معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم با اشاره به مشکلات افزایش شیوع ناتوانی و سوء تغذیه در سالمندان، گفت: توجه به تغذیه سالمندان ضروری است.
کد خبر: ۴۳۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷ 07 June 2017
اصغر نوروز زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: افزایش شیوع ناتوانی و سوء تغذیه در سالمندان با افزایش هزینه‌های درمانی و خسارات اقتصادی و غیر اقتصادی برای جامعه همراه خواهد شد.

وی بیان کرد: سالمندان از گروه‌های آسیب‌پذیر و مستعد ابتلا به سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها هستند و این درحالی است که امروزه با افزایش امکانات و پیش رفت جوامع، میانگین طول عمر (امید به زندگی) افزایش یافته است و جمعیت سالمندان روند رو به رشدی را می‌پیماید.

وی اضافه کرد: احتمال دریافت ناکافی شماری از ریزمغذی ها از جمله فولات، B12، ویتامین D، روی، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم و آهن در سالمندان بالاست. دوران سالمندی با افزایش نیاز بدن به ویتامین دی و کلسیم همراه است اما بررسی ها حاکی از آنند که میزان دریافت آنها در سالمندان کاهش می یابد.

نوروززاده افزود: تغییر حواس، مسائل اقتصادی، مسایل روانی و عاطفی مرتبط با دوران سالمندی، عدم تحمل گوارشی، مشکلات دهان و دندان، کاهش توانایی فعالیت بدنی، تحلیل عضلانی سالمندان و کاهش اشتها در آنان از جمله عوامل مهمی هستند که منجر به دریافت ناکافی مواد غذایی در سالمندان می‌شوند.

این مقام مسئول اضافه کرد: متاسفانه شیوع سوء تغذیه در سالمندان قابل توجه است که معمولا به موقع تشخیص داده نمی‌شود. افزایش شیوع ناتوانی و سوء تغذیه در سالمندان با افزایش هزینه‌های درمانی و خسارات اقتصادی و غیر اقتصادی برای جامعه همراه خواهد شد.

وی اظهار داشت: اختلال حواس، عوارض جانبی داروهای مصرفی، مشکلات دهان و دندان، بی‌اشتهایی و کاهش توانایی جسمانی، افسردگی و اختلالات بلعی از مهمترین دلایل افزایش شانس ابتلا به سوء تغذیه در سالمندان است.

نوروززاده اضافه کرد: سوء تغذیه و متعاقب آن ضعف سیستم ایمنی بدن، افزایش ناتوانی و ابتلا به بیماری‌ها در سالمندان منجر به درگیر کردن وابستگان سالمندان شامل افراد جوان و میانسال جامعه نیز خواهد شد و  علاوه بر آن هزینه‌های درمانی زیادی را به خانواده ها و جامعه تحمیل خواهد کرد.

وی گفت: بنابراین با روند رو به رشدی که جمعیت سالمندان طی می‌کند و با توجه به اینکه این گروه سنی مستعد ابتلا به سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی هستند؛ باید توجه بیشتری در راستای پیشگیری از ابتلا به سوء تغذیه و کمبودهای غذایی در آنها صورت گیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار