رئیس و تعدادی از اعضای شورای شهر شیراز مواردی را به اعضای شورای پنجم شیراز پیشنهاد کردند که از آن جمله حضور منتخبان مردم در جلسات باقیمانده صحن و کمیسیون‌های شورا بود.
کد خبر: ۴۲۸۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳ 23 May 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:رئیس شورای اسلامی شهر در شیراز پیرامون نحوه رأی مردم و انتخاب شورای جدید گفت: جریانات سیاسی باعث شدند نتیجه این‌گونه رقم بخورد و باز کردن این مسائل در شرایط فعلی شاید تنش‌زا باشد و به صلاح نیست.

غلام‌مهدی حقدل افزود: اینکه عنوان‌شده شورای چهارم تنها شورایی عمرانی بوده صحیح نیست و اصلاً این امکان وجود ندارد که هیچ‌یک از حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی یا شور و نشاط شهری کنار گذاشته شود.

وی ادامه داد: شورا و شهرداری چهارم عملکرد، آمار و شاخص درخشانی دارند که همیشه در دسترس پژوهشگران است و اتفاقات بزرگ عمرانی، فرهنگی و اجتماعی که در این شهر افتاد آرزوهای دیرینه شیرازیان را محقق کرد که می‌خواستند شهری پیشرفته و توسعه‌یافته داشته باشند.

حقدل اضافه کرد: ما به منتخبان مردم تبریک می‌گوییم و همه تلاشمان را هم برای موفقیت آنها انجام می‌دهیم و مطابق فرمایش مقام معظم رهبری منتخبان مردم را محترم می‌دانیم و اعلام آمادگی می‌کنیم از همین اکنون به جلسات صحن یا کمیسیون‌ها بیایند و از تجربیات موجود استفاده کنند.

حقدل یادآور شد: توصیه ما به شورای جدید این است که از روند ایجاد شده در توسعه عمرانی و فرهنگی دست نکشند و شور و نشاط و امید ایجادشده را در شورای پنجم استمرار بخشیده، با پرهیز از حاشیه‌ها تنها به کار بپردازند و اجازه ندهند بین خودشان یا بین شورا و شهرداری یا شورا و دستگاه‌های دیگر اختلاف بیفتد که البته یقین داریم منتخبان مردم درایت لازم را دارند و اسیر حواشی نخواهند شد.

وی متذکر شد: مناسب است منتخبان شورا از کارشناسان شهرداری بدون توجه به مسائل سیاسی استفاده کنند و برخی از اعضای شورای فعلی نیز که چندین دوره سابقه حضور در ادوار شورا را دارند می‌توانند در کسوت مشاورانی امین گره‌گشای بسیاری از مشکلات پیش روی شورا باشند.

حقدل تصریح کرد: شوراهای اسلامی همچنان جوان هستند و دوران گذار را طی می‌کنند و شورای پنجم به‌طور قطع با استفاده از تجارب دوره‌های پیشین می‌تواند قوی‌تر باشد.

شورای چهارم بسیاری از رؤیاهای شیراز را تحقق بخشید

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورا نیز با نفی عمرانی صرف بودن شورای چهارم اظهار داشت: شورای چهارم اقدامات متعدد فرهنگی از ساخت فرهنگسراها، خانه‌های محلات، مراکز ورزشی و زمین‌های چمن و باغ خانواده و ... را به ثمر رساند و بسیاری از برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری را حمایت کرد.

احمدرضا نقیب‌زاده افزود: بنابر مصوبات شورای چهارم، شیراز تنها شهر کشور بود که عوارض ساخت هتل و پارکینگ در مناطق بافت قدیم را حذف کرد تا گردشگری این شهر رونق بگیرد و این‌ها بخش کوچکی از اقدامات نرم‌افزاری شورا بود؛ ضمن این‌که تدوین طرح جامع گردشگری محلات در دستور کار قرار گرفت، رؤیای مترو به واقعیت پیوست و شهر شیراز با تقاطع‌ها و تونل‌ها و مستحدثات بزرگ شکل و شمایل مدرن پیدا کرد.

وی ادامه داد: امید داریم اعضای شورا در دور پنجم فارغ از مسائل سیاسی این خدمات را استمرار ببخشند تا شیراز همچنان روند رو به رشد خود را ادامه دهد.

شورای جدید از خارج شهرداری نیرو تزریق نکند

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای چهارم نیز در این مورد گفت: رأی هر فرد ایرانی محترم است و برگزاری انتخابات با این شور حداکثری و بیش از 70 درصد مشارکت دلیل بر شعور اجتماعی و درک بالای مردم نسبت به مسائل کشور و لبیک به فرمایش رهبر است.

زین‌العابدین عرب افزود: ما برای تشخیص مردم احترام قائل هستیم و آنها هستند که مشخص می‌کنند چه کسانی شهر را اداره کنند و امروز که تشخیص دادند یک گروه خاص شهر شیراز را اداره کند به‌هرحال فضای شهر از همان گفتمان متأثر خواهد شد.

وی تصریح کرد: شهر شیراز با این زیبایی و بزرگی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای فرهنگی کشور با گرایش‌های مختلف فکری و اجتماعی است و امید داریم گروه خاصی که برای اداره شهر برگزیده‌ شده‌اند در اعتلای این شهر مهم فرهنگی کشور توفیق پیدا کنند.

عرب اضافه کرد: من سه دوره در شورای شهر بوده‌ام و از این منظر به‌واقع دوست ندارم شورا شکست بخورد یا تجارب ناموفق داشته باشد؛ چراکه پنجمین دوره شورا هنوز به معنای جوان بودن آن است و برای این عزیزان آرزوی توفیق داریم، اما باید بدانند کار سخت و بزرگی در پیش دارند و یکی از بزرگی‌های کار، انتخاب شهرداری بزرگ برای شیرازیان بزرگ است و البته این طبیعی است که بنابر گرایش سیاسی این کار را انجام دهند اما امید ما این است که شیراز جایگاه خود را حفظ کند؛ چراکه  اکنون در بسیاری شاخص‌های آماری شیراز جلوتر از اصفهان و دیگر استان‌های هم‌جوار است و هر ماه یک پروژه بزرگ در شهر افتتاح‌شده و باید کاری کرد تا این روند استمرار یابد.

وی ابراز داشت: از یک نظر این همگن بودن گرایش سیاسی شورای جدید شاید خوب باشد و باعث اتحاد بین خودشان باشد، اما خوب است در تعیین شهردار فراتر از مسائل سیاسی، بحث‌های فرهنگی، مذهبی و عمرانی را نیز ببینند و پرهیز کنند از این‌که مدیران و کارشناسان را به‌صورت اتوبوسی وارد شهرداری کنند.

عرب عنوان کرد: شهرداری کارشناسان مختلف دارد و روالی که اکنون در آن مجری است سالها زمان برده تا جا افتاده و از این منظر خوب است شورای جدید بر این ظرفیت کارشناسی بیفزاید و به جد بپرهیزند از این‌که افراد سیاسی غیرمتخصص را وارد مجموعه کنند.

وی متذکر شد: زمانی که ما آقای پاک‌فطرت را انتخاب کردیم ایشان از بدنه شهرداری شیراز بود و توانستیم با استفاده از ظرفیت‌های درون شهرداری شیراز کار را پیش ببریم و شاید نیروهای خارج از مجموعه شهرداری در تیم ایشان انگشت‌شمار بودند.

عرب بیان کرد: با این اوصاف آرزو داریم اعضای جدید شورا با یک بینش بزرگ مبتنی بر منافع شهر و مردم شیراز، شهر را اداره کنند تا عقب نیفتیم که در گذشته مواردی را داشته‌ایم که با تغییرات مدیریتی به‌جای رشد، عقب‌گرد کرده‌ایم و امید واثق داریم با جوانتر شدن شورا ضمن استفاده از مشاوران خبره و با تجربه، نتایج بهتری حاصل شود.

پتانسیل‌های شیراز را با نگاه سیاسی حذف نکردیم

نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر شیراز هم در این زمینه گفت: این‌که برخی عنوان می‌کنند شورای چهارم به شادی جوانان و حقوق شهروندی و غیره نپرداخته صحت ندارد، چراکه در وهله نخست شهرداری مسئول مستقیم پاره‌ای مسائل نیست بلکه تنها بسترساز و کمک‌کننده به دستگاه‌های دیگر است و از سویی وظیفه اصلی شهرداری عمران و آبادانی شهر است و به نظر من بزرگ‌ترین ظلم در حق مردم شهر را احزاب سیاسی کردند که قدر اعتماد مردم را ندانسته و به‌جای افراد متخصص شهری تنها سیاسیون را وارد فهرست خود کردند درحالی‌که در این دوره بهانه رد صلاحیت هم در بین نبود و می‌توانستند متخصصان حوزه شهری خود را وارد فهرست کنند.

سیداحسان اصنافی افزود: ما هیچ انتقادی بر انتخاب مردم نداریم اما بر انتخاب احزاب و گروه‌های سیاسی انتقاد جدی داریم؛ چراکه 90 درصد کار شهرداری عمرانی است، اما یک مهندس عمران شهرساز در این لیست وجود ندارد و امیدواریم در انتخاب شهردار شیراز شاهد بازی‌های سیاسی از این دست نباشیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی چرخ درآمدی و عمرانی شهر شیراز به خوبی در حال چرخیدن است اما می‌توان با اصلاحاتی سرعت آن را ارتقاء داد و توصیه ما به منتخبان مردم این است که با در نظر گرفتن موارد کلان، وضعیت را بهینه کنند.

این عضو شورای چهارم یادآور شد: ما در هر کاری باید جمله حضرت امام را مدنظر قرار دهیم که هرکجا دشمنان برای ما کف و سوت زدند به کار خود شک کنیم و از این نظر جا داشت متولیان امر حداقل فضا را به‌گونه‌ای پیش می‌بردند که افراد متخصص در میدان رقابت باقی بمانند.

اصنافی ابراز داشت: شورای جدید مدیرانی را تعیین خواهد کرد و آنها اختیار خواهند داشت نیروهای زیرمجموعه خود را بچینند و ما دخالتی در آن نمی‌کنیم، اما به‌عنوان شهروند و کارشناس در حوزه غیر اجرایی نظرات خود را بازگو خواهیم کرد و یادآور می‌شویم که بهترین حالت این است که بدون در نظر گرفتن سلایق سیاسی از تمام پتانسیل‌های شهر شیراز استفاده شود؛ چنانکه شورای چهارم از اصلاح‌طلبان به تعدد بهره می‌برد و چندین تن از مسئولان ستادهای آنها در انتخابات مجلس یا شورای شهر، کارمندان و مسئولان کمیسیون این دوره شورا بودند و ما هیچ مانعی بر سر فعالیت و خدمت‌رسانی آنها ایجاد نکردیم.

انتخابات شورا تحت تأثیر ریاست جمهوری سیاسی شد

دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این گفت‌وگو اظهار داشت: یکی از عوامل نحوه رأی مردم شیراز شاید این است که اهمیت جایگاه شوراها و تأثیر آن بر جزءبه‌جزء زندگی مردم چندان‌که باید تشریح نشد و اگر هم کار تبیینی انجام‌شده، غیرمتمرکز و پراکنده بوده و نقش شورا در هدایت خدمات شهری برای مردم مکشوف نشده است.

سعید سیف افزود: اعضای شورا چه اصولگرا یا اصلاح‌طلب اگر تخصص و تجربه و همت لازم را نداشته باشند و بخواهند به حاشیه بپردازند نمی‌توانند خدمات خوبی به مردم ارائه دهند.

وی ادامه داد: در مجموع شورای چهارم همت تمام‌عیاری برای خدمت داشت و شاید غفلت از آگاهی‌بخشی به مردم باعث شد که انتخابات شورای شهر تحت تأثیر فضای سیاسی انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گیرد؛ درحالی‌که در آنجا سیاست یک الزام و در بحث مدیریت شهری سیاست فاقد کارآیی است.

سیف متذکر شد: از سویی شاید نحوه اطلاع‌رسانی خدمات شهرداری و شورا بر اثر تخریب‌هایی که در یکی دو ماه اخیر به صورت ناجوانمردانه صورت پذیرفت غبارآلود شد.

وی عنوان کرد: در این سو و آن سو گفته‌اند که این شورا فقط به مسائل مذهبی و کاروان اربعین و مساجد پرداخته که دو نکته دارد؛ اولاً این سخنان صحیح نیست و شورا زیرساخت‌های متعدد فرهنگی و ورزشی از فرهنگسرا تا سالن ورزشی برای ارتقای نشاط شهری و تلطیف فرهنگی احداث کرد و تا این مقدمه نباشد ذی‌المقدمه وجود نخواهد داشت. ضمن این که اقدامات شورا در حوزه‌های فرهنگی، قرآنی و مذهبی یک وظیفه اساسی است و هر شورایی باید این اقدامات را با قوت پیگیری کند؛ اگر بنا بوده پایکوبی و آوازخوانی در شهر راه بیندازیم و همه کف بزنند و بعد با دست خالی و هزار آسیب به خانه برگردند ما این کار را هرگز انجام نمی‌دهیم. چراکه در برابر مردم و خداوند مسئول بوده و هستیم و شادی را بهجت درونی و بهره‌مندی از رفاه و آرامش شهری می‌دانیم که نمایشی و لحظه‌ای نیست، بلکه انسانی و اسلامی است.

وی یادآور شد: در این حوزه‌ها جا داشت صداوسیما و رسانه‌ها به تبیین مسائل کمک می‌کردند و ما شاهد این نمی‌بودیم که برخی نشریات در هفته‌های پایانی تنها موارد نقص یا کارهای نکرده را پررنگ کنند و به‌دور از جوانمردی و انصاف کارهای انجام‌شده را نادیده بگیرند.

افزایش رأی مردم به اعضای شورای چهارم نشانگر رضایت از عملکرد آنان است

زهرا یقطین دیگر عضو شورای چهارم شهر شیراز نیز گفت: شاید اشتباه ما این بود که برای مردم به تدریج و عمیق این مسئله را تبیین نکردیم که شورا محل جناح‌های سیاسی نیست، بلکه جایی برای خدمت به مردم در راستای توسعه و پیشرفت شهر است.

وی افزود: شورای چهارم این خدمت‌رسانی غیرسیاسی را به منصه ظهور رساند و افزایش آرای تا دو برابر اعضای فعلی شورا به نسبت ادوار قبل نشان می‌دهد که مردم از این دوره شورا راضی بودند اما غالب مردم توجه ندارند که شورا یک مجموعه سیاسی نیست و شاید در این حوزه خود ما کم‌کاری کردیم و رسانه‌ها نیز خیلی کار نکردند و مسئله را در فرصتی که داشتیم از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌ها تشریح نکردیم که این شورا چه عملکردی داشته و چرا باید این روند استمرار پیدا کند.

یقطین تصریح کرد: آمدن یک جناح سیاسی به شورا نه می‌تواند ضرری داشته باشد نه سودی، چون شورا در حوزه مسائل سیاسی هیچ مدخلیتی ندارد و تنها چیزی که به درد شورا می‌خورد تخصص‌گرایی و تجربه است و شاید به سبب عدم تبیین این موارد برای مردم، شاهد این جهت‌گیری بودیم.

وی ابراز داشت: امیدواریم در بحث مدیریت شهری، تعیین شهردار و بدنه شهرداری و فارغ از مسائل سیاسی و گرایش‌های سیاسی تنها مصلحت مردم در نظر گرفته شود.

این عضو شورا متذکر شد: 85 درصد بودجه شهرداری عمرانی است و متخصصان عمرانی توانستند فضای خوبی را در این دوره رقم بزنند چراکه شیراز نیازهای متعدد عمرانی در حوزه حمل‌ونقل، فضای سبز و فضاهای فرهنگی داشت و بدون این نگاه تخصصی عمرانی و شهرسازی موفقیت رقم نمی‌خورد و در حوزه فرهنگی و نرم‌افزاری نیز اگر ظرفیت سایر دستگاه‌ها در کنار شورا و شهرداری قرار می‌گرفت نمود بیشتری پیدا می‌کرد. چون مجموعه‌های فرهنگی جزیره‌ای عمل می‌کنند و کمک‌های شورا و شهرداری به روندهای فرهنگی شیراز کمرنگ نشان داده شد.

وی تصریح کرد: ما تلاش کردیم در حوزه‌های نرم‌افزاری استفاده بهینه‌ای از فضاهای موجود فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم و حتی فضاهایی از قبیل نگارخانه، سالن تئاتر، مرکز گردشگری، باغ هنر، باغ‌های خانواده، خانه‌های محلات، مرکز تعزیه و ... را که در حوزه وظایف مستقیم شورا و شهرداری نبود بنابر نیاز مردم پیش بردیم و البته ما امید داریم در حوزه‌های نرم‌افزاری کار بیشتری انجام و کمیسیون یا کمیته «فرهنگ شهروندی» در شورای پنجم تشکیل شود.

یقطین اضافه کرد: در شورای چهارم اقدامات متعددی برای ارتقای فعالیت‌های مرتبط با بانوان و خانواده انجام شد چنانکه اداره سلامت و صیانت از تحکیم خانواده به‌عنوان اداره مصوب با حضور کارشناسان معین راه‌اندازی و مشاوره بانوان شهرداری و کمیته بانوان یاوران شورا به‌عنوان ساختارهایی در حوزه زنان و خانواده شکل گرفت و به دو خواهر بزرگواری که وارد شورای پنجم می‌شوند توصیه می‌کنم با توجه به اهمیت خانواده به‌عنوان سلول اصلی اجتماع، فارغ از مسائل سیاسی، از فضاها و ظرفیت‌های ایجادشده بهره برده و از ساختارهایی که با سختی ایجادشده استفاده بهینه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار