی که این روزها طبیعت زیبای سپیدان را برای تفریح انتخاب می کنند متاسفانه برخوردی نادرست با طبیعت این شهرستان دارند وباعث نابودی میراث عظیم این سرزمین می شوند و بابرخوردی ناشایست با طبیعت گل های اشک یا لاله وازگون را مورد هجمه قرار میدهند.

جاده هایی که در دل کوه های شهرستان سپیدان برای کوتاه کردن مسیر ارتباطی احداث شد گرچه یک مزیت برای صرفه جویی در زمان و کاهش سوخت خودروها به شمار می رود اما خیانتی بزرگ به طبیعت به شمار می رود و گناهی نابخشودنی است زیرا امکان دسترسی افراد و سودجویان برای ریشه کن کردن این موهبت الهی را دو چندان کرده است.

متاسفانه ها با لاله ها درست رفتار نمیکنند واقدام به کندن لاله ها میکنند، غافل از اینکه این گل زیبا تا چند ساعت دیگر پژمرده میشود وبه کنار جاده پرتاب خواهد شد ودرصورت کاشت پیاز آن درحیاط خانه به ندرت رشد خواهد کرد،به همین دلیل بوته کنی و چیدن لاله های واژگون آن هم در فصل تکثیر ورویش، عامل مرگ گلهاست و دیری نخواهد پایید که دراین منطقه دیگر گلی نخواهد روئید و این دشت زیبا بر نام بی مسمای خود خواهد گریست

انگار دیگر گوش کسی به هشدارهای مسئولان بدهکار نیست و حتی مسافران و گردشگرانی که از شهرهای کشور به سپیدان می آیند وتیشه به نابودی طبیعت بکر سپیدان می زنند .

لاله واژگون اسامی دیگری مانند گل اشک و اشک مریم ودر زبان محلی به گل نگین  هم دارد. دلیل این نامگذاری این است که مقداری شبنم در بین این گل‌ها جمع میشود و سپس از گل به پایین می‌چکد .عمر این گیاه بسیار کوتاه است و گل دهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز و تا اواخر همین ماه پایان می‌پذیرد . لاله واژگون برخلاف سایر گونه های لاله و سایر گلها از ساقه به سوی زمین برگشته است و بدین سبب نامش را واژگون نهاده اند و برخی نیز به سبب آنکه درمیان گلبرگهایش همواره قطره آبی جاری است، بدان «گل اشک» نیز می گویند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار