آئین انتخاب موزه‌های برتر سال ۹۵ در اخرین روز از هفته میراث فرهنگی برگزار و موزه‌های برتر در ۱۲ شاخصه معرفی و تقدیر شدند.
کد خبر: ۴۲۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱ 25 May 2017

تابناک فارس به نقل از ایسنا: در آئین انتخاب و معرفی موزه‌های برتر سال ۹۵؛ دیروز چهارشنبه ۳ خرداد؛ موزه‌های مورد تأیید داوران در چهار گروه موزه‌های خصوصی، موزه‌های دولتی بزرگ، متوسط و کوچک و ۱۲ محور تخصصی شامل آموزش، پژوهش، بازدید از موزه، تلاش برای بقاء، توسعه مدیریت، خلاقیت و نوآوری، کودکان و نوجوانان، اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، گردآوری، معرفی، حفاظت و نگهداری و شعار روز جهانی معرفی شدند.

براساس نظر نهائی داوران؛ تقدیر از موزه‌های برتر با توجه به معیارهای اعلام شده در خانه هنرمندان بر این اساس بود؛

در بخش موزه‌ی خصوصی؛ موزه عروسک‌های ملل به عنوان موزه خصوصی با برتری در ۶ شاخصه؛ موزه بومیان کیش به عنوان موزه خصوصی با شاخصه‌های استاندارد، توسعه فیزیکی و شعار روز جهانی موزه؛ موزهصلح تهران به عنوان موزه خصوصی با شاخصه توسعه و مدیریت؛ موزه شاهین شهر اصفهان به عنوان موزه خصوصی با شاخصه بازدید؛  موزه کلوک نطنز به عنوان موزه خصوصی با شاخصه تلاش برای بقا؛ سراموزه دکتر رهگشا در بادرود به عنوان موزه خصوصی با شاخصه معرفی معرفی شدند.

همچنین در بخش موزه‌ی دولتی کوچک؛ موزه عصارخانه شاهی با شاخصه پژوهش؛ موزه نی ریز فارس با شاخصه استاندارد و توسعه فیزیکی؛ موزه علوم اردبیل با شاخصه توسعه مدیریت و شعار روز جهانی؛ موزه اکبریه بیرجند با شاخصه نگهداری و حفاظت؛ موزه پارس تخت‌جمشید با شاخصه بازدید؛ موزه برزک با شاخصه معرفی و موزه خلیج فارس با شاخصه‌های آموزش، خلاقیت، نوآوری و کودک و نوجوان معرفی و تقدیر شدند.

اما هیچ موزه‌ای شایسته تقدیر در بخش موزه دولتی کوچک با شاخصه تلاش برای بقا معرفی نشد.

دربخش موزه دولتی متوسط؛ موزه‌ی علوم زمین مشهد با شاخصه پژوهش و شعار روز جهانی موزه؛ موزه شورای اسلامی با شاخصه نگهداری حفاظت و معرفی؛ موزه چهل‌ستون اصفهان با شاخصه استاندارد توسعه فیزیکی، بازدید و تلاش برای بقا؛ موزه ماسوله گیلان با شاخصه توسعه، مدیریت و آموزش؛ موزه انزلی با شاخصه کودکان و نوجوان و گردآوری و موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد با شاخصه خلاقیت؛ موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد انتخاب شدند.

در چهارمین بخش تقدیر از موزه‌های برتر؛ در بخش موزه‌های دولتی بزرگ؛ موزه علوم و فناوری با شاخصه‌های پژوهش، توسعه مدیریت، کودک و نوجوان، آموزش، بازدید، خلاقیت و نوآوری؛ کاخ نیاوران با شاخصه حفاظت و نگهداری؛ کاخ گلستان با شاخصه استاندارد و توسعه فیزیکی؛ دو موزه روستای گیلان و باغ موزه دفاع مقدس با شاخصه گردآوری؛ موزه ملی ایران با شاخصه معرفی و شعار روز جهانی؛ اما در بخش تلاش برای بقا  در گروه موزه‌های دولتی هیچ موزه‌ای شایسته تقدیر شناخته نشد.

همچنین از مجید بلوچ برای جمع‌آوری آثار گرافیک و تعامل با شهرداری تهران با هدف راه‌اندازی موزه گرافیک تهران تقدیر شد.

تقدیر از نادر داودی یک فعال رسانه‌ای به عنوان نقاش طرح دفاع مقدس و رونمائی از پرده نقاشی جنگ‌های ایران به مناسبت سالروز ازادسازی خرمشهر نیز در این ائین انجام شد.

همچنین در زمان تقدیر از مدیر موزه خصوصی صلح؛ اعلام شد امروز سوم خرداد روز ازادسازی خرمشهر علاوه بر تولد محمدرضا تقی‌پور رئیس موزه و جانباز هشت سال دفاع مقدس؛ در این روز وی مجروح و جانباز نیز شده است.

سید احمد محیط طباطبایی؛ رئیس ایکوم ایران نیز درپایان با اشاره به سرپا ماندن تعدادی از حاضران از ابتدا تا انتهای این آئین؛ اظهار امیدواری کرد تا هرچه زودتر خانه هنرمندان شماره دو با مساحت بیشتر و سالن‌های وسیع‌تر هر چه زودتر افتتاح شود.

در پایان نیز نمایشگاه صنایع دستی سیستان و بلوچستان به عنوان «سال ۹۶، سیستان و بوچستان» توسط سید محمد بهشتی و احمد مسجد جامعی و علی مرادخانی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

رونمائی از پرده نقاشی جنگ‌های ایران به مناسبت
آزاد سازی خرمشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار