کد خبر: ۴۲۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲ 22 May 2017
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز گفت: ایده احداث پل کابلی ولی عصر سال 1383 مطرح شد اما جرات اجرای چنین پروژه بزرگی در این محور پرتردد، وجود نداشت تا ابتدای مدیریت علی‌رضا پاکفطرت که اجرای این پل با دهانه‌ای بیش از 100 متر در دستور کار قرار گرفت.

معاون فنی شهردار شیراز با بیان اینکه مجموعه خاتم‌الانبیاء بعد از هفت هزار و 400 نفر ساعت در حوزه کارشناسی و طراحی موفق به احداث این پل بی بدیل در کشور شده است، گفت: از سال 91 کار تملک آغاز و بعد از یک سال و نیم، از سال 93 عملیات اجرایی شروع شد.

او به مشخصات فنی پروژه اشاره و اضافه کرد: 53 هزار متر مکعب حجم خاکبرداری، 57 هزار متر مکعب بتن ریزی، 35هزار متر مکعب خاکریزی، 600 تن کابل های پیش تنیده، هزار و 620 متر طول عرشه و 63 متر طول پایلون از مشخصات فنی این پروژه است.

شهردار شیراز نیز گفت: حدود 5 سال و نیم پیش زمانی اجرای این پروژه مد نظر قرار گرفت که عده‌ای باور نداشتند چنین سازه‌ای در شیراز اجرایی شود.

علی‌رضا پاک‌فطرت با بیان اینکه اجرای این پروژه نیاز به تکنولوژی خاصی داشت که خیلی از کشورها حتی توان طراحی آن را نداشتند، گفت: حجم پل‌های احداث شده در طول 6 سال گذشته در شیراز 4 برابر پل‌هایی است که در 100 سال گذشته در این شهر احداث شده است.

وی با بیان اینکه طی 5.5 سال گذشته 130 کیلومتر خیابان کشی انجام شده است، گفت: در این آمار خیابان‌های با عرض کمتر از 16 متر محاسبه نشده است.

پاک‌فطرت گفت: اقداماتی که مردم آنها را مشاهده می‌کنند، روی زمین قرار دارد، حال آنکه بخشی از اقدامات مهم شهرداری در نقاطی است که شاید کمتر دیده شده باشد؛ قطار شهری و احداث پارک‌ها و بوستان‌هایی در ارتفاعات شهر، از اقدامات مهمی به شمار می‌رود که شاید هنوز تمام شهروندان از حجم و بزرگی کار مطلع نباشند.

شهردار شیراز با تصریح اینکه طی دو ماه آینده بهره‌برداری از خط یک قطار شهری شیراز کامل می‌شود، گفت: با روندی که در بحث تکمیل خط یک قطار شهری در حال اجرا است امیدواریم تا پایان تیرماه، ایستگاه چهارراه زند مترو به ایستگاه میدان الله متصل شود.

پاک‌فطرت افزود: در خط 2 قطار شهری نیز در مسیر میان رود – میدان امام حسین (ع) هزار پرسنل در حال کار هستند که بدون انسداد مسیر و با همت قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) صورت می گیرد.

وی با تصریح اینکه شهرداری شیراز تنها به ساخت پل و قطار شهری اکتفا نکرده و در مباحث زیست محیطی کارهای بسیاری انجام داده است، گفت: علاوه بر پروژه‌های زیست محیطی و اجرای بوستان‌ها و پیاده‌راه‌های سلامت در نقاط مختلف شیراز، در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح پارک های 580 هکتاری و 70 هکتاری در این شهر خواهیم بود.

شهردار شیراز با اشاره به بهره‌برداری از "پیاده راه بهشت"، "بوستان خانواده جماران" و "پیاده راه قصردشت" نیز گفت: از ابتدای سال 96 تاکنون و براساس وعده‌ای که سال گذشته به مردم دادیم، هر هفته شاهده افتتاح پروژه‌هایی در بخش‌های مختلف بودیم.

وی گفت: سه پروژه زیست محیطی و فضای سبزی که به بهره‌برداری رسید، تاثیری بسیار زیاد بر سلامت شهروندان و ایجاد نشاط و شادابی در مردم شیراز داشته و بر موضوع گردشگری و جذب گردشگران و کمک به اقتصاد شهری نیز موثر است.

شهردار شیراز با بیان اینکه پیاده راه سلامت باغ بهشت در بلوار چمران روبروی بند نهر اعظم و به طول 2 کیلومتر احداث شده است، گفت: این پروژه با ایجاد نشاط و شادابی برای شهروندان، ارتقای کیفیت فضای سبز شهری و ایجاد فضایی سبز برای پیاده رویی ایمن در محیطی پاک اجرایی شده و در ایحاد مسیر به دلیل حضور باغ‌ها و مسیر پیاده راه آسفالت نشده تا طبیعت موجود دست نخورده باقی بماند .

پاک‌فطرت افزود: براساس مصوبه‌ شورای اسلامی شهر شیراز و توجه به مسائل زیست محیطی، پیاده راه سلامت باغ بهشت با هزینه تملک 64 میلیارد تومان و هزینه اجرا 350 میلیون تومان ایجاد و در اختیار شهروندان قرار گرفت .

شهردار شیراز با اشاره به بهره برداری باغ گل‌ها در آینده نزدیک، گفت: عملیات خرید باغ  گل‌ها بعد از گذشت چند سال به پایان رسیده و این باغ امروز متعلق به شهروندان شیرازی است و در 2فاز به بهره‌برداری می‌رسد؛ فاز نخست آن 5 هکتار وسعت دارد و یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و فاز دوم 10 هکتار خواهد بود.

پاک‌فطرت با اشاره به اینکه در کلانشهر شیراز روزانه حدود 400 خودرو شماره‌گذاری می‌شود، گفت: علی‌رغم ورود حجم بالای خودرو و اینکه یکی از مهمترین عوامل موثر بر آلودگی هوا، ترافیک شهری است، شیراز سال گذشته حتی یک روز آلوده نداشت.

شهردار شیراز به رشد 53 درصدی سرانه فضای سبز طی سال 96 اشاره و ضمن انتقاد از حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف چشمه تامین کننده آب نهراعظم و تاثیر نامطلوب آن بر آب این نهر که تامین کننده نیاز آبی باغ‌های قصردشت است، گفت: طی دو سال گذشته این چشمه خشک شده است.

پاک‌فطرت یادآور شد که چاه‌های غیر مجاز اطراف منابع تامین کننده آب بند نهراعظم، جزو محدوده قانونی شیراز نیست، از مردم درخواست کرد که در مواجهه با چاه‌های غیرمجاز و بهره‌برداری غیرقانونی از منابع آب شیراز، بی‌تفاوت نباشند.

وی در خصوص پروژه بوستان خانواده جماران گفت: این بوستان در زمینی به مساحت 8 هزار مترمربع ایجاد شده و شامل 5 هزار مترمربع کف سازی، 600 مترمربع پارکینگ و مخزن آب 325 هزار لیتری است و در آن پیش‌بینی غرفه‌های تجاری نیز شده است.

شهردار شیراز بهره‌برداری از پیاده راه سلامت در محدوده قصردشت را یکی دیگر از پروژه‌های زیست محیطی دانست که ضمن ایجاد محیطی با نشاط برای شهروندان، زمینه تسهیل دسترسی به حرم امامزاده محمد(ع) واقع در محله قدیم قصردشت را فراهم می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار