۵۶ مرکز در فارس برای غربالگری تیروئید نوزادان فعالیت دارند.
کد خبر: ۴۳۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶ 27 May 2017
تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: تیروئید غده کوچکی است که در جلوی گردن قرار دارد و وظیفه اصلی آن ترشح هورمون تیروکسین است؛ این هورمون نقش مهمی در سوخت و ساز سلول‌های مختلف، رشد و نمو بدن و رشد و تکامل مغز دارد که اگر به هر دلیلی این هورمون در بدن تولید نشود و یا تولید آن کم و یا غیر طبیعی باشد، عوارض مختلفی در بدن پیدا می‌شود.
مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عوارض تیروئید را در سنین مختلف متفاوت دانست و افزود: تولید بیش از اندازه این هورمون نیز در بدن سبب بیماری می‌شود؛ بیماری تیروئید شایع‌ترین اختلال در رشد قدی دانش آموزان است.
بهمن ناظم زادگان گفت: شانس بروز اختلالات تیروئید و کم کاری تیروئید در زنان بالای ۶۰ سال حدود ۱۷ درصد و در مردان ۹ درصد است، ۸۰ درصد بیماران بانوان هستند.
وی ادامه داد: دو درصد زنان باردار در دوران بارداری به اختلالات تیروئیدی دچار می‌شوند که بر روی جنین اثرات بدی دارد.
ناظم زادگان با اشاره به اینکه بیش از یک و نیم میلیارد نفر مبتلا در ۱۱۰ کشور دنیا وجود دارد که یک سوم آن‌ها کودکان هستندگفت: احتمال ابتلا به این بیماری در مبتلایان به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های روماتولوژی وجود دارد.
مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه دلایل مهم بیماری‌های تیروئید را عوامل ژنتیکی زمینه‌ای و محیطی، کمبود ید، جنسیت، افزایش سن ازدواج و سابقه فامیلی، وجود بیماری‌های خودایمنی، استفاده بیش از اندازه از محلول بتادین به عنوان ضدعفونی کننده در دوران بارداری، زایمان و هنگام قطع بند ناف و سابقه رادیوتراپی گردن، عنوان کرد و گفت: کاهش آهن، کم خونی و مصرف برخی از دارو‌ها باعث شدت یافتن مشکلات تیروئیدی می‌شود.
وی با بیان اینکه فدراسیون جهانی تیرویید، بیست و پنجم می‌برابر با چهارم خرداد را روز جهانی تیروئید و از چهارم تا دهم خرداد را هفته جهانی اطلاع رسانی تیروئید اعلام کرده است، گفت: در حال حاضر برنامه کم کاری تیروئید نوزادان با غربالگری در بدو تولد به ویژه در سه تا پنج روزگی در حال انجام است و سالانه بیش از دو هزار و پانصد نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی می‌شود که اگر این افراد شناسایی نشود، سالانه نزدیک ۱۰۰ هزار نمره از ضریب هوشی جامعه کاسته می‌شود.
ناظم زادگان ادامه داد: در استان فارس هر سه ماه بیش از ۸۵ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید قطعی و گذرا شناسایی می‌شود و میزان بروز کم کاری تیروئید نوزادان دو تا سه نفر در هزار تولد زنده است بنابراین، غربالگری نوزادان در بدو تولد امری ضروری محسوب می‌شود.
وی گفت: نوزادانی که شناسایی می‌شوند به طور منظم از سوی پزشکان منتخب برنامه و مراقبان سلامت و پزشک خانواده، مراقبت می‌شوند.
دکتر ناظم زادگان، گفت: برای پیشگیری از بیماری کم کاری تیروئید نوزادان، مادران باردار سه ماه پیش از بارداری و دوران بارداری از ترکیبات ید و فولیک استفاده می‌کنند؛ مادران مبتلا به بیماری تیروئید در دوران بارداری نباید داروی خود را قطع کنند و به طور منظم از سوی پزشک ویزیت شوند.
در حال حاضر ۵۶ مرکز غربالگری از نوزادان متولد شده در استان نمونه گیری و آزمایش‌های لازم برای تشخیص نهایی را انجام و در صورت بیمار بودن، تحت مراقبت قرار می‌دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار