رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق در بخش‌های با هدف ممانعت از عرضه داروها و مکمل‌ها در اماکن ورزشی و سایر اماکن فاقد مجوز، تاکید کرد.
کد خبر: ۴۳۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ 27 May 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا:دکتر محمدهادی ایمانیه در جلسه ستاد نظارت بر سلامت باشگاه‌های ورزشی استان فارس، حوزه بندی فعالیت‌ها به تفکیک آموزش، نظارت و پیشگیری و... در ساماندهی باشگاه‌ها و اماکن ورزشی و برخورد قانونی با تخلفات احتمالی را ضروری دانست.

ایمانیه، اطلاع‌رسانی را مهم‌ترین موضوع در بحث سلامت دانست و گفت: آگاهی بخشی به جامعه باید در اولویت برنامه‌های ستاد نظارت بر سلامت باشگاه‌ها قرار گیرد. اطلاع رسانی و فرهنگ سازی می‌تواند با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای انجام شود. از تمام دستگاه‌های امنیتی و فرهنگی بخواهیم تا با همکاری و هماهنگی گسترده، ما را در این امر مهم همراهی کنند.

وی وجود رسانه‌های ورزشی مکتوب و مجازی و دیجیتال را فرصتی مناسب برای ارتقای آگاهی‌های جامعه نسبت به مسائل مربوط به سلامت از جمله داورها و مکمل‌ها دانست و ضرورت تدوین برنامه عملیاتی برای سال 96 در زمانی کوتاه را متذکر شد.

ایمانیه گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای مسئولین باشگاه‌ها و اماکن ورزشی، آموزش دانشجویی، دانش آموزی و آموزش برای والدین می‌تواند گام اول و تاثیرگذاری در مقابله با مصرف مکمل‌ها خصوصا مکمل‌های غیرمجاز باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نظارت که شامل نظارت بر باشگاه‌ها و نظارت بر اصناف است، در گام بعدی قرار دارد و باید در هر حوزه‌ای با هر تخلفی به شکل قاطع برخورد کرد.

ایمانیه به نقش مهم دستگاه‌های مختلف مسئول در مباحث نظارتی اشاره و خاطرنشان کرد: نقش هر دستگاه عضو ستاد نظارت بر سلامت باشگاه‌ها باید مشخص شود و هرجا لازم باشد یک دستگاه راسا عمل کند. هرجا هم لازم بود تیمی وارد عمل شویم.

وی راه‌اندازی سامانه سلامت باشگاه‌ها را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: می‌توان با ایجاد یک سامانه نرم‌افزاری تمام اماکن و باشگاه‌های استان را ساماندهی و بر عملکرد آنها نظارت کرد. می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب باشگاه‌ها و اماکن ورزشی با عملکرد خوب را تشویق و با متخلفان برخورد کرد.

ایمانیه همچنین به آغاز فاز جدید تعاملات دانشگاه علوم پزشکی شیراز با آموزش و پرورش استان فارس اشاره و اضافه کرد: با هماهنگی و برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شد که از ابتدای مهر و با آغاز هر سال تحصیلی، مدارس یک ساعت در هفته زنگ سلامت داشته باشند. این اقدام برای 10 مدرسه اجرایی شد تا دانش‌آموزان یک‌ساعت در هفته مباحث علمی و عملی حوزه سلامت را فرا بگیرند. در این ساعت می‌توان از پزشکی ورزشی و آسیب‌های احتمالی در ورزش هم مطالبی بیان کرد.

وی در ادامه، پژوهش را یکی از مهمترین موضوعاتی دانست که باید به آن توجه کرد و با استفاده از ظرفیت دانشجویی و دانشگاهی موجود در شیراز و فارس، آسیب‌ها را شناسایی و برای رفع آن فرهنگ‌سازی بر مبنای اقدامات علمی و تاثیرگذار انجام داد.

ایمانیه با بیان اینکه باید مکان‌هایی برای عرضه مکمل‌های مجاز ایجاد شود، گفت: چندین داروخانه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی برای عرضه دارو و مکمل‌های مجاز در نظر گرفته می‌شود تا براساس تجویز پزشک، کار عرضه انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین تصریح کرد: باید دستگاه‌های امنیتی به طور جدی به مقوله فروش و عرضه داروها و مکمل‌های مجاز و غیرمجاز در اماکن غیر مجاز ورود کرده و با گردانندگان این اماکن برخورد کنند.

ایمانیه گفت: هیچ فروشگاهی حق فروش دارو و مکمل‌های غیر مجاز ورزشی را ندارد و در صورت مشاهده به عنوان تهدید سلامت، بصورت قاطع با آن برخورد و طبق قانون مکان متخلف پلمب می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار