نخستین اتوبوس تمام برقی كشور جهت جابجایی زائران سومین حرم اهل بیت(ع) در محورهای منتهی به حرم مطهر احمد‌بن موسی(ع) راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۴۴۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸ 12 June 2017

 
مراسم بهره‌برداری از نخستین اتوبوس تمام برقی کشور امروز، ۲۲ خردادماه در شیراز برگزار شد.

علیرضا پاك‌فطرت، شهردار شیراز در این مراسم گفت: با این اقدام شیراز به عنوان اولین کلانشهر ایران است که از خودروهای الکترونیک شارژی نوین در حمل و نقل عمومی استفاده می کند.


 
وی افزود: این اتوبوس به صورت آزمایشی به مدت یکماه در شیراز مسافران را جابه جا خواهد کرد تا به لحاظ تطبیق پذیری با آب و هوا و شیب شهر، امتحان شود.

پاك فطرت با بیان اینکه در مدت فعالیت آزمایشی این اتوبوس به صورت رایگان در محورهای منتهی به حرم مطهر احمدبن موسی(ع) مسافران خدمات حمل و نقلی به مسافران و زائران ارائه می‌دهد، گفت: در صورت تأیید این خودرو، رضایت مردم، مسئولان و اعضای شورای اسلامی شیراز، ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به سیستم حمل و نقل شهری شیراز وارد خواهد شد.

شهردار شیراز افزود: این خودروهای برقی در کنار مترو که خط ۱ آن ۳۱ تیرماه به اتمام می رسد و خط دوم آن نیز با تمام توان در حال تکمیل است، موجب تقویت ناوگان حمل و نقل درون شهری شده و به حتم مردم ترغیب می‌شوند که از این ناوگان به جای وسایل شخصی استفاده کنند.

پاک فطرت با بیان اینکه تمام نکات ایمنی، تهویه هوا، سیستم سرمایش و گرمایش، صدا و ... در این اتوبوس رعایت شده و قابل مقایسه با اتوبوس‌های در حال استفاده در کشورهای اروپایی است، خواستار همکاری پلیس برای راه‌اندازی خطوط ویژه اتوبوس درون‌شهری در شیراز شد.

شهردار شیراز با تصریح اینکه شهر باید شهروند محور باشد نه خودرو محور، گفت: نباید شرایط در شهر به گونه‌ای باشد که اتوبوس‌های حمل و نقل درون‌شهری ساعت‌ها پشت ترافیک خودروهای تک سرنشین شخصی معطل بمانند.

وی با تأكید بر اینکه شیراز باید الگوی حمل و نقل پاک در کشور باشد، اعتقاد دارد که این هدف با همراهی و تعامل همه دستگاه ها امکان پذیر و دست یافتنی است.

شهردار شیراز گفت: اگر برای خرید اتوبوس های برقی یک میلیارد تومان هزینه شود اما این اتوبوس با مسافرانش ساعت ها در ترافیک خودروهای شخصی معطل بماند، این اقدام چندان موثر نیست.

وی از مدیریت ترافیک شهرداری شیراز خواست که ایجاد و توسعه خطوط ویژه اتوبوسرانی را در دستور کار و اولویت قرار دهند و گفت: باید مسیرهای تردد اتوبوس برقی را در مسیرهای مختلف یکی پس از دیگری باز کنیم.

شهردار شیراز در ادامه با اشاره به راه اندازی دومین سرای یار مهربان شیراز در پایانه اتوبوسرانی شهید دستغیب، گفت: امیدوارم به روزی برسیم که کتاب دوست صمیمی همه شود و به آن پناه ببریم و شیراز اولین شهری در کشور باشد که سرانه کتابخوانی و مطالعه اش نسبت به دیگر کلان شهرها افزایش یابد و در جایگاه اول قرار گیرد.

ناصر شمس، معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری شیراز نیز در این مراسم گفت: شیراز دروازه ورود تکنولوژی جدید حمل و نقل به ایران است.

وی افزود: با ورود این اتوبوس‌های تمام برقی شیراز به حوزه حمل و نقل هوشمند وارد شده و در عمل حمایت از هوای پاک و حمل و نقل سبز را اثبات می‌کند.

شمس درباره ویژگی‌های این اتوبوس تمام برقی گفت: در این خودروها بر خلاف اتوبوس‌های دیزلی تنهایی صدایی که شنیده می‌شود صدای کار کردن دستگاه تهویه است؛ در این سیستم پله‌ای دیده نمی‌شود که از این نظر مناسب سالمندان، کودکان و افراد دچار آسیب‌های جسمی است.

شمس زمان شارژ شدن اتوبوس‌های برقی را ۲,۵ تا ۴ ساعت اعلام و اضافه کرد: در زمان شب و در ایستگاه، کار شارژ و سرویس با هزینه‌ای بسیار اندک، حدود ۲۰ هزار تومان، انجام و اتوبوس برای طی مسافتی حدود ۲۵۰ کیلومتر آماده می‌شود.

وی افزود: این خودروها برای حمل و نقل در محدوده مرکزی شهر شیرازدرنظر گرفته شده‌اند و مطالعات لازم برای استفاده از آن‌ها برای محور میدان نمازی تا میدان شهدا و از شاهزاده قاسم تا پایانه شهید آیت‌الله دستغیب انجام شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری شیراز گفت: ۲۸۶ دستگاه اتوبوس یورو ۴ و مطابق با آخرین استانداردهای اروپا طی روزهای آتی به سیستم حمل و نقل عمومی شیراز افزوده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار