در ازدواج فامیلی، نبودِ سابقه بیماری ژنتیک در شجره خانوادگی زوجین،به‌هیچ وجه تضمین‌کننده در امان بودن فرزند از ابتلا به بیماری ژنیتکی نیست.
کد خبر: ۴۵۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲ 04 July 2017
متخصص ژنتیک پزشکی و بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این مطلب گفت: در ازدواج فامیلی، نبودِ سابقه بیماری ژنتیک در شجره خانوادگی زوجین،به‌هیچ وجه تضمین‌کننده در امان بودن فرزند از ابتلا به بیماری ژنیتکی نیست.

آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج فراموش نشود
دکتر حامدرضا گودرزی افزود: آنچه در آزمایش ژنتیکی پیش از ازدواج مرسوم است و زوجین به‌طور اجباری و با نامه دفتر ازدواج برای آن غربالگری می‌شوند، تنها مربوط به کم‌خونیهای شایع ژنتیکی در ایران (مانند بیماری تالاسمی)است که گروه کوچکی از هزاران گونه بیماری ژنتیکی موجود در دنیاست.

وی اظهارداشت: افرادی که قصد ازدواج دارند، باید بدانند که اعلام بلامانع بودن ازدواج در این آزمایش، تنها نشان‌دهندۀ منتفی بودن خطر وقوع تالاسمی ماژور و بیماریهای خونی وابسته در نسل بعد است.

وی یادآور شد: در ازدواجهای خویشاوندی، میزان افزایش خطر بروز ناهنجاریهای مادرزادی و بیماریهای ژنتیکی در فرزند، به نوع ازدواج خویشاوندی و پیچیدگی حلقه‌های فامیلی در نسل‌های پیشین بستگی دارد. بنابراین، مشاوره و بررسی میزان خطر برای هر زوج خویشاوند،ممکن است متفاوت با زوج دیگر باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار