رمضان در لارستان از گذشته‌های دور باحال و هوا و آیین‌ها و سنت‌های خاصی همراه بوده است.
کد خبر: ۴۴۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 21 June 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:رمضان که می‌شود حال و هوای مردمان زمینی هم آسمانی شده و بوی غذاهای رنگارنگ غروب‌های معنوی را دل‌انگیز می‌کند.

صدای ربّنا از مناره‌های مساجد شهر خاطره‌های خوب خدایی را به تصویر می‌کشد و پیر و جوان و زن و مرد را به‌سوی خود رهنمون می‌کند.

رمضان در لارستان از گذشته‌های دور تاکنون باحال و هوای خاصی همراه بوده است؛ کلمه رمضان در زبان لارستانی به «رمضو» تلفظ می‌شده و مردم از روزها قبل از شروع ماه مبارک خود را برای این مهمانی بزرگ آماده می‌کردند.

غبارروبی خانه‌ها و مساجد از سنت‌هایی است که در لارستان توسط مردم برای کنار زدن غبار از خانه و مساجد و به‌ویژه زدودن گردوغبار گناه از دل‌های مؤمنان انجام می‌شود.

بازار تهیه غذاها، نان‌ها و شیرینی‌های محلی نیز همزمان با رمضان در منازل و مغازه‌ها به اوج خود می‌رسد.

نان‌های محلی مثل شُل‌شُلو، بالاتووه، نی‌نَنی، تَپ‌تَپی، لیتَک، گَپُک، رِگاگ، فَلَزی، نون نازک، جَرادَک و غیره تهیه شده از ماده بومی «مَهوه یا مهیاوه» در سفره‌های رنگارنگ اما ساده هر لارستانی در ماه مبارک رمضان دیده می‌شود.

مردم لارستان در فصل گرم برای سحری و افطار از عرقیات، شربت آب‌لیمو و البته فالوده محلی و مخصوص لاری که از ماده مُقوّی نشاسته تهیه می‌شود، همراه با مغز گردو استفاده می‌کنند.

تهیه انواع حلوای مقوی و خوشمزه شامل حلوای مسقطی لاری، حلوای مقراضی، حلوای آرد و نان، حلوای یغور، حلوای نبات، حلوای آرد برنج، حلوای تَرَک و غیره هم در ماه مبارک رمضان در لارستان چشمگیر می‌شود.

آنچه در این ماه پربرکت بیشتر به چشم می‌آید، برپایی سفره‌های افطار خانوادگی است که نزدیکی و اُلفت بیش‌ازپیش را سبب می‌گردد.

رسم رمضانیه یکی از آداب زیبای لارستانی‌هاست که خانواده‌های داماد و عروس برای تازه‌عروسان و تازه‌دامادها، حلوای محلی، شیرینی و انواع غذاها را به‌عنوان افطاری می‌برند.

در کنار این آداب‌ورسوم محلی در لارستان، روزه‌داران با حضور در مساجد و شرکت در نمازهای جماعت، به جزء‌خوانی قرآن کریم و دعا و نیایش با پروردگار می‌پردازند.

پس از پایان مراسم‌ احیاء، در دهه سوم ماه مبارک رمضان و خوردن کله‌پاچه در شب بیست‌وهفتم این ماه که مشهور به‌روز مرگ «ابن ملجم» است، مردم به‌تدریج خود را برای برگزاری مراسم عید فطر آماده می‌کنند.

در لارستان، جمعه آخر ماه رمضان را «جمعةالوداع» می‌نامند و مردم خود را برای خداحافظی با این ماه و آمدن عید آماده کرده، استحمام می‌کنند و در خانه‌ها حلوای عید فطر پخته می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار