آمادگی کامل برای جایگزینی کشت پائیزه چغندر قند به جای بهاره در استان وجود دارد.
کد خبر: ۴۲۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 22 May 2017
تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: استاندار فارس در دیدار معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به خشکسالی‌ها و محدودیت‌های منابع آبی با بررسی‌های انجام شده توسط متخصصان و صاحبنظران جایگزینی کشت پاییزه چغندر قند به جای کشت بهاره در استان انجام می‌شود.
 
سید محمد علی افشانی افزود: این تغییر کشت فرصتی مناسب برای کارخانه هاست و با برنامه ریزی و مدیریت صحیح می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و مشکل تامین چغندر آن‌ها برطرف می‌شود.
 
وی بر استقرار سیستم کنترل کیفیت در کارخانه‌ها تاکید کرد و گفت: بسیاری از مشکلات کارخانه‌ها به دلیل نداشتن مدیریت صحیح و نداشتن سیستم کنترل کیفیت بوجود آمده است که اگر مدیرانشان با روش‌های نوین مدیریتی آشنا شوند و تغییر تکنولوژی را در دستور کار قرار دهند با آمادگی کامل در کنار آن‌ها خواهیم بود و مشکل دیگری نخواهند داشت.
 
استاندار فارس افزود: در شرایط دشوار فعلی برای تامین آب شرب استان، بر اساس پژوهش‌های انجام شده مطالعات اقلیمی و آب و هوایی فارس نشان می‌دهد که شرایط برای کشت پائیزه چغندر قند مناسب است.
 
افشانی گفت: از مزایای جایگزینی کشت پائیزه به جای کشت بهاره کاهش مصرف آب، کاهش زحمت نیروی انسانی و افزایش تولید است.
 
شهرستان‌های قیر و کارزین، خنج، مرودشت، اقلید، آباده، خرم بید، پاسارگاد، ارسنجان، شیراز و سپیدان از جمله مراکز تولید چغندر قند در استان فارس است.
 
چغندر قند پاییزه برای اولین بار از سال ۹۴ در استان فارس کشت شده است.
 
کشت چغندرقند بهاره معمولاً از اوایل اسفند شروع و تا پایان اردیبهشت ادامه می‌یابد و زمان برداشت چغندرقند بهاره اواخر شهریور تا پایان آذر است، در حالی که کاشت چغندرقند پاییزه در پاییز اواخر شهریور تا اوایل آذر و برداشت آن در بهار انجام می‌شود.
 
در این جلسه طرح جایگزینی کشت پائیزه چغندر قند به جای کشت بهاره در استان فارس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار