اجرای طرح های ترافیكی در كلانشهرها به شكل های مختلف طرح محدوده ترافیكی، خط ویژه اتوبوس و ترغیب مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تا روزهای بدون خودرو اجرا می شود.
کد خبر: ۴۳۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸ 27 May 2017
آنچه بیش از همه و در كنار اغلب طرح ها به عنوان راه حل معضل ترافیك كلانشهر ها انتخاب شده،«طرح محدوده ترافیكی» است. این طرح گرچه در شهر شیراز برای مدتی در مناطقی كه پیك ترافیكی بالایی داشتند اجرا شد، امابعد ازگذشت مدتی و آنطور كه دبیرشورای ترافیك استان می گوید به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های لازم و مقرون به صرفه نبودن این طرح برای ساختمان های تجاری آن محدوده، به حالت مسكوت درآمد. شهر شیراز جز معدود كلانشهر هایی است كه در حال حاضر هوای سالم دارد و این موضوع نشان دهنده فاصله با بحران ترافیكی است؛ بحرانی كه به گفته معاون حمل و نقل ترافیك شهرداری شیراز اگر مدیریت نشود ظرف چند سال آینده شرایط ترافیكی و آلودگی شیراز را مشابه دیگر كلانشهرها می كند.

گرچه در حال حاضر اجرای طرح محدوده ترافیكی از سوی میرزایی، دبیر شورای ترافیك استان غیر ضروری مطرح می شود اما با پلاك گذاری روزانه 400 خودرو در شهر شیراز به نظر می رسد اجرای این طرح و فراهم نمودن زیر ساخت های آن قبل از رسیدن به شرایط بحرانی یا در پیش گرفتن روندی جایگزین؛ ضروری است.

*درصورتی كه شهرداری خطوط حمل و نقل عمومی را توسعه نبخشد طرح محدوده ترافیكی اجرا می شود

دبیر شورای ترافیك استان معتقد است در صورتی كه شهرداری وضع حمل و نقل عمومی را بهبود نبخشد با همه مشكلاتی كه طرح محدوده ترافیكی از جمله ضرر اقتصادی كه به
كسبه آن محدوده وارد می كند در كنارفراهم نبودن زیر ساخت های آن، مجبور به اجرای آن می شویم.

محمود میرزایی دبیر شورای ترافیك استان پیرامون طرح محدوده ترافیك می گوید: چند سال پیش طرح محدوده ترافیكی در شیراز مصوب و اجرا شداما به دلیل آنكه زیر ساخت آن فراهم نبود جمع آوری و این طرح برای بررسی مجدد برگردانده شد و در حال حاضر كارهایی برای ایجاد زیرساخت های لازم درحال انجام است. به گفته میرزایی در حالحاضر با توجه به فعالیت شهرداری بر روی حمل ونقل عمومی و راه اندازی خط مترو تا محدوده زند، كمك زیادی به موضوع ترافیك شده است.

*اجرای طرح محدوده ترافیك از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست

دبیر شورای ترافیك استان می گوید: به طور كلی اجرا شدن طرح محدوده ترافیكی در ساعت ۶:٣٠ صبح تا ٣ بعد از ظهر برای دو پیك ترافیكی اول صبح و دو بعد از ظهر برای مردم مقرون به صرفه نیست كه بخواهیم كل محدوده به این بزرگی را ببندیم.

وی راه حل جایگزین حل ترافیك استان را این گونه بیان می كند: در حال حاضر مشكل ترافیكی با توجه به تقاطع هایی كه در ولی عصر، ستارخان و ... وجود دارد كمتر شده و امیدواریم با تقویت حمل و نقل عمومی با اتوبوس های جدید و خط ویژه هایی كه راه اندازی می شود فعلا در این مرحله نیاز به ایجاد محدوده ترافیكی نباشد.

*با استفاده حداكثری از ظرفیت خیابان ها اجرای طرح محدوده ترافیك ضرورت ندارد

میرزایی پیرامون نیاز سنجی اجرای محدوده ترافیكی می گوید: ایجاد ممنوعیت ترافیكی یك راه حل و درمان نیست بلكه آخرین راه حل است، به این صورت كه وقتی هیچ راه حل كارشناسی نتوانسته حمل و نقل عمومی را با كنترل ترافیك همراه كند و خیابان ها قفل شود، آن زمان ناچار به اجرای طرح محدوده ترافیك می شویم؛ اما در حال حاضر در شیراز به آن صورت دچار فشار ترافیكی نیست كه بخواهیم طرح محدوده ترافیك را اجرا كنیم. وی بیان می كند: همچنین امیدوار هستیم با طرح های ترافیكی كه در سطح شهر اجرا می شود به آن مرحله نرسیم كه بخواهیم مجبور به اجرای این طرح شویم؛ هرچند كه روزانه تعداد زیادی خودرو اضافه می شود، اما ما معتقدیم اگر با خطوط ویژه بتوانیم حمل و نقل عمومی سریع و با كیفیت بالا ارائه دهیم آن زمان اگر بخش خصوصی هم
بخواهد به سهم خود در ترافیك بماند مشكلی ایجاد نمی كند.

میرزایی شرایط دسترسی آسان به خدمات را از عامل كنترل ترافیك بیان و می افزاید: با درنظر گرفتن استفاده حداكثری از ظرفیت خیابان ها برای حمل و نقل عمومی در محدوده های خط ویژه، اورژانس،آتش نشانی، پلیس و در مجموع عبور ضروریات و آسان كردن دسترسی ها به علاوه اینكه مردمی كه كار واجب دارند بتوانند با حمل و نقل عمومی خود را سریعتر به مراكز برسانند به طبع اجرای طرح محدوده ترافیكی غیر ضروری می شود.

* خط ویژه بی آر تی از بزین تا میدان نمازی عملیاتی می شود

میرزایی پیرامون اجرای خطوط ویژه می گوید: با توجه به محدودیت مالی كه وجود دارد امسال یكی از خط های اصلی از بزین تا میدان نمازی به عنوان خط بی آر تی راه اندازی می شود. به گفته وی این طرح سال گذشته به دلیل محدودیت بودجه ای از دستور كار خارج شد و امسال شاید این كار انجام شود و همچنین سه خط دیگر از اولویت بعدی است.

* ضرورت ایجاد تقاطع ها در مسیر كمربندی شیراز

دبیر شورای ترافیك استان معتقد است تقاطع ها گرچه در روان سازی ترافیكی نقش داشته اما به دلیل اینكه سرعت ترافیك را بالا می برد گاهی اوقات آرامش ترافیكی كه مورد نظر بوده را از بین برده است.

به گفته میرزایی ایجاد بیشتر تقاطع ها در مسیرهای شریانی مثل كمربندی نیاز است و ایجاد ۴ تقاطع در كمربندی با توجه به اینكه در كمربندی تصادفات زیادی روی داده، چنانچه پیش از این شهرداری با كمك راه وشهر سازی تقاطع هایی احداث كرده ضرورت دارد و از آنجا كه در راه اندازی این ۴ تقاطع بحث تملك اراضی مطرح است امید است كه با همكاری مردم زمین ها واگذار شود. میرزایی در مجموع با غیر ضروری خواندن اجرای طرح محدوده ترافیك، استفاده حداكثری از خیابان ها برای حمل و نقل عمومی را مطرح می كند چرا كه اجرای طرح ترافیك لطمات شدیداقتصادی به كسبه محدوده طرح وارد کرده و همچنین در حاشیه ترافیك مشكل ایجاد می كند؛ چنانچه خط حاشیه ترافیك كنارگذرها همچنان در شرایط عادی پرترافیك هستند و اگر بنا باشد همه ترافیك به كنار گذرها هدایت شود كه محدوده ترافیكی مصوبه قبل هم است، مطمئنا با مشكل مواجه خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار