کشاورز نی‌ریزی یکی از گلخانه‌داران پیشرو شهرستان در اکبر‌آباد مشکان، توانست برای اولین بار در گلخانه خود، کلم بروکلی ارگانیک برداشت کند.
کد خبر: ۴۲۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵ 24 May 2017
تابناک فارس به نقل از نبض نی ریز:،محمد ذکایی کشاورز نی‌ریزی یکی از گلخانه‌داران پیشرو شهرستان در اکبر‌آباد مشکان، برای اولین بار در گلخانه خود، کلم بروکلی ارگانیک برداشت کرد.


 محمد ذکایی کشاورز نی‌ریزی در خصوص فعالیت خود و برداشت این محصول گفت: از سال 1388 اقدام به ایجاد گلخانه و فعالیت در این رشته کرده و با کاشت محصولاتی مانند خیارسبز و گوجه‌فرنگی ارگانیک، موفقیت هایی به دست آورده است.


وی در ادامه گفت: بعد از اتمام محصول خیارسبز ارگانیک در بهمن‌ماه سال گذشته، باید گلخانه را برای کشت بعدی آماده می‌کردم. با توجه به خالی بودن گلخانه، در ابتدای اسفند ماه اقدام به کاشت بذر کلم بروکلی با مشورت کارشناسان بخش زراعت جهاد کشاورزی مشکان و نی‌ریز در 2500 متر مربع از گلخانه ام کردم.


محمد ذکایی افزود: دوره این کاشت و برداشت در مجموع 3 ماه به طول انجامید و از دو بذر ایرانی و خارجی استفاده کردم، در طول این دوره از هیچ‌گونه سم و حتی کود شیمیایی استفاده نکردم و از همان خاک و کود دامی ذخیره شده در خاک کشت قبلی بهره بردم و با نظارت کارشناسان مرکز خدمات کشاورزی مشکان به نتایج بسیار خوبی رسیدم.


سعید ضیغمی مسوول زراعت جهاد کشاورزی نی‌ریز هم در این ارتباط گفت: محمد ذکایی یکی از53 بهره‌بردار فعال بخش گلخانه‌ای شهرستان بوده و در کشت این محصول به نتایج قابل قبولی رسیده است.


وی افزود: مهمترین این نتایج کم هزینه بودن محصول، نیاز به نیروی کار و انرژی کمتر وتولید محصول بیشتر است.


ضیغمی اظهار داشت: او نتایج حاصل را در اختیار کارشناسان جهاد کشاورزی قرار داده و اکنون محصول خود را با قیمت مناسب در مرکز استان به فروش می‌رساند.


پیش‌بینی می‌شود وی در این مساحت حدود 5 تا 7 تن محصول برداشت کند که نتیجه‌ای بسیار خوب است.

مسوول زراعت جهاد کشاورزی نی‌ریز افزود: ما در سطح شهرستان 173 هزار متر مربع سطح زیر کشت گلخانه‌ای داریم، در این گلخانه‌ها محصولاتی همچون گیاه دارویی آلوئه‌ورا، نهالهای درختان مثمر و غیر مثمر، گلهای زینتی فصلی، میوه‌های خارج از فصل و سبزی و صیفی تولید می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان شد: در بخش سبزیجات نیز اقلامی مانند خیار سبز، کاهو، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، تربچه و سبزیجاتی مانند شاهی و ریحان برداشت می‌شود که اکنون نیز کلم بروکلی به نحو بسیار مطلوب و راندمان بالا در کاشته شده است.

این کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز در ادامه افزود: یکی از اولویتهای توسعه وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد مقاومتی، گسترش استفاده از محصولات گلخانه‌ای است که در آن سه هدف عمده: اشتغال، بهره‌وری از منابع آب و تولید پایدار دنبال می‌شود.

ضیغمی در پایان گفت: افرادی که شرایط احداث گلخانه با معیارهای وزارت جهاد کشاورزی را داشته باشند، حتی می‌توانند از تسهیلات نیز استفاده کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار