معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: ۱۸ درصد مردم استان فارس درگیر پرونده های قضایی هستند.
کد خبر: ۴۴۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹ 29 June 2017
تابناک فارس به نقل از مهر: احمد رحمانیان ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه، افزود: تنها راهی که می شود به طور اساسی مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را حل کرد بحث پیشگیری است.

وی ادامه داد: اگر پیشگیری نشود ظهور آن در ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی است.

معاون دادگستری فارس تصریح کرد: اگر در پیشگیری اجتماعی خوب کار نشود دعاوی طلاق رو به افزایش است و در حوزه مسائل اقتصادی اگر ایجاد اشتغال نشود شاهد دعاوی اقتصادی خواهیم بود.

رحمانیان افزود: پیشگیری وظیفه تمامی دستگاه های دولتی و غیر دولتی است که مردم نیز در کنار آنها هستند البته دراین بحث باید متوجه بود که پیشگیری امری علمی است.

وی تصریح کرد: امر پیشگیری موضوع زودبازده نیست مانند آسیب ها که در یک دوره زمانی ایجاد شده در پیشگیری نیز نیازمند زمان هستیم و مدیری که دانش پیشگیری از جرم و مشکلات را نداشته باشد یکی از مولفه های مدیریت را ندارد.

معاون دادگستری فارس افزود: در بخش پیشگیری یکی از ارکانهای مهم رسانه ها هستند که با ایجاد حساسیت در جامعه و دستگاه های دولت و بحث مطالبه گری باعث روند حرکت های پیشگیرانه باشد.

رحمانیان تاکید کرد: طرح های عمرانی و فرهنگی به دلیل نداشتن پیوست فرهنگی مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: برخی از افراد قانون را به نفع جناح و حزب خودشان تعریف می کنند در حالیکه ما قانون بد و یا قانون خوب نداریم و در حوزه قانون مداری باید توجه داشت که اگر به خوبی اجرایی شود مشکلی ایجاد نمی شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس افزود: مباحث دینی و آموزه های اسلامی اگر در جامعه رعایت شود بسیاری از دعاوی از بین می رود.

رحمانیان تاکید کرد: در سال ۹۵ شاهد رشد ۴.۷ درصدی ورودی پرونده در مقایسه با سال ۹۴ بودیم که به همین اندازه نیز رسیدگی شده نیز داریم.

وی افزود: در مجموع ورود پرونده به مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف ۴۳۶ هزار و ۹۷۷ فقره بوده است و در بحث رسیدگی هر قاضی بیش از ۶ پرونده رسیدگی شده است.

معاون دادگستری فارس ادامه داد: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان ۵۰۹۸ فقره پرونده وارد شده که در  مجموع با شوراهای حل اختلاف به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۹ هزار و ۷ فقره پرونده وارد شده و ۱۸ درصد مردم استان درگیر قضایی بودند.

رحمانیان  با اشاره به وضعیت جرائم در فارس، گفت: بالاترین اتهام تصادفات رانندگی با رشد ۱۵.۶ درصدی مواجه بودیم و توهین به اشخاص عادی رشد ۱۰.۶ درصدی ۷.۲ درصد رشد جرم تخریب و صدور چک ۱۴.۴ درصد کاهش داشته است و.... جرایم موجود است.

وی در خصوص جرائم حقوقی نیز گفت: مطالبات از جمله چک، طلاق که ۵.۲ درصد  رشد طلاق توافقی داشتیم و ۳.۳ درصد رشد دعاوی مهریه بوده است.

معاون دادگستری فارس در بحث راه اندازی مراکز مشاوره نیز گفت: مراکز مشاوره مختلف در استان راه اندازی شد که مورد استقبال نیز قرار گرفته است به خصوص در دعاوی خانوادگی این مهم مورد استقبال قرار گرفته است.

رحمانیان تصریح کرد: در حوزه پیشگیری های امنیتی و انتظامی سیع کردیم از حضور خود مردم استفاده کنیم که در ۲ شهر شاهد کاهش دزدی در منطقه تجاری بودیم.

وی یادآور شد: حاشیه نشینی از جمله مشکلات است که در مرحله اول سیع شد از توسعه حاشیه نشینی جلوگیری و موضوع توانمند سازی ساکنین حاشیه شهر در دستورکار قرار گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس تاکید کرد: طی ۲ ماه آخر سال گذشته در مقایسه به ۲ ماه اول سال جاری میزان ورودی به زندان های فارس ۱۳.۴ درصد افزایش و خروجی زندانها نیز ۲۵.۱۶ درصد افزایش داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار