دکتر حمزه ولوی، مدیر کل سارمان حفاظت از محیط زیست فارس امروز (16خرداد) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از 16 تا 22 خرداد هفته محیط زیست در تقویم شناخته می شود، گفت: در این هفته برنامه های متعددی برگزار می شود.
کد خبر: ۴۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳ 06 June 2015
تابناک فارس:این مقام مسئول اظهار داشت: آموزش چهره به چهره، استفاده از تکنولوژی های پاک در حیات وحش، ارائه لانه آماده پرنده به شهروندان، نشست با سمن ها، دیدار با محیط بانان استان، پاک سازی آبشار «مارگون» توسط محیط بانان و انجمن های دوستدار محیط زیست فارس در روز پنج شنبه ۲۱ خردادماه، حضور در مصلی های نماز جمعه،‌ سرکشی از خانواده های شهدای محیط زیست، دیدار با زندانیان و کارگاه آموزشی مبلغین حوزه علمیه از جمله برنامه های این هفته است و همچنین در این هفته انیمشین زیست محیطی از صدا و سیما پخش می شود.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال «هفت میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنیم»، اضافه کرد: هفت میلیارد و 200 میلیون نفر بار زیادی را بر دوش کره زمین می گذارد.

ولوی با اشاره به اینکه منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر روی زمین وجود دارد، افزود: اگر مقداری که طبیعت تولید می کند استفاده شود مشکلی ایجاد نمی شود اما بدترین مسئله اینست که انسان ها بیشترین بهره برداری را می کنند.

مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست فارس با تاکید بر اینکه جامعه بشری 25 درصد بیش از توان تولید منابع استفاده می کنند، یادآور شد: این اتفاق باعث می شود تا به تدریج منابع از بین برود.

وی با یادآوری این مطلب که برخی منابع محدود هستند و امکان جایگزینی آن نیست، اظهار داشت: آلودگی که وارد رودخانه می شود تنها یک مقداری قابل تجزیه و پالایش است.

دکتر ولوی با تاکید بر اینکه شیوه های تولید در کشورهای توسعه یافته به شکلی است که تولید پاک انجام می شود، افزود: بیشترین صدمه به محیط زیست را کشورهای درحال توسعه و کشورهای فقیر را وارد می کنند.

مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست فارس، نبود برخی مشاغل و روی آوردن به منابع طبیعی را از دلایلی دانست که مردم کشورهای در حال توسعه با آن به محیط زیست ضربه می زنند که باعث نابودی محیط زیست می شود، اضافه کرد: باید اینگونه کشورها به مرحله ای از رفاه برسند که مردم نیازی به برداشت از محیط زیست نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه منابع آب ما به سرعت به دلیل رشد تک بعدی به شدت رو به کاهش است، خاطر نشان کرد: در فارس به جز یک مورد، هیچ دشتی وجود ندارد که آب های آن ممنوعه نشده باشد.

ولوی، رسیدن آب در جهرم به عمق 300 متر را زنگ خطری برای همگان عنوان کرد و یادآور شد: اگر این رویه ادامه داشته باشد به طور حتم سطح آب از این هم پایین تر می رود و به شوری آب می رسد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی و باغات در جهرم در خطر هستند، افزود: متاسفانه کشور ما آب شرب خود را به شیوه های دیگر صادر می کند، زمانی که گوجه فرنگی و هندوانه که 2 میوه آب بر هستند و آب زیادی مصرف می کنند تا ثمر دهند، را صادر می کنند انگار آب را صادر کرده اند و باید مسئولین در این خصوص توجه لازم را داشته باشند و مدیریت آب استان باید به درستی انجام شود و همچنین باید برداشت از آب های سطحی و زیر زمینی کمتر شود.

این مقام مسئول بر لزوم ایجاد تصفیه خانه های مدرن در شهرها برای تصفیه پساب های شهری و صنعتی تاکید و تصریح کرد: اگر چنین اتفاقی روی دهد می توان آن آب ها را به چرخه حیات بازگرداند و حداقل فضای سبز آن شهر را با آن آبیاری کرد.

وی، جنگل های زاگرس را نمونه ای نادر و طبیعی از جنگل های موجود کشور دانست و ضمن انتقاد شدید به افرادی که سهوا و یا عمدی نسبت به آتش زدن جنگل ها اقدام می کنند، اظهار داشت: خشکسالی ها، ورود ریزگردها، چرای بی رویه و آتش سوزی از عوامل از بین رفتن این جنگل ها هستند.

ولوی بر لزوم احیای مکان های آسیب دیده تاکید کرد و گفت: وجود عشایر در جنگل های استان و گردشگران غیرمسئول در عرصه های طبیعی از دیگر دلایل از بین رفتن جنگل ها و مراتع هستند که متاسفانه روزانه با 15 مورد آتش سوزی در جنگل ها مواجه هستیم باعث تاسف است که آتش سوزی ها گاها عمدی هستند.

مدیر کل محیط زیست فارس با اشاره به اینکه زباله های متعدد فرایند متفاوتی برای بازیافت دارند، افزود: زباله های شهری در استان ما به درستی جمع آوری و دفع نمی شوند با توجه به مسائل اشتغال می توان با گماردن افراد برای تفکیک زباله، هم اشتغال ایجاد کرد و هم اینکه از طلای کثیف به بهترین شکل بهره برد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای پسماند صنعتی در فارس هیچ سایتی وجود ندارد، افزود: این زباله ها خطرناک هستند و جز کنوانسیون های بین المللی قرار دارند.

دکتر ولوی با اشاره به اینکه وسعت مناطق حفاظت شده فارس از وسعت 2 استان کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر بزرگتر است، افزود: 2 میلیون و 574 هزار هکتار مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع در فارس وجود دارد که وسعت استان کهگیلویه و بویراحمد به اندازه یک میلیون و حدود 700 هزار هکتار است.

وی، کمبود نیروهای حافظ محیط زیست و محیط بان، وجود سلاح در دستان مردم و نبود فرهنگ سازی در خصوص عدم از بین بردن محیط پیرامونی خود، سه مشکل عدیده ماست، اظهار داشت: رسانه ها باید فرهنگ سازی کنند که ساقط کردن زندگی یک موجود زنده زیبا، چه لذتی دارد، آیا خرید و کباب کردن یک کیلوگرم گوشت تازه آسان تر است یا اینکه کشتن یک موجود زنده؛ حتی اسم این مسئله را ورزش و تفریح گذاشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در خصوص گردشگری طبیعی و فرهنگ سازی در این خصوص کاری انجام نشده است، افزود: مردم باید بیایند و با طبیعت انس بگیرند و زمانی که زیبایی های طبیعت را دیدند به طور حتم دیگر کسی دست به تخریب محیط زیست نمی زند.

وی در خصوص پالایشگاه شیراز نیز گفت: این مسئله یکی از مسائلی است که برخورد روشن با آن نشده است بر طبق اصول اگر صنعتی بخواهد تغییر فرایند بدهد و پاک تر شود منع قانونی ندارد و اگر صنعتی جدید بخواهد مستقر شود باید شرایط آن سنجیده شود، ما روی اصول قانونی خود هستیم چه خوششان بیاید و چه بدشان بیاید، ما از مواضع خود که حفظ محیط زیست است عقب نشینی نمی کنیم.

ولوی با اشاره به اینکه در خصوص بهرام گور مناطق حفاظت شده تحت نظر این سازمان باید گفت که بهرام گور در گروه «ب» توافق نامه قرار دارد که با رعایت ضوابط زیست محیطی می توان بهره برداری از معادن انجام شود، افزود: گروه «الف» می گوید بهره برداری از معادن جدید در آن ممنوع بوده است.

این مقام مسئول با یادآوری این مطلب که هرنوع معدنی هرجای بهرام گور نمی تواند مستقر شود و کمترین آسیبی نباید به مناطق وارد شود، تاکید کرد: تنها 2 نقطه از پنج نقطه مطرح شده از سوی استاندار وقت فارس، مورد تایید ماست.

وی با اشاره به اینکه اگر معدن و راه دسترسی آن در گوشه های غیر حساس باشند مشکلی برای بهره برداری نیست، افزود: اگر معدن در مکان های حساس باشند به طور حتم اجازه بهره برداری را نمی دهیم البته اگر معدن در مکان غیر خساس باشد و راه آنها از مکان های حساس بگذرد نیز توافقی انجام نمی شود.

مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست فارس با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست هرگز با سد تنگ سرخ موافقتی نکرده است، یادآور شد: این مخالفت همچنان پا برجاست و اگر کاری نیز انجام شود مجوز زیست محیطی ندارد.

وی از بین بردن محیط زیست برای توسعه صنعتی و کشاورزی را یک توسعه ناپایدار خواند و افزود: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مردم مجبور نشوند از منابع استفاده کنند.

این مقام مسئول در خصوص ریزگردها نیز گفت: برای رفع ریزگردها نیاز به همکاری بین المللی دارد که در زمان کنونی با توجه به حضور داعش امروز هیچ کاری نمی توان انجام شود و خوشبینانه اگر امسال توافق و کار انجام شود.

شبستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار