رئیس اداره آزمایشگاه اداره ‌کل محیط‌زیست فارس گفت: تالاب‌ های فارس کانون ریزگردها می‌شوند.
کد خبر: ۴۴۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴ 25 June 2017
مریم توسلی رئیس اداره آزمایشگاه اداره ‌کل محیط‌زیست فارس با اشاره به اینکه استان فارس در معرض بیابانی شدن قرار دارد، گفت: فارس با مساحتی نزدیک به 12 و 62 دهم میلیون هکتار در محدوده جغرافیایی 50 تا 55 درجه طول شرقی و 27 تا 31 درجه عرض شمالی واقع‌شده است.

توسلی افزود: این استان دارای 2 و 21 دهم میلیون هکتار اراضی جنگلی، 7و 32 دهم میلیون هکتار اراضی مرتعی، 1و 13دهم میلیون هکتار اراضی بیابانی، 1و 6 دهم میلیون هکتار اراضی زراعی و باغی بوده که 700 هزار هکتار از اراضی مرتعی و کشاورزی استان در اثر سوء مدیریت و کاربری غلط در خطر بیابانی شدن قرار دارد.

وی ادامه داد: شهرستان‌ های آباده، بوانات، خرمبید، اقلید، لارستان، گراش، لامرد، خنج، مهر، نی‌ریز، فراشبند، زرین‌دشت،فسا، قیروکارزین و داراب دارای عرصه بیابانی هستند.

توسلی بیان کرد: مساحت عرصه‌ های بیابانی در استان فارس یک میلیون و 130 هکتار است که 685 هزار و 516 هکتار حساس به فرسایش بادی در قالب 2 منطقه، 88 هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی با شدت‌های زیاد تا کم در قالب 9 منطقه و 356 هزار و 484 هکتار نیز سایر اراضی بیابانی را در بر می‌گیرد.

وی اظهار کرد: کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان در شهرستان‌ های زرین‌دشت ،خنج، فراشبند،لارستان، نی‌ریز،مهر و قیروکارزین قرار دارند.

توسلی گفت: بر اساس مطالعات اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مجموع خسارت ‌های وارده ناشی از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان فارس سالانه 28 میلیارد ریال برآورد شده است.

وی از بین رفتن خاک با ارزش و حاصل خیز زراعی و باغی، تهدید و ایجاد آسیب به مناطق مسکونی، تأسیسات و خطوط ارتباطی، افزایش بیماری‌ ها و شیوع آفات، و آلودگی‌های زیست‌محیطی را از پیامدهای بیابان‌زایی عنوان کرد.


رئیس اداره آزمایشگاه اداره ‌کل محیط‌زیست فارس تصریح کرد: در سال‌های اخیر بروز پدیده گردوغبار و ریزگردها به‌صورت مهمانی ناخوانده از کشور های همسایه از جمله عراق، عربستان، امارات متحده عربی به ایران وارد و باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است.

گفتنی است برای مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی، باید از سوزاندن لاستیک، زباله، شاخ و برگ درختان و ضایعات و نیز عملیات قیرکاری خودداری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار